Søg Garagen Hej Gæst! Register

Rustbeskyttelse
#1
Jeg har fået rust på nogle dele på scooteren og vil gerne forhindre det fremover.

Jeg har kigget på følgende:

1. WD40.
2. Silikone-spray.
3. Tectyl.

Såvidt jeg har forstået skal rust fjernes vha. WD40 (eller anden rustfjerner) og herefter kan jeg spraye WD40, silikone-spray eller tectyl på for at beskytte delene mod rust fremover.
Men jeg har også læst at WD40 ikke skulle beskytte så godt mod rust i længere perioder og silikone-spray har jeg ikke fundet så meget på.
Tectyl derimod har jeg kun hørt godt om, men jeg er i tvivl om hvad disse 3 "rust-beskyttere" angiber.

Kan jeg komme WD40, silikone-spray og tectyl på alt (Gummi, plastik, stål, krom osv..) uden at disse angribes?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Tectyl kan påføres alt og beskytter fantastisk. Det er værre med WD40, der i bund og grund bare er petroleum på dåse, det kan angribe gummi og gøre det mørt. Silikone kan også påføres alt - specielt gummi og plast men det har det med at forsvinde ret hurtigt i vejr og vind, så det skal gentages tit.

Tectyl ftw.
Svar
#3
Du kan ikke fjerne rust med en spray, så skulle det da lige være syre Blink med øjet

Hvis der er rust skal det slibes ned til HELT!! blankt metal ( Sandblæses ) Og så skal det renses med noget fortynder eller lign, så grundes og lakkes.
Så derefter ka du beskytte med Tectyl.

WD40 er altså i bund og grund ikke meget andet end et rense middel.
Kymco Agility 50 - 45'er @ 60km/t Cruise speed & 77km/t Top speed
Årgang 2006, Trip: 13.700km - Økonomi ca. 42 km/l
Svar
#4
Overfladerust kan godt fjernes med petroleum el. anden rustfjerner, det skal bare have lov at arbejde og evt. masseres ind før det virker. Er rusten gået igennem (crom fx.) og ned i metallet, så kan det self. ikke reddes.
Svar
#5
(13-05-2013, 19:41)Energy Skrev: Overfladerust kan godt fjernes med petroleum el. anden rustfjerner, det skal bare have lov at arbejde og evt. masseres ind før det virker. Er rusten gået igennem (crom fx.) og ned i metallet, så kan det self. ikke reddes.

Minder mig lidt om Steve Jobs og hans alternative kraft behandlings metoder! Blink med øjet
Kymco Agility 50 - 45'er @ 60km/t Cruise speed & 77km/t Top speed
Årgang 2006, Trip: 13.700km - Økonomi ca. 42 km/l
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hvis rusten først har fat, kan man godt bremse den. F.eks. Pava på dåse har jeg brugt på en gammel Fiat. Det holder, men selvfølgelig ikke evigt. Kender man ruststederne kan man sagtens holde den i ave med hyppige "sprøjt".

Venligst Erik.
Svar
#7
(13-05-2013, 20:00)zzzzleepy Skrev: Minder mig lidt om Steve Jobs og hans alternative kraft behandlings metoder! Blink med øjet

Ja Grin

Det skal arbejdes væk Blink med øjet
Svar
#8
Hvis man har et rustens sted vil det ruste væsentligt mindre hvis det bare holdes tørt (pava) eller anden hinde, end hvis det er udsat for fugt og luft.

Så du har ret i det du siger.
Det er bare ikke helt en holdbar løsning i mine øjne.

Hvem vil splitte sin scooter ad 1-2x om året og behandle for at rusten der nu allerede er der begynder at sprede sig, frem for at komme det til bunds 1 gang for alle Smil

Vi lavede rust i min Golf 2 fra 1986 sidste sommer.
Da vi først begyndte at pille blev projektet pludseligt stort! vil tro vi har svejst sammenlagt 100x50cm plade i.
Kymco Agility 50 - 45'er @ 60km/t Cruise speed & 77km/t Top speed
Årgang 2006, Trip: 13.700km - Økonomi ca. 42 km/l
Svar
#9
Jeg takker for de mange svar.

Jeg sliber rusten helt væk og påfører derefter tectyl som anbefalet Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(15-05-2013, 16:01)sc00ter Skrev: Jeg takker for de mange svar.

Jeg sliber rusten helt væk og påfører derefter tectyl som anbefalet Smil

Du maler vel først med grunder og derefter en dækkende maling? Des bedre "slidlag" man påfører jo bedre. Og det gælder både maling og rustbeskyttelse. Jeg skal først lære at pille skjoldene af min scooter før jeg kan rustbeskytte; og det nager mig lidtKed af det For jeg tror den trængerFlov

Venligst Erik.
Svar
#11
(15-05-2013, 21:23)Scooterballe Skrev: Du maler vel først med grunder og derefter en dækkende maling? Des bedre "slidlag" man påfører jo bedre. Og det gælder både maling og rustbeskyttelse. Jeg skal først lære at pille skjoldene af min scooter før jeg kan rustbeskytte; og det nager mig lidtKed af det For jeg tror den trængerFlov

Venligst Erik.

Ditto.
Jeg er bare langt fra verdensmester til de plastik dele Rullende øjne
Kymco Agility 50 - 45'er @ 60km/t Cruise speed & 77km/t Top speed
Årgang 2006, Trip: 13.700km - Økonomi ca. 42 km/l
Svar
#12
(15-05-2013, 21:23)Scooterballe Skrev: Du maler vel først med grunder og derefter en dækkende maling? Des bedre "slidlag" man påfører jo bedre. Og det gælder både maling og rustbeskyttelse. Jeg skal først lære at pille skjoldene af min scooter før jeg kan rustbeskytte; og det nager mig lidtKed af det For jeg tror den trængerFlov

Venligst Erik.

Jeg grundmaler (eller maler) ikke bolte og andre metaldele - Jeg påfører blot tectyl efter rusten er blevet slebet væk Smil
Svar


Forum spring: