Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lydens hastighed
#1
Halli halløj derude. Grøn grin

Jeg sidder og er nu efter 35 sider snart ved at være færdig med min fysikrapport, hvori jeg analyserer indsugningen i min scooter under fire forskellige gasgivninger, men jeg er stødt ind i at jeg konstant postulerer at indsugningen ikke er tunet, hvilket jeg jo bliver nødt til at regne på for at bevise det. Smil

Jeg skal bare lige have regnet ud hvordan, og idet mener jeg at jeg bør bruge lydens hastighed, men er det rigtigt forstået at lydens hastighed er den hastighed hvormed tryk udligner sig? Grin

Jeg har regnet hvad lydens hastighed er, men jeg skal lige vide hvorfor at det er som det er. Blink med øjet

Jeg håber at nogen lige kan give mig svar på mit spørgsmål, da der ingen steder på nettet står "lydens hastighed er den hastighed hvormed trykforskelle udligner sig" Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Citat:In fluid dynamics, the speed of sound in a fluid medium (gas or liquid) is used as a relative measure of speed itself. The speed of an object (in distance per time) divided by the speed of sound in the fluid is called the Mach number. Objects moving at speeds greater than Mach1 are traveling at supersonic speeds.

http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound
Svar
#3
(02-05-2013, 10:59)Erathor Skrev: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound

Jeps det har jeg læst. Grin

Men tanken er, at når man åbner indsugningsventilen vil der (ved volumetrisk effektivitet = 1) sluges 50ccm luft. Hvor langt dette er (og dermed hastigheden) kommer an på længden af indsugningen.

Når ventilen så lukkes vil luften blive presset sammen ved ventilen fordi den vil have opbygget en hastighed der kommer an på diameteren af indsugningen og hvor meget luft der er slugt og der vil så skabes et overtryk her. Det jeg ønsker at finde er så hvordan man ved hvor længe det overtryk er om at opbygge sig og hvor længe det bliver der før trykket har udlignet sig igen, og jeg mistænker at det har en hel del at gøre med hvad lydens hastighed i det medium er. Smil

Hvis man kan finde ud af det kan man jo samle en stor bunke luft ved ventilen lige inden hver indsugningstakt og man kan derved opnå højere tryk og bedre volumetrisk effektivitet uden en kompressor. Grøn grin

Ikke fordi jeg har tænkt mig at gå væk fra ideen med en kompressor, men det er lige så meget for at finde ud af hvordan man gør, når nu motorer og fysik er noget af det jeg interesserer mig for. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#4
Nu er mekaniske bølger ikke lige mit gebet, men så vidt jeg er oplyst, kan tryk forplante sig temmelig hurtigt.
Chok-bølgen fra en detonation (sprængstoffer) udbreder sig f.eks. med over lydens hastighed!
Chok-fronten kan rent faktisk ses, idet der sker en brydning af lyset. Den sammenpressede luft udgør et andet medium, derfor en brydning i overgangen.

Noget andet er så, om lydhastigheden inde i selve chok-fronten er den samme som i alm. atmosfærisk luft. Jeg tvivler.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#5
(03-05-2013, 07:31)walker1 Skrev: Nu er mekaniske bølger ikke lige mit gebet, men så vidt jeg er oplyst, kan tryk forplante sig temmelig hurtigt.
Chok-bølgen fra en detonation (sprængstoffer) udbreder sig f.eks. med over lydens hastighed!
Chok-fronten kan rent faktisk ses, idet der sker en brydning af lyset. Den sammenpressede luft udgør et andet medium, derfor en brydning i overgangen.

Noget andet er så, om lydhastigheden inde i selve chok-fronten er den samme som i alm. atmosfærisk luft. Jeg tvivler.

Hmmmm.

Det har du jo ret i, lydens hastighed kommer an på densiteten, det isentropiske udvidelsesfaktor og trykket, hvor lydens hastighed bliver højere jo større trykket er, se side 6-7 i min rapport, hvor tuning af indsugningen desværre ikke nåede at komme med. Fræk

Så vil jeg prøve at holde mig til hastigheder under lydens hastighed når jeg skal til at regne. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: