(21-05-2013, 14:58)Arbejdsnarkomanen Skrev: Dog plager det mig stadig at mine ventiler skal tikke sådan, selvom ventilerne er indstillet efter alle kunstens regler, og med en tolerance på 0.08mm.. Jeg må sgu nok bare lære at leve med at ventilerne støjer sådan..
Alternativt kan du prøve at stille dem lige under 0.08 - eksempelvis 0.07 eller
det som gør at de lige netop næsten ikke tikker - som jeg sagde i tidligere indlæg. 0.08 er rettesnoren.
MSJ1982:
"Når man køber en ny scooter skal den til service ved 800 km eller 1000 og der skal den have stillet ventiler hver gang. Da min havde kørt 1200 kunne den ikke køre mere fordi den ene ventil havde lukket sig helt.
Det er rigtigt at man efter 10.000 km nok ikke skal stille ventiler, men du får det til at lyde som om du aldrig har stillet ventiler på din."
Under indkøring skal man overvåge ventiljusteringen. Den flytter sig typisk lidt, og så retter man. Men tikken - altså en løs tolerance - forhindrer på ingen måde motoren i at fungere.
Ved 1200 km: OK, så ifald du har overholdt serviceplanen har din ventiltolerance altså flyttet sig helt uden for intervallet der åbner én af ventilerne på (1200 - 1000 = 200 km)?
Hvad er løftehøjden? 3 -4 millimeter? Vil du fortælle mig at din ventiltolerance er skredet fra 0.08 til 3 - måske 4 - hele millimeter på 200 km?
.
.
.
Jojo, jeg stiller skam ventiler jævnligt. Forhandleren fik lov at gøre det de første gange - hvor intervallet for CHECK vistnok er 3 eller 6000 km. Efter 18.000 har jeg så passet dem selv. Et beskedent job som ikke har krævet justeringer af nogen art. Som arbejdsnarkomanens tikker de lidt, men hellere lidt tikken end stramme - og kort tid efter BRÆNDTE - ventiler. Det er nemlig en SkidtTing(TM) med for stramme ventiler.
Ifald det gør dig tryg at justere ventiler når du tanker, så vil jeg skam ikke forsøge at tale dig fra det. Jeg checker dem kun når odometeret har talt 5000 op siden sidst - eller hvis de HOLDER OP med at tikke. Fraværet af tikken er som ovenfor beskrevet et faretegn, mens højlydt tikken blot er træls at høre på.
Nu blev jeg nysgerrig. Fortæl mig lige hvad I mener, der er den
målbare effekt af at reducere ventilspillerummet fra 0.10 til 0.08 mm? Altså bortset fra lidt mindre tikken.