Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
Halli halløj derude.
Jeg sidder og er nu efter 35 sider snart ved at være færdig med min fysikrapport, hvori jeg analyserer indsugningen i min scooter under fire forskellige gasgivninger, men jeg er stødt ind i at jeg konstant postulerer at indsugningen ikke er tunet, hvilket jeg jo bliver nødt til at regne på for at bevise det.
Jeg skal bare lige have regnet ud hvordan, og idet mener jeg at jeg bør bruge lydens hastighed, men er det rigtigt forstået at lydens hastighed er den hastighed hvormed tryk udligner sig?
Jeg har regnet hvad lydens hastighed er, men jeg skal lige vide hvorfor at det er som det er.
Jeg håber at nogen lige kan give mig svar på mit spørgsmål, da der ingen steder på nettet står "lydens hastighed er den hastighed hvormed trykforskelle udligner sig"
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 216
Tråde: 10
Tilmeldt: Mar 2012
Citat:In fluid dynamics, the speed of sound in a fluid medium (gas or liquid) is used as a relative measure of speed itself. The speed of an object (in distance per time) divided by the speed of sound in the fluid is called the Mach number. Objects moving at speeds greater than Mach1 are traveling at supersonic speeds.
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(02-05-2013, 10:59)Erathor Skrev: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound
Jeps det har jeg læst.
Men tanken er, at når man åbner indsugningsventilen vil der (ved volumetrisk effektivitet = 1) sluges 50ccm luft. Hvor langt dette er (og dermed hastigheden) kommer an på længden af indsugningen.
Når ventilen så lukkes vil luften blive presset sammen ved ventilen fordi den vil have opbygget en hastighed der kommer an på diameteren af indsugningen og hvor meget luft der er slugt og der vil så skabes et overtryk her. Det jeg ønsker at finde er så hvordan man ved hvor længe det overtryk er om at opbygge sig og hvor længe det bliver der før trykket har udlignet sig igen, og jeg mistænker at det har en hel del at gøre med hvad lydens hastighed i det medium er.
Hvis man kan finde ud af det kan man jo samle en stor bunke luft ved ventilen lige inden hver indsugningstakt og man kan derved opnå højere tryk og bedre volumetrisk effektivitet uden en kompressor.
Ikke fordi jeg har tænkt mig at gå væk fra ideen med en kompressor, men det er lige så meget for at finde ud af hvordan man gør, når nu motorer og fysik er noget af det jeg interesserer mig for.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 2.997
Tråde: 397
Tilmeldt: Dec 2005
Nu er mekaniske bølger ikke lige mit gebet, men så vidt jeg er oplyst, kan tryk forplante sig temmelig hurtigt.
Chok-bølgen fra en detonation (sprængstoffer) udbreder sig f.eks. med over lydens hastighed!
Chok-fronten kan rent faktisk ses, idet der sker en brydning af lyset. Den sammenpressede luft udgør et andet medium, derfor en brydning i overgangen.
Noget andet er så, om lydhastigheden inde i selve chok-fronten er den samme som i alm. atmosfærisk luft. Jeg tvivler.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
03-05-2013, 12:04
(Dette opslag var sidst ændret: 03-05-2013, 12:07 af Baddi.)
(03-05-2013, 07:31)walker1 Skrev: Nu er mekaniske bølger ikke lige mit gebet, men så vidt jeg er oplyst, kan tryk forplante sig temmelig hurtigt.
Chok-bølgen fra en detonation (sprængstoffer) udbreder sig f.eks. med over lydens hastighed!
Chok-fronten kan rent faktisk ses, idet der sker en brydning af lyset. Den sammenpressede luft udgør et andet medium, derfor en brydning i overgangen.
Noget andet er så, om lydhastigheden inde i selve chok-fronten er den samme som i alm. atmosfærisk luft. Jeg tvivler.
Hmmmm.
Det har du jo ret i, lydens hastighed kommer an på densiteten, det isentropiske udvidelsesfaktor og trykket, hvor lydens hastighed bliver højere jo større trykket er, se side 6-7 i
min rapport, hvor tuning af indsugningen desværre ikke nåede at komme med.
Så vil jeg prøve at holde mig til hastigheder under lydens hastighed når jeg skal til at regne.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".