Søg Garagen Hej Gæst! Register

Alt om Piaggio Zip 4T - tråden
#1
Tænkte vi kunne lave en tråd om Piaggio Zip 4T hvor folk kan skrive om de spændene ting / tricks de har omkring den..

Jeg kan lægge ud med et par billeder af hvordan man kan fjerne begrænsningen fra CDI'en
(Jeg fandt billederne på et tysk forum )

Man skal måle 3mm fra kanten
og 22mm fra toppen (bemærk hvis man måler selve holderen med, er det 42mm som ses på billederne nedenunder)
[Image: album_pic.php?pic_id=889]

[Image: album_pic.php?pic_id=888]
[Image: album_pic.php?pic_id=887]

(Her ses de 42mm hvis man måler HELT fra toppen inkl. holderen)
[Image: album_pic.php?pic_id=891]
[Image: album_pic.php?pic_id=890]



Jeg faldt også over en gut, som har fået et bagagebærer til Piaggion - det ser jo ikke værst ud!
[Image: album_pic.php?pic_id=892]


Lidt om ruller:
Jeg bruger 19x15,5 ruller (fra Thansen)
- har prøvet både 9gr. og 5,7gr. // kan kun anbefale 5,7gr. da 9gr. er for langsomme i optræk..

Reservedele:
på Easyparts.nl kan man købe alle de reservedele man skulle mangle til sin Piaggio Zip 4t'er
http://www.easyparts.nl/choosedrawings.p...9-m99-s923

Opdatering d. 10/10-2007
Jeg har knækket min udstødning idag Ked af det
den er rustet over oppe ved halsen (den ende som sidder op mod motoren)

Jeg har googlet på livet løs og fundet ud af:
den billigste udstødning til Piaggio Zip 4T hedder SITO PLUS 0582
bemærk der findes hundrede forskellige SITO PLUS udstødninger og du skal derfor købe deres model nr. 582

Opdatering d. 05/11-2007
Jeg har i sidste uge købt ny udstødning til min scooter.

jeg købte den hos Scooter-Attack
det kostede ca. 1100kr inkl. fragt fra tyskland.

Jeg smuttede i Thansen og købte deres varmbestandige klarlak og har lakeret den ny udstødning 2 gange.

Det skulle være en god investering (med lakken) da den nu holder meget længere enden rusten kommer..

mht. montering, da det var jo lige ud af landevejen.
der er 4 bolte som skal fjernes og den nye udstødning passede lige på en prik. Smil[/b]
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Måske man skulle se efter på en alm. 2T boks også..hmmm !

Bagagebæreren er ganske fin og stabil, selvom lakken har det med at skvatte lidt af med tiden.

Update : Nå, der var ingen begrænsning i 2T cdi-boksen. Det må udelukkende være på 4T modellen så.
Svar
#3
Citat:Lidt om ruller:
Jeg bruger 19x15,5 ruller (fra Thansen)
- har prøvet både 9gr. og 5,7gr. // kan kun anbefale 5,7gr. da 9gr. er for langsomme i optræk..

Hej.
Rart at høre at der er andre end mig der har Piaggio Zip 4T.

Ja, jeg er gået den anden vej (11 gr ruller), for det er lige meget med optrækket, synes jeg. Jeg vil hellere køre langt på literen, og det går helt godt med ca 50 Km/l om vinteren og ca. 55 om sommeren, og scooteren løber fint 60+ Km/h.

Jeg læste lige lidt om din beskrivelse vedr dine motorproblemer med krumtap etc., men det kan jeg slet ikke genkende.
Min scooter kører nu på 5. år uden motorproblemer overhovedet efter 38.000 km.
De 3 gange jeg har checket ventilstillingen, var der ikke noget at justere.

Tror du ikke at motoren har været mishandlet ved manglende vedligeholdelse, ringe tilkørsel eller lignende?

Der var 2 ting der gik igen, både på min scooter og én anden, som jeg overvejede at købe til reservedele.

1. Syngen fra gearet i baghjulet. Det kan skyldes at en pakdåse her været utæt så den har tabt gearolien. Det skete for mig, men blev heldigvis opdaget i tide, så gearet er ikke helt ødelagt, men der er ret meget musik i det nu på 4 år. Det er dog ikke blevet værre.

2. Styret fik efter et par år ligesom en foretrukken 'midterstilling'
Det fik jeg at vide skyldtes skævslidte kugler i styrets kronleje, og det hele skulle skiftes for en formue.
Jeg ville dog lige selv kigge på det først og det var godt, for lejet var bare spændt for hårdt sammen. Det blev løsnet, kuglerne derefter skubbet lidt rundt til anden posision med en tandstik og så derefter MASSER af fedt ned til kuglerne og slutteligt en passende, ikke for hård tilspænding.
Så nu går styret på 3. år som en drøm uden problemer og ubehagelige tilbøjeligheder til at stille sig i 'ligeud' stilling.

Nå, nok for denne gang.
--
Hilsen Ole
Svar
#4
Hej Ole,
ja jeg har læst dine indlæg rundt omkring med stor fornøjelse - så jeg kunne aflurer hvordan man skulle behandle en Piaggio Zip 4T Smil
AT køre 50km/L er jo for vildt - det er famne i orden!! Så har du vidst gjort din del af arbjedet, for at CO2 udslippet bliver minimeret...

Ja mht. til krumtappen så tror jeg også det skyldes dårlig behandling (hehe det kan jeg jo kun sige fordi jeg ikke SELV har tilkørt den dejlige maskine..)
..men jeg tror du har ret.

Ihvertfald har jeg dog nu fået rettet op på dette (ved hjælp af min flade pengepung)
Nu håber jeg bare at der ikke kommer flere reperationer, og at den får lige så langt og lykkeligt et liv, som din ! 38.000km er jo lidt vildt! Frækray:

At styret "rettede sig selv op" havde jeg også da jeg købte den!!
men der var du hurtig til at fortælle mig at kuglerne skulle have alt det fedt de kunne, og vupti - "semi-servo'en" forsvandt..

Det var her du havde nogle fine tricks: http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=1516

Nu er jeg dog blevet meget interesseret i at prøve en anden variator for at se, om det vil give nogen markant ændring.

Jeg kunne også godt tænke mig at udskifte udstødningen, eller ihvertfald rengøre indeni..
- Jeg har nemlig på fornemmelsen der ligger nogen "fremmede legmer" i den.
Jeg har nemlig opdaget at ved nogle specielle omdrejninger så "rasler" der noget i nærheden af udstødningen..
Måske er der nogle små stykker rustent metal, som er knækket af..

Jeg tror at udstødningen skal skrues af - og blæses igennem med en masse trykluft - så kan jeg være heldig at de ryger med ud..
- men 1.000kr for ny udstødning, så kan jeg nok godt leve med lidt raslen :roll:
Svar
#5
ØV, jeg kan nu se på din link at jeg egentlig havde skrevet det hele én gang før. Det kunne jeg ikke huske; det er en af fornøjelserne ved at komme lidt op i årerne, det med huskeren.

Nu har jeg glemt hvad jeg ville spørge om... Øh.
Jo, nu kom det: Hvor i alverden kan du købe en udstødning til "kun" 1000 kr?

Da min for nogle måneder siden var slidt totalt op (forrøret var udskiftet og også dette rustet op/brændt igennem), ringede jeg til forskellige Piaggio forhandlere, og fik en ca. pris på 2000 kr. Jeg ringede dog ikke til importøren for dem er jeg ikke så gode venner med.
Et lokalt scooterværksted mente at de kunne skaffe en til < 2000 kr, men tiden gik uden at der skete noget, men endelig fandt jeg en brugt udstødning på tysk E-bay, og den købte jeg til ca. 350 kr.

Måske kan en af udstødningerne til de Kinesiske firtaktere bruges, men så skal man være lidt smed selv og lave og påsvejse et andet beslag og ændre forrørets forløb, ellers går det ikke.
Det er vist ikke legalt at gøre det for en del af typegodkendelsen er original udstødning. Ikke at det gør den store forskel for på en 4 takter har udstødningen intet med tuning at gøre.
Den skal bare af med gasserne og et bøjet støvsugerrør kunne gøre det.

Du kan godt skrue udstødningen af og blæse igennem med trykluft, men pas på for det er sort, sort, sod der kommer ud i starten.
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Det er bare en helt i orden tråd det her scooterfjaes.
Jeg gør den lige til et opslag :wink:
Svar
#7
Lige et par tilføjelser:

- Det var vel ikke i Fåborg at du købte din scooter brugt?
- Jeg er da ret interesseret i at høre erfaringer med en anden variator.

Vedrørende 50 Km eller mere pr. l benzin, så har det ligesom været mit hovedformål med 4 takts scooteren at få den til at køre så langt pr.l som muligt og så lydløst som muligt.
Måske lidt miljøskadet for inden Zip'en havde jeg en Peugeot el-scooter som holdt i 4 år, inden den blev for dyr at vedligeholde i reservedele.
Den kunne lige køre 45 km/h og ca. 35 km på en opladning til 2-3 kr i strøm. Den var på scooterplader, men der blev solgt < 10 stk her i DK, så importøren tabte hurtigt interessen.
Den var faktisk afsindigt avanceret for hele teknikken var den samme som Peugeot/Citroën koncernen brugte i deres el biler dengang, men dengang som nu strandede det hele på ikke eksisterende batteriteknologi.
--
Hilsen Ole
Svar
#8
Jeg har faktisk købt min Piaggio Zip 4T TÆT på Fåborg - da jeg selv er fra Odense..
..men jeg tog færgen til Lolland og købte den "der over" på semi-djævleø'en

og jeg er sikker på han ikke er fra Fåborg..

(Er de dårlige Piaggio sælgere, siden du spørger?)

vedr udstødning kan man få en her til 127euro
http://www.easyparts.nl/showdrawing.php3...923-d33026

det er jo billigere end de 2.000kr du skulle betale..

Easyparts.nl har i øvrigt ALLE dele til en Piaggio Zip 4t, lige fra små skruer til skjold, sæde osv...
Svar
#9
scooterfjaes Skrev:Jeg har faktisk købt min Piaggio Zip 4T TÆT på Fåborg - da jeg selv er fra Odense..
..men jeg tog færgen til Lolland og købte den "der over" på semi-djævleø'en

og jeg er sikker på han ikke er fra Fåborg..

(Er de dårlige Piaggio sælgere, siden du spørger?)

- Nej, slet ikke, men den scooter jeg omtalte til reservedele (og som også havde de to nævnte fejl) var til salg i Fåborg, så det kunne jo være den du havde købt.

Citat:vedr udstødning kan man få en her til 127euro
http://www.easyparts.nl/showdrawing.php3...923-d33026

det er jo billigere end de 2.000kr du skulle betale..

Easyparts.nl har i øvrigt ALLE dele til en Piaggio Zip 4t, lige fra små skruer til skjold, sæde osv...

Det var et interessant link. Tak skal du have.
Jeg synes selv at have støvet det meste igennem uden at finde forhandler sites der har reservedele til 4 takteren. De har alle til Zip og New Zip, men aldrig til Zip 4T; måske fordi den er relativ sjælden, og der derfor ikke er stort salg af dele.
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Oh well, jeg kan ikke leve med at der sidder folk herinde og hulker over udvalget af dele til deres scooter er nærmest usynligt i Danmark. Jeg har derfor lige brugt lidt tid på at få gået de forskellige producenters programmer igennem og det hele er nu blevet oprettet - så håber jeg det kan gøre jer lidt gladere.

Forhåbentlig kan det også sætte lidt mere gang i sagerne på jeres maskiner Smil
Svar
#11
Sputte Skrev:...og det hele er nu blevet oprettet - så håber jeg det kan gøre jer lidt gladere.
Forhåbentlig kan det også sætte lidt mere gang i sagerne på jeres maskiner Smil

HVad og hvor har du oprettet noget ?

den fangede jeg ikke helt...
Svar
#12
scooterfjaes Skrev:HVad og hvor har du oprettet noget ?

den fangede jeg ikke helt.

Sikkert på www.speedline.dk ? Grin
Svar


Forum spring: