Søg Garagen Hej Gæst! Register

Udstødning på en 4 takter?
#37
(20-03-2013, 08:38)stormbringer Skrev: +1 herfra.

Karburatorens output - den forgassede benzin/luft-blanding - bestemmes af tre ting:
Fra 0 op til 1/3-gas styres blandingen hovedsageligt af blandingsskruen.
Fra 1/3 til 2/3 styres blandingen hovedsageligt af nålen.
Fra 2/3 til helt åben styres blandingen hovedsageligt af hoveddysen.

Sådan cirka.

Blandingsskruen justeres så man får jævn tomgang og god respons ved gasgivning.
Nålen justeres så man får en jævn effektfordeling og motoren ikke soder eller 'taber pippet' ved mellemgas. Andre kan sikkert give bedre instruktion, for jeg har aldrig følt behov for at flytte på nålen. Og hvem kører i øvrigt rundt med halv gas? Blink med øjet
<snip>

Hvem der kører med halv gas? Det må vist være mig. Blink med øjet

Min erfaring med lambdasonden mens jeg har skruet på blandingsskruen har været at den faktisk har meget lidt effekt ved tomgang, og at det nok er tomgangsdysen der skal skiftes for at få tomgangen rigtig. Blandingsskruen har så effekt når man giver så lidt gas at omdrejningerne begynder at stige, så den har stor effekt for gasresponsen idet den har meget at gøre med hvor hurtigt omdrejningerne stiger inden man kommer ordenligt i gang med at bevæge sig. Grin

Hvis man ønsker at have alt sammen helt godt vil jeg derfor anbefale at stille blandingsskruen, hvor den kører bedst og så montere den tomgangsdyse der kan holde tomgangen bedst, og muligvis justere blandingsskruen igen, hvis det ikke er helt godt. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#38
(20-03-2013, 13:25)Baddi Skrev: Hvem der kører med halv gas? Det må vist være mig. Blink med øjet

Min erfaring med lambdasonden mens jeg har skruet på blandingsskruen har været at den faktisk har meget lidt effekt ved tomgang, og at det nok er tomgangsdysen der skal skiftes for at få tomgangen rigtig. Blandingsskruen har så effekt når man giver så lidt gas at omdrejningerne begynder at stige, så den har stor effekt for gasresponsen idet den har meget at gøre med hvor hurtigt omdrejningerne stiger inden man kommer ordenligt i gang med at bevæge sig. Grin

Hvis man ønsker at have alt sammen helt godt vil jeg derfor anbefale at stille blandingsskruen, hvor den kører bedst og så montere den tomgangsdyse der kan holde tomgangen bedst, og muligvis justere blandingsskruen igen, hvis det ikke er helt godt. Blink med øjet

Pokkers. Jeg har misset at det er en 45'er. Om igen. Men det betyder heldigvis at den trafikale viden er i orden Smil

Tomgangsdyse: Har nul personlige erfaringer med denne. Citerer blot andres viden. Men jeg mener da ikke at f.eks. THansen fører andet end hoveddyser, så jeg antager at der ikke er megen efterspørgsel efter tomgangsdyser. But that's just me.

Gasrespons: Mnjaeh - man skulle vel mene at en velfungerende accelerationspumpe også har indflydelse her. Det havde det ihvertfald på min Stealth, da pumpen satte sig fast.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar


Forum spring: