Søg Garagen Hej Gæst! Register

Overvægt.
#1
Hej BS. Jeg har lige fået mit scooter kørekort, og fyldt 16. Men jeg er ret i tvivl, vedr. Min vægt.. Lige nu vejer jeg 130 kg, ja overvægtig.. Ked af det Men jeg arbejder meget på det! Men ja, jeg er ret i tvivl, hvis jeg nu skal købe en 30 - 35 km/t scooter, vil den så godt kunne trække mig, stadig med de 30 km/t. Eller vil den køre mere langsomt Ked af det. Håber ikke jeg får de negative kommentar, med jeg er for fed osv.. Som jeg sagde øverst, jeg arbejder meget på det, og har mistet en del.
- Jeg ville købe en scooter til sommeren, for at køre med venner Smil
- På forhånd.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Er sikkert på det ikke har så meget at sige, du var da også ude og køre knallert da du tog kortet? Tror du skal forvente ca. samme fart, det burde godt kunne køre 30 km/t med dig. Smil
Keep up the good work! Smil
Pgo Hot 50 '08 7500 km.
Aprilia Rally (solgt).
Rieju RS2 Matrix '06 købt d. 28/12/2011.
Svar
#3
Du skal nok barte lidt ned i rullevægt Smil
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#4
Nyere 30 km/t scootere har ofte omkring 3 HK, og variomatik systemet hjælper også meget på optrækket. Begrænsningen på 30 km/t svarer til at du tager en gear knallert og kun kører i de første to gear, og der trækker den jo meget godt, selv med et tung læs på.

Så den skal nok trække fint afsted med dig. Det ville være noget andet hvis du overvejde en gammel Puch Maxi eller lign Smil
Svar
#5
Hvis en scooters maks. hastighed er 60 ubegrænset, så har den fire gange så mange kræfter som det kræves når den i gearingen er begrænset til 30 km/t. Grin

Det er muligt at accellerationen går lidt mere sløvt når der er ekstra vægt på, men der er et kæmpe overskud af kræfter, når man begrænser dem til 30, så det skulle ikke være noget problem. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Tak for jeres svar allesammen Smil
#2 - Jeg var bange for, de havde nogen specielle der ude, som godt kunne trække meget vægt Smil
Svar
#7
Det står i typegodkendelsen, hvor meget vægt scooteren er godkendt til.
Typegodkendelserne, for alle lovlige scootere og knallerter, kan du finde her:
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-...delse.aspx

De fleste kina-scootere, er lavet til to personer. I Kina, er "norm" vægten 75 kg, og det betyder, at scooterne er lavet til en vægt på 150 kg. Er du tungere, kan være problem med støddæmpere mv. Og det er ikke lovligt, at køre med overlæs. Hvis du vejer 130 kg. så må du derfor kun medbringe 20kg. bagage.

Europædiske scootere og knallerter, er lavet til tungere personer. Så har du brug for en scooter, der er godkendt til større vægt, så søg på en europædisk model.

Tager vi f.eks. Honda AF72 - 2013 - så kan du se, at der i typegodkendelsen står køreklar vægt 100 kg og totalvægt 264 kg. Så det betyder, at du og din bagage, højst må veje 164 kg.

Sammenlignes med trædecykler, så er scootere bedre. Cykler er kun bygget til en person, dvs. de kinesiske er lavet til 75 kg. og de europædiske, til 80-100 kg. Det er dog ikke stellet, som er det største problem, men pedaler, tandhjul, hjulejre osv. Nogle knækker direkte sammen, hvis du stiller dig op på pedalen.
Svar
#8
(18-04-2013, 16:37)Super 8 Skrev: Det står i typegodkendelsen, hvor meget vægt scooteren er godkendt til.
Typegodkendelserne, for alle lovlige scootere og knallerter, kan du finde her:
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-...delse.aspx

De fleste kina-scootere, er lavet til to personer. I Kina, er "norm" vægten 75 kg, og det betyder, at scooterne er lavet til en vægt på 150 kg. Er du tungere, kan være problem med støddæmpere mv. Og det er ikke lovligt, at køre med overlæs. Hvis du vejer 130 kg. så må du derfor kun medbringe 20kg. bagage.

Europædiske scootere og knallerter, er lavet til tungere personer. Så har du brug for en scooter, der er godkendt til større vægt, så søg på en europædisk model.

Tager vi f.eks. Honda AF72 - 2013 - så kan du se, at der i typegodkendelsen står køreklar vægt 100 kg og totalvægt 264 kg. Så det betyder, at du og din bagage, højst må veje 164 kg.

Sammenlignes med trædecykler, så er scootere bedre. Cykler er kun bygget til en person, dvs. de kinesiske er lavet til 75 kg. og de europædiske, til 80-100 kg. Det er dog ikke stellet, som er det største problem, men pedaler, tandhjul, hjulejre osv. Nogle knækker direkte sammen, hvis du stiller dig op på pedalen.


Der er så lige én ting at huske, at scootere ofte ikke er godkendt til særlig høj vægt, for at man ikke skal fristes til at køre to personer på. Smil
Eksempelvis er Kymco Agility ifølge den nyeste typegodkendelse kun godkendt til 85 kg udover maskines køreklare vægt, selvom den med samme hjul, bremser, affjedring, styretøj og pånær motorophænget samme stel findes som motorcykel, hvor man må køre to personer lovligt og have 154 kg mere end hvad maskinens køreklare vægt er. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: