20-03-2013, 13:25
(20-03-2013, 08:38)stormbringer Skrev: +1 herfra.
Karburatorens output - den forgassede benzin/luft-blanding - bestemmes af tre ting:
Fra 0 op til 1/3-gas styres blandingen hovedsageligt af blandingsskruen.
Fra 1/3 til 2/3 styres blandingen hovedsageligt af nålen.
Fra 2/3 til helt åben styres blandingen hovedsageligt af hoveddysen.
Sådan cirka.
Blandingsskruen justeres så man får jævn tomgang og god respons ved gasgivning.
Nålen justeres så man får en jævn effektfordeling og motoren ikke soder eller 'taber pippet' ved mellemgas. Andre kan sikkert give bedre instruktion, for jeg har aldrig følt behov for at flytte på nålen. Og hvem kører i øvrigt rundt med halv gas?
<snip>
Hvem der kører med halv gas? Det må vist være mig.
Min erfaring med lambdasonden mens jeg har skruet på blandingsskruen har været at den faktisk har meget lidt effekt ved tomgang, og at det nok er tomgangsdysen der skal skiftes for at få tomgangen rigtig. Blandingsskruen har så effekt når man giver så lidt gas at omdrejningerne begynder at stige, så den har stor effekt for gasresponsen idet den har meget at gøre med hvor hurtigt omdrejningerne stiger inden man kommer ordenligt i gang med at bevæge sig.
Hvis man ønsker at have alt sammen helt godt vil jeg derfor anbefale at stille blandingsskruen, hvor den kører bedst og så montere den tomgangsdyse der kan holde tomgangen bedst, og muligvis justere blandingsskruen igen, hvis det ikke er helt godt.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".