Søg Garagen Hej Gæst! Register

Scooter-45 til Scooter-60?
Hej med jer.
Jeg har tænkt lidt over, at vi som kører Scooter-45, føler os lidt "trætte" i trafikken.
Det er faktisk kun i de indre byer at vi ligger og følger trafikken, ellers er vi kun til besvær på vejene ligeså snart der kommer medkørende trafik.

De fleste af vore køretøjer, som jeg forstår det, har bremser, motor, styretøj, gearing der er bygget til at køre omkring 60 km/t.

Er der nogen der ved hvordan det er i andre lande i Europa.
Har kørt lidt i Grækenland på ferier på scootere, og de har bestemt ikke haft fart begrænsninger, på trods af elendige veje.

Ved nogen om der ligger der undersøgelser som viser at dødsulykke-tallet vokser, hvis vi scooter-45 bliver til scooter-60 lige pludseligt bedre kan følge trafikken.

Kan godt se, at den tid det tager en personbil at overhale scooteren, tager lidt flere sekunder, men hvis vi nu kører pænt, og lader bilerne overhale os, kan det ikke være det store problem.

Trækker nogle gange på smilebåndet når jeg kører i min bil, og ser i modsatte køreretning en scooter med en kø af utilfredse bilister som ikke kan komme forbi, fordi at der er fuldt optrukket striber.

Vi må skabe en lobbisme. der gør det klaret for dem der laver lovene, at det er sikkert nok at øge hastigheden på landevejen fra 45 til 60 km/t...

Og hold kæft hvor er det dejligt, at det begynder at blive kørevejr igen GrinCoolCoolGrin

Bedste hilsener.
kweile
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Ja, det bliver skønt, når det bliver kørevejr. Blink med øjet

Jeg vil da helt klart gerne være med i en gruppe der har formål at stille fokus på at uddanne politikerene på det tekniske område, men det tror jeg allerede at de har udvalg der gør. Ser vi for eksempel på detailforskrifterne, kan vi se at en 45 knallert med hensyn til bremser, affjedring og andet skal kunne overholde reglerne for motorcykler, så problemet her er ikke hvad maskinerne er i stand til sikkert at kunne, men hvad kørene sikkert kan føre den med. Smil

Det med fejl fra kørerens side og uheld mellem andre trafikanter er ekstremt komplekst at analysere, så derfor kigger man på statestik og konkluderer ud fra uhelds rapporter frem for at lave egentlige videnskabelige kliniske og kontrollerede forsøg. Der er heller ikke så mange der med god samvittighed kan lave forsøg, hvor mennesker kører under forhold der muligvis er farlige, da man jo kan komme slemt til skade. Grøn grin

Jeg så dog gerne at der blev mulighed for at knallerter og scootere blev betegnet som "ekstra lille motorcykel", hvor føreren skulle igennem et rigtigt kørekort og maskinen blev kaldt til syn fra tid til anden. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
(04-04-2013, 15:28)Baddi Skrev: Jeg så dog gerne at der blev mulighed for at knallerter og scootere blev betegnet som "ekstra lille motorcykel", hvor føreren skulle igennem et rigtigt kørekort og maskinen blev kaldt til syn fra tid til anden. Grin

Nu er der jo indført rigtige kørekort til begge køretøjer (30/45'r), så det problem er løst. Problemet med mere fart på lovlig vis, bliver aldrig løst, med de politikere vi har i børnehaven på Christiansborg.
Anaig City Elf 2019 13.000 km.
Svar
(04-04-2013, 19:32)Jps Skrev: Nu er der jo indført rigtige kørekort til begge køretøjer (30/45'r), så det problem er løst. Problemet med mere fart på lovlig vis, bliver aldrig løst, med de politikere vi har i børnehaven på Christiansborg.

Ja, så heldige er vi, så må vi se, hvad det bringer med sig. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
(04-04-2013, 19:32)Jps Skrev: Nu er der jo indført rigtige kørekort til begge køretøjer (30/45'r), så det problem er løst. Problemet med mere fart på lovlig vis, bliver aldrig løst, med de politikere vi har i børnehaven på Christiansborg.

Du har vel for så vidt ret. Men hvor går grænsen? Jo, 30km/t på en scooter er sgu` for langsomt for en ansvarlig voksen mand. Nogle gange er regler altså regler, og jeg må sige at jeg ikke med hjernens fornuft selv kunne lave "retfærdige" regler for alle trafikanter her i landet, ihvertfald ikke så de med rimelighed kunne håndhæves. Så skulle man helt afskaffe love og regler. Og det med kørekort til bil/mc har vi jo uddebatteretGrin Sjovt nok tænkte jeg i dag på 30-scootere, som jo ligestilles med cykler i trafikken. En mor (formoder jeg) kom kørende med sit lille barn bagpå cyklen overfor rødt!! Hvad hvis man gjorde det på scooter? Uha da da!!

Venligst Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

(04-04-2013, 22:05)Scooterballe Skrev: Du har vel for så vidt ret. Men hvor går grænsen? Jo, 30km/t på en scooter er sgu` for langsomt for en ansvarlig voksen mand. Nogle gange er regler altså regler, og jeg må sige at jeg ikke med hjernens fornuft selv kunne lave "retfærdige" regler for alle trafikanter her i landet, ihvertfald ikke så de med rimelighed kunne håndhæves. Så skulle man helt afskaffe love og regler. Og det med kørekort til bil/mc har vi jo uddebatteretGrin Sjovt nok tænkte jeg i dag på 30-scootere, som jo ligestilles med cykler i trafikken. En mor (formoder jeg) kom kørende med sit lille barn bagpå cyklen overfor rødt!! Hvad hvis man gjorde det på scooter? Uha da da!!

Venligst Erik.

Jeg har mange mange gange her på BS, skrevet at farten skulle være 60 km/t for en 30'er (og ud på vejen med den) og en 45'r skal kunne køre 80/90 km/t, eller allerhelst det den kan (vel 100 km/t for visse modellers vedkommende)?
Svar
@Jps:
Man skal aldrig sige aldrig. Det er kun én selv som kan forandre tingene.

Jeg har kigget lidt på nettet, og den rapport vedr. knallertkørsel og ulykker, jeg har kunnet finde har været baseret på fakta som var 15-20 år gamle.

Jeg mener, der er et boom i salg af mikrobiler, som købes som 2. bil. Selvom tanken med mikrobiler (biler under 100.000 kr.) var at udfase den gamle bilpark og derved var reducere udledningen af CO2.
Scootere må alt andet lige udlede mindre CO2. (måske ikke to-takter. Blink med øjet )

@scooterballe:
Forstår godt hvad du mener med at 30 km/t, for en scooter er for langsomt, men jeg synes nu stadig at der er ide i at beholde den, for ældre og for helt unge.

Og der er så meget diskrimination omkring scootere. Jeg har lige fået skåret min scooter- saddel op Ked af detKed af det , fordi at jeg holdt i et fælles cykelskur. Een havde sat en seddel på den en uges tid før, hvorpå der stod, at hvis jeg ikke flyttede min knallert, ville jeg blive meldt til boligforeningen. Jeg satte en ny seddel på med udskrift fra husordenen at knallerter skal parkeres i cykelskurene sammen med cyklerne. Ingen tolerance.

Holder jeg den på parkeringspladserne sammen med bilerne, bliver der også ballade, fordi at jeg optager en parkeringsplads.

Nok om det.

Scooter-45 kom fordi at der var et behov for en ny klasse knallerter. Lad os sige at nu er der kommet et nyt behov, teknikken, og kørekortet er på plads.
Om den nu skal synes eller ej, kan jeg ikke tage stilling til. Bremselængden vil blive længere, dvs. det duer ikke hvis man kører med for dårlige bremser. Måske et lille billigt syn, hvor bremser, lygter og styretøj blev kontrolleret.
Svar
Kweile*
Hvad mener du med dette?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Forstår godt hvad du mener med at 30 km/t, for en scooter er for langsomt, men jeg synes nu stadig at der er ide i at beholde den, for ældre.
------------------------------------------------------------------

Det er jo at diskriminere den ældre generation, her på BS Ked af det Smil.
Svar
Nu har jeg ganske vist kun kørt omkring 300 km på Agility'en, men 30 km/t passer udmærket til mit temperament. Smil
Kymco Agility 50, 30 km/t, marts 2013.
Svar

30km/t er fint hvis man skal til købmanden.. Men træerne vokser jo ikke ind i himlen, og hvis man skal køre lidt længere, går det godt nok for langsomt med 30km/t Sur
Svar
(05-04-2013, 19:20)Arbejdsnarkomanen Skrev: 30km/t er fint hvis man skal til købmanden.. Men træerne vokser jo ikke ind i himlen, og hvis man skal køre lidt længere, går det godt nok for langsomt med 30km/t Sur

Jeg har kørt en tur på sammenlagt 180 km sidste år på lovlig knallert (ca.36-38 km/t). Det tog ca. 3 timer hver vej (med 2 pauser). Og hold k*** hvor er det træls Grin. Men man kommer da både ud og hjem Grin.
Svar
(05-04-2013, 19:29)Jps Skrev: Jeg har kørt en tur på sammenlagt 180 km sidste år på lovlig knallert (ca.36-38 km/t). Det tog ca. 3 timer hver vej (med 2 pauser). Og hold k*** hvor er det træls Grin. Men man kommer da både ud og hjem Grin.
Altså følger man loven til punkt og prikke må en 30 knallert som navnet antyder maks kører 30km/t, og der er en chance for at din scooter kun er typegodkendt som 25km/t, hvilket vil sige du har kørt 13km/t for stærkt, hvilket er en overskridelse på lige over 50%. Så HELT lovlig er den ikke GrinerGriner

Nok flueknepperi, Min agility køre vist 29-30km/t, og jeg synes det går ALT for langsomt. Jeg tør dog ikke køre ubegrænset mere, da jeg skal snart til at have kørekort til bil Grin
Svar

Forum spring: