Søg Garagen Hej Gæst! Register

CDI tilkoblinger
#1
Min Sym Mio har en 6 pin CDI. Det jeg synes er merkelig er at den har både likestrøm og vekselstrøm tilkoblet.
Hvorfor har den det ? Jeg koblet ifra likestrømmen under feilsøking, men scooteren startet og kjørte som normalt. Hvorfor
er det likestrøm koblet til når den virker uten ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg tror dit spørgsmål tidligere er besvaret her:
http://itistheride.boards.net/index.cgi?...788&page=1

Hvis du fjerner DC ledningen, får scooteren sværre ved at starte.

Måske har den i virkeligheden en DC-CDI, men kan selv lave DC'en fra AC'en hvis der ikke er DC på CDI'en? Altså, en AC-DC CDI!
Svar
#3
Her kan du jo selv se hvordan CDIen er koblet opp. Bildet er hentet fra service manualen.

http://www5.picturepush.com/photo/a/1253...533118.jpg
Svar
#4
Jeg tror at CDI'en kører på DC. Men at den selv kan ensrette AC'en, hvis der ikke er DC på, eller hvis DC spændingen er lav.

Et fladt batteri, kan i nogle tilfælde forhindre DC CDI'er i at starte. Tages spændingen fra AC, når DC'en ikke findes, eller spændingen er lav, så kan den bedre starte, også ved drænet batteri.

På den måde kombineres fordelene ved en AC og en DC CDI.

DC CDI'er, får strømmen fra batteriet, og kan nemmere starte, hvis der er nok strøm på. Til gengæld har de svært ved at starte med lav spænding på batteriet.

AC CDI'er, er ukritisk med batterispænding, og starter nemmere med et fladt batteri.

Så hvorfor ikke kombinere teknologierne, og forbinde begge spændinger?

Der er også den mulighed, at de har sat både AC og DC i stikket, for at kunne frit vælge, hvilken type CDI de vil bruge.
Svar
#5
(13-04-2013, 14:53)Super 8 Skrev: Jeg tror at CDI'en kører på DC. Men at den selv kan ensrette AC'en, hvis der ikke er DC på, eller hvis DC spændingen er lav.

Et fladt batteri, kan i nogle tilfælde forhindre DC CDI'er i at starte. Tages spændingen fra AC, når DC'en ikke findes, eller spændingen er lav, så kan den bedre starte, også ved drænet batteri.

På den måde kombineres fordelene ved en AC og en DC CDI.

DC CDI'er, får strømmen fra batteriet, og kan nemmere starte, hvis der er nok strøm på. Til gengæld har de svært ved at starte med lav spænding på batteriet.

AC CDI'er, er ukritisk med batterispænding, og starter nemmere med et fladt batteri.

Så hvorfor ikke kombinere teknologierne, og forbinde begge spændinger?

Jeg vil skyde på at den eneste grund til at der bliver holdt tilbage med avancerede teknologier, er at forbrugerne ikke vil betale. Der er jo mere salg i PGO, thansen, kymco osv. end der er i scootere der koster 20.000 eller mere Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(13-04-2013, 15:05)Arbejdsnarkomanen Skrev: Jeg vil skyde på at den eneste grund til at der bliver holdt tilbage med avancerede teknologier, er at forbrugerne ikke vil betale. Der er jo mere salg i PGO, thansen, kymco osv. end der er i scootere der koster 20.000 eller mere Blink med øjet

De teknologier, som anvendes i andre scootere, er nu dyre nok at fremstille.

Den nye Honda Vision, der koster ca. 15.000 kroner, tror jeg kvalitetsmæssigt er over sym.
Svar
#7
(13-04-2013, 14:53)Super 8 Skrev: Jeg tror at CDI'en kører på DC. Men at den selv kan ensrette AC'en, hvis der ikke er DC på, eller hvis DC spændingen er lav.

Et fladt batteri, kan i nogle tilfælde forhindre DC CDI'er i at starte. Tages spændingen fra AC, når DC'en ikke findes, eller spændingen er lav, så kan den bedre starte, også ved drænet batteri.

På den måde kombineres fordelene ved en AC og en DC CDI.

DC CDI'er, får strømmen fra batteriet, og kan nemmere starte, hvis der er nok strøm på. Til gengæld har de svært ved at starte med lav spænding på batteriet.

AC CDI'er, er ukritisk med batterispænding, og starter nemmere med et fladt batteri.

Så hvorfor ikke kombinere teknologierne, og forbinde begge spændinger?

Der er også den mulighed, at de har sat både AC og DC i stikket, for at kunne frit vælge, hvilken type CDI de vil bruge.

Hvis jeg kobler AC ifra så stopper scooteren. Hvis jeg kobler DC ifra så forutsetter scooteren at kjøre. Det er mao ikke en DC CDI.
Svar
#8
Motoren skal have information om positionen på en måde. Så vidt jeg kan se, så er det formålet med spolen. Dens formål, er at fortælle motorens position, ikke at levere strøm. Men, derfor kan godt ske, at den kan levere strøm nok, til at den fungerer uden DC.

Der findes ingen CDI'er, hellerikke på DC, som fungerer uden en AC spole, typisk "pulsar" spole tilsluttet. I gamle dage, blev brugt platin kontakter, men det bruges ikke mere.
Svar
#9
(18-04-2013, 16:21)Super 8 Skrev: Motoren skal have information om positionen på en måde. Så vidt jeg kan se, så er det formålet med spolen. Dens formål, er at fortælle motorens position, ikke at levere strøm. Men, derfor kan godt ske, at den kan levere strøm nok, til at den fungerer uden DC.

Der findes ingen CDI'er, hellerikke på DC, som fungerer uden en AC spole, typisk "pulsar" spole tilsluttet. I gamle dage, blev brugt platin kontakter, men det bruges ikke mere.

Men hans CDI har jo både en tilslutning til pickuppen og en til selve statoren, jeg tror det er det spørgsmålet går ud på. Blink med øjet

Jeg har dog intet svar. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: