Nu ved jeg ikke hvor langt du har haft kørt inden problemerne kom, så jeg vil bare gennemgå de normale problemer der kan være skyld i det og som er nemt at ordne.
Som der siges, så er et friskt batteri et must. Hvis batteriet har været fladt et par gange er det dødt. Et dødt batteri kan, hvis det oplades godt, nogle gange bruges til at køre med fordi scooteren holder spændingen oppe mens man kører. Har batteriet været fladt kan man dog ikke starte med el-starteren, idet spændingen så falder så meget at der slet ingen gnist kommer, og det duer ikke.
Når man har sikret sig at man har et fint batteri på skal man sørge for at have et nyt tændrør, et iridium er at foretrække.
Dertil kommer at skifte olie, da man aldrig skal køre med for meget eller for lidt olie på. Begge ekstremer kan gøre start sværere eller til sidst ødelægge motoren. Der anbefales normalt 10W40 olie til en Kymco agility, hvor servicebogen skriver at man skal fylde 0,7L på efter man har tømt det hele, men den for mig oftest er på toppen af oliepinden, når jeg har tømt det hele og kun fyldt 0,6L i igen.
Når man ejer en scooter er det også en rigtig god idé at lære at stille ventiler, hvilket der er fine guides til overalt på nettet, blandt andet herinde, og det tager kun 10-20 minutter når man først har lært det. Ventiler der over tid har ændret tolerencer kan også give både start- og driftsproblemer.
Noget andet derudover er det smart at gøre sig bekendt med karburatoren, hvilket du kan guides igennem med billeder på
scootergrisen. Karburatoren er ikke noget der ændrer sig over tid, men til gengæld kan den blive snavset til, specielt hvis den får lov at stå længe, så dér bør du skille den ad og blæse den igennem med trykluft samt tørre alle kanaler med et stykke papir.
Til sidst kan luftfilteret blive stoppet til over tid, så et nyt filterelement kan fås hos
t-hansen for kun 100 kroner, men presser pengepungen meget kan du give filteret en tur med en kraftig støvsuger, og det burde være okay indtil næste gang der er penge på kontoen.
Det er alle de simple, normale problemer, som man uden en detaljeret viden om motorer bør kunne løse, hvis man tager sig god tid og kigger på diverse billeder og guides.
De mere komplicerede problemer kan være utætheder i ventilerne, slidt cylinder eller fejl i andre dele af tændingen, hvilket kræver at man sætter sig lidt dybere ind i motoren og går mere nøjsommeligt til værks. Men som tommelfingerregel kan du altid være sikker på at et startproblem skyldes enten et problem i benzintilførsel eller -blanding, et problem i tændingen eller et problem med fastholdelsen og kompression af benzin i cylindren.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".