Søg Garagen Hej Gæst! Register

Honda vision nsc 50 4t årsmodell 2013, variatorbyte?
#1
Hej!
Ursäkta att jag skriver på svenska. Scooterforum är betydligt bättre i andra länder,tex Danmark,Norge,Tyskland.
Hej!
Första inlägget på denna sida.

Tillhör kategorin äldre och bor i Stockholm. Har bil men tröttnade på oändliga bilköer och köpte därför en eu scooter av märket honda vision nsc 4 taktare, 2013 års modell. Snål på bensin och är riktigt nöjd förutom att den känns väldigt strypt och motorbromsar vid 45-50km/h, även i nedförsbackar. Medveten om att 4taktare upplevs slöare och svårare att få upp i högre hastigheter. Inte funnit mycket om hur denna scooter är strypt men en del säger att variatorbyte gjort att den går betydligt bättre. Inte snabbare acc men ingen strypningskänsla och maxhastigheten blev efter bytet ca 60-65 vilket är mer än nog för mig. Skulle inte bli samma bromsklosskänsla.

Nu till frågan. Har beställt ett variatorkit malossi multivar 2000 för denna modell och hondaverkstaden är inte pigga på att sätta dit den men en kille sa att han gör det vid 100 mila service,då jag är mer än 30 år gammal. Garantin ryker men får fortsätta lämna in den på regelbunden service. Någon med erfarenhet av variatorbyte på denna modell eller liknande? Vad kan jag förvänta mig? Är det dumt?
Tacksam för svar och tankegångar gällande detta. Garantin på 5 år försvinner men är det egentligen en " big deal"?
Mvh.
bollgrodan
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(05-05-2013, 16:48)bollgrodan Skrev: Hej!
Ursäkta att jag skriver på svenska. Scooterforum är betydligt bättre i andra länder,tex Danmark,Norge,Tyskland.
Hej!
Första inlägget på denna sida.

Tillhör kategorin äldre och bor i Stockholm. Har bil men tröttnade på oändliga bilköer och köpte därför en eu scooter av märket honda vision nsc 4 taktare, 2013 års modell. Snål på bensin och är riktigt nöjd förutom att den känns väldigt strypt och motorbromsar vid 45-50km/h, även i nedförsbackar. Medveten om att 4taktare upplevs slöare och svårare att få upp i högre hastigheter. Inte funnit mycket om hur denna scooter är strypt men en del säger att variatorbyte gjort att den går betydligt bättre. Inte snabbare acc men ingen strypningskänsla och maxhastigheten blev efter bytet ca 60-65 vilket är mer än nog för mig. Skulle inte bli samma bromsklosskänsla.

Nu till frågan. Har beställt ett variatorkit malossi multivar 2000 för denna modell och hondaverkstaden är inte pigga på att sätta dit den men en kille sa att han gör det vid 100 mila service,då jag är mer än 30 år gammal. Garantin ryker men får fortsätta lämna in den på regelbunden service. Någon med erfarenhet av variatorbyte på denna modell eller liknande? Vad kan jag förvänta mig? Är det dumt?
Tacksam för svar och tankegångar gällande detta. Garantin på 5 år försvinner men är det egentligen en " big deal"?
Mvh.
bollgrodan

Så vidt jeg husker, er din model begrænset/strypt i CDI'en. Så ved ikke, om det hjælper med en anden variator.
Ivecar plus 2023.
Svar
#3
(05-05-2013, 16:48)bollgrodan Skrev: Hej!
Ursäkta att jag skriver på svenska. Scooterforum är betydligt bättre i andra länder,tex Danmark,Norge,Tyskland.
Hej!
Första inlägget på denna sida.

Tillhör kategorin äldre och bor i Stockholm. Har bil men tröttnade på oändliga bilköer och köpte därför en eu scooter av märket honda vision nsc 4 taktare, 2013 års modell. Snål på bensin och är riktigt nöjd förutom att den känns väldigt strypt och motorbromsar vid 45-50km/h, även i nedförsbackar. Medveten om att 4taktare upplevs slöare och svårare att få upp i högre hastigheter. Inte funnit mycket om hur denna scooter är strypt men en del säger att variatorbyte gjort att den går betydligt bättre. Inte snabbare acc men ingen strypningskänsla och maxhastigheten blev efter bytet ca 60-65 vilket är mer än nog för mig. Skulle inte bli samma bromsklosskänsla.

Nu till frågan. Har beställt ett variatorkit malossi multivar 2000 för denna modell och hondaverkstaden är inte pigga på att sätta dit den men en kille sa att han gör det vid 100 mila service,då jag är mer än 30 år gammal. Garantin ryker men får fortsätta lämna in den på regelbunden service. Någon med erfarenhet av variatorbyte på denna modell eller liknande? Vad kan jag förvänta mig? Är det dumt?
Tacksam för svar och tankegångar gällande detta. Garantin på 5 år försvinner men är det egentligen en " big deal"?
Mvh.
bollgrodan

Jo, kig lige her: http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=16539, Katana har erfaring med Malossi Multivar.

Venligst Erik.
Svar
#4
(05-05-2013, 19:23)Jps Skrev: Så vidt jeg husker, er din model begrænset/strypt i CDI'en. Så ved ikke, om det hjælper med en anden variator.

Modellen har ingen CDI!.
2015 Honda NSC 50 Vision - Sort.
Svar
#5
(05-05-2013, 20:04)Katana Skrev: Modellen har ingen CDI!.

Okay Grin.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(05-05-2013, 19:58)Scooterballe Skrev: Jo, kig lige her: http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=16539, Katana har erfaring med Malossi Multivar.

Venligst Erik.

Ikke ret længe!. Blink med øjet

Men måske sætter jeg den på igen, så du ikke behøver køre så langsomt næste gang vi kører tur. Grøn grin
2015 Honda NSC 50 Vision - Sort.
Svar
#7
(05-05-2013, 20:28)Katana Skrev: Ikke ret længe!. Blink med øjet

Men måske sætter jeg den på igen, så du ikke behøver køre så langsomt næste gang vi kører tur. Grøn grin

Tack för svaren allihop!
Katana, varför tog du bort malossivariatorn? Var du inte tillfreds med den eller bestämde du dig bara för att orginal var nog?
Är lite osäker på om jag ska byta variatorn då garantin då inte gäller. Men 10 kmh mer skulle definitivt underlättaSmil
Svar
#8
(05-05-2013, 21:11)bollgrodan Skrev: Tack för svaren allihop!
Katana, varför tog du bort malossivariatorn? Var du inte tillfreds med den eller bestämde du dig bara för att orginal var nog?
Är lite osäker på om jag ska byta variatorn då garantin då inte gäller. Men 10 kmh mer skulle definitivt underlättaSmil

Jeg var usikker på om jeg virkelig behøvede den ekstra fart. Det er jeg sådan set stadig; ved topfart kører min lovlige NSC Vision 38 km/t - det burde være nok.

Grunden til jeg sætter Malossi multivar på igen, er for at slippe for huggeriet som omdrejningsbegrænseren giver. Disse "cut-offs" slipper man for ved at udskifte variator.
2015 Honda NSC 50 Vision - Sort.
Svar
#9
Tack för svar! Blir nog till att prova malossivariatorn så får jag se. Nu orginal går min 45 enligt gps men sträckan jag åker är mycket busstrafik och gick den 55 skulle jag slippa bli som en bromskloss. Polisen här verkar sällan kontrollera mopeder bara man kör enligt gällande regler.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(05-05-2013, 23:45)bollgrodan Skrev: Tack för svar! Blir nog till att prova malossivariatorn så får jag se. Nu orginal går min 45 enligt gps men sträckan jag åker är mycket busstrafik och gick den 55 skulle jag slippa bli som en bromskloss. Polisen här verkar sällan kontrollera mopeder bara man kör enligt gällande regler.

Flinke Poliser ovre i Sverige Smil. Der findes da også flinke politibetjente i DK, men vi er til tider jaget vildt, os på mopeder.
Ivecar plus 2023.
Svar


Forum spring: