Søg Garagen Hej Gæst! Register

GY6 ventiltolerance!
#13
(20-05-2013, 11:20)stormbringer Skrev: Ventiler skal vel stilles til den tolerance der gør at de lige netop ikke tikker. 0.08 eller 0.1 lyder som sikre bud. Tikker de, reducerer man tolerancen indtil de *næsten* holder op. Og så la'r man dem ellers være!
Al den ventiljustering i tide og utide er IMHO aldeles overflødigt. Eksempelvis har jeg ikke pillet ved mine de sidste 10.000 km, og da jeg så endelig checkede - bare for en ordens skyld - skulle de ikke stilles.

Ventiljustering er IKKE universalkuren mod alt fra fodvorter til dårlig ånde. Dårlige elanlæg og manglende vedligehold - eller for meget vedligehold! - er vist dét som er årsag til flest problemer.


Jeg ved desværre ikke hvor du vil hen med dit indlæg, for jeg stiller ikke ventiler hele tiden, og har ingen problemer med min scooter. Den tikker bare fra ventilerne når den bliver varm.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Jeg ved da heller hvor du vel hen med dit, for det er da åbentlyst at du ikke ved hvad du snakker om.

Når man køber en ny scooter skal den til service ved 800 km eller 1000 og der skal den have stillet ventiler hver gang.
Da min havde kørt 1200 kunne den ikke køre mere fordi den ene ventil havde lukket sig helt.

Det er rigtigt at man efter 10.000 km nok ikke skal stille ventiler, men du får det til at lyde som om du aldrig har stillet ventiler på din, og det passer vidst ikke.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#15
Opdatering:
Jeg sendte en mail til Nellemann og Drewsen (Kymco importøren) i fredags angående ventilerne.
Her er svaret jeg fik tilbage:

Hej Nick,

Vi har ændret målene for ventilspillerum et par gange. Den seneste er 0,08mm på både indsugningsventil og udstødningsventil. Det er dette mål som Kymco selv anvender når de leverer en 50cc scooter til os. Nogle forhandlere bruger 0,10mm. Tror det i nogle tilfælde kan skyldes, at man ikke altid har et 0,08mm søgeblad til rådighed. At stille dem 0,10mm har ikke så stor betydning – måske lidt mere ventilestøj. Har endnu ikke hørt om noget som stiller dem 0,15mm. Vil mene, at dette resulterer i unødigt megen støj og giver ikke nogle fordele. Ventilspillerum på vores Kymco 50cc firtakterer er 0,08mm. Hvis dette mål ikke er til rådighed, kan 0,10mm anvendes som alternativ.

Med venlig hilsen/Best regards

Vilh. Nellemann Handelsselskab A/S

Jesper Carlsen

Service Manager

Phone +45 8743 5443

Mail service@vnh.dk


Det er hermed bekræftet fra importørens side, at ventil spillerummet ER 0.08mm..
Dog plager det mig stadig at mine ventiler skal tikke sådan, selvom ventilerne er indstillet efter alle kunstens regler, og med en tolerance på 0.08mm.. Jeg må sgu nok bare lære at leve med at ventilerne støjer sådan..
Svar
#16
(21-05-2013, 14:58)Arbejdsnarkomanen Skrev: Det er hermed bekræftet fra importørens side, at ventil spillerummet ER 0.08mm..
Dog plager det mig stadig at mine ventiler skal tikke sådan, selvom ventilerne er indstillet efter alle kunstens regler, og med en tolerance på 0.08mm.. Jeg må sgu nok bare lære at leve med at ventilerne støjer sådan..

Better safe than sorry, ikk'? Smil
Svar
#17
(21-05-2013, 14:58)Arbejdsnarkomanen Skrev: Dog plager det mig stadig at mine ventiler skal tikke sådan, selvom ventilerne er indstillet efter alle kunstens regler, og med en tolerance på 0.08mm.. Jeg må sgu nok bare lære at leve med at ventilerne støjer sådan..

Alternativt kan du prøve at stille dem lige under 0.08 - eksempelvis 0.07 eller det som gør at de lige netop næsten ikke tikker - som jeg sagde i tidligere indlæg. 0.08 er rettesnoren.

MSJ1982:
"Når man køber en ny scooter skal den til service ved 800 km eller 1000 og der skal den have stillet ventiler hver gang. Da min havde kørt 1200 kunne den ikke køre mere fordi den ene ventil havde lukket sig helt.

Det er rigtigt at man efter 10.000 km nok ikke skal stille ventiler, men du får det til at lyde som om du aldrig har stillet ventiler på din."


Under indkøring skal man overvåge ventiljusteringen. Den flytter sig typisk lidt, og så retter man. Men tikken - altså en løs tolerance - forhindrer på ingen måde motoren i at fungere.

Ved 1200 km: OK, så ifald du har overholdt serviceplanen har din ventiltolerance altså flyttet sig helt uden for intervallet der åbner én af ventilerne på (1200 - 1000 = 200 km)?

Hvad er løftehøjden? 3 -4 millimeter? Vil du fortælle mig at din ventiltolerance er skredet fra 0.08 til 3 - måske 4 - hele millimeter på 200 km?
.
.
.
Jojo, jeg stiller skam ventiler jævnligt. Forhandleren fik lov at gøre det de første gange - hvor intervallet for CHECK vistnok er 3 eller 6000 km. Efter 18.000 har jeg så passet dem selv. Et beskedent job som ikke har krævet justeringer af nogen art. Som arbejdsnarkomanens tikker de lidt, men hellere lidt tikken end stramme - og kort tid efter BRÆNDTE - ventiler. Det er nemlig en SkidtTing(TM) med for stramme ventiler.

Ifald det gør dig tryg at justere ventiler når du tanker, så vil jeg skam ikke forsøge at tale dig fra det. Jeg checker dem kun når odometeret har talt 5000 op siden sidst - eller hvis de HOLDER OP med at tikke. Fraværet af tikken er som ovenfor beskrevet et faretegn, mens højlydt tikken blot er træls at høre på.

Nu blev jeg nysgerrig. Fortæl mig lige hvad I mener, der er den målbare effekt af at reducere ventilspillerummet fra 0.10 til 0.08 mm? Altså bortset fra lidt mindre tikken.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Den havde ingen service fået før ved de 1200 km ca og der kunne den heller ikke køre mere.

At den så aldrig har været til service hos forhandler er en anden sag.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#19
Altså en maskine kan sagtens køre hvis ventiltolerencen er for stor. Jeg mistede engang justérskrue og kontramøtrik som faldt af under kørsel fordi jeg havde misforstået hvordan det gjordes, og jeg kørte så et fint stykke helt uden justérskrue. Dog kun med 15 km/t på toppen, da ventilen jo så bare ikke åbnes særlig meget. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: