Søg Garagen Hej Gæst! Register

Udstødning på en 4 takter?
#25
At gå op i kubik er blot at finde en cylinder og stempel der er så stort og så montere det. Derefter skal karburatoren justeres om, men selve installationen er ikke svært. Grin

Det er kun for at få alt ud af det at en skarpere knastaksel og en anden udstødning kan være en god idé. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
(18-03-2013, 22:36)Baddi Skrev: At gå op i kubik er blot at finde en cylinder og stempel der er så stort og så montere det. Derefter skal karburatoren justeres om, men selve installationen er ikke svært. Grin

Det er kun for at få alt ud af det at en skarpere knastaksel og en anden udstødning kan være en god idé. Grin

Er dette noget der kan købes som tunings sæt (og hvor), eller er det noget man selv maa ud og opsnuse rundt omkring? Smil
Svar
#27
Speedline er stedet. Blink med øjet

http://www.speedline.dk/da/scooter/baoti...-cylinder/
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#28
(18-03-2013, 23:23)Baddi Skrev: Speedline er stedet. Blink med øjet

http://www.speedline.dk/da/scooter/baoti...-cylinder/

Mange tak for alt den gode hjælp alle sammen! Det sætter jeg stor pris på Grin
- Er nu blevet en hel del klogere på min scooter Idé
Svar
#29
(19-03-2013, 14:14)Belibope Skrev: Mange tak for alt den gode hjælp alle sammen! Det sætter jeg stor pris på Grin
- Er nu blevet en hel del klogere på min scooter Idé

Det var så lidt, er glad for at kunne hjælpe. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Lige et hurtigt spørgsmål, hvis jeg nu skifter til en "Naraku Performance V.2 72ccm (47mm) cylinder" bliver det så også nødvendigt, at skifte min variator samt ruller? Smil
Svar
#31
(19-03-2013, 22:06)Belibope Skrev: Lige et hurtigt spørgsmål, hvis jeg nu skifter til en "Naraku Performance V.2 72ccm (47mm) cylinder" bliver det så også nødvendigt, at skifte min variator samt ruller? Smil

Nej, det er ikke en nødvendighed. Det er muligt at du efter skiftet vil kunne få mere ud af den ved at putte et kvart eller et halvt gram lettere eller tungere ruller i, da små forskelle i andet end boring kan ændre effektbåndet en lille smule. Grin

Men du vil kunne mærke kræfterne uden at skifte ruller, hvis bare du husker at justere karburatoren til den nye motorstørrelse. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#32
(19-03-2013, 22:15)Baddi Skrev: Nej, det er ikke en nødvendighed. Det er muligt at du efter skiftet vil kunne få mere ud af den ved at putte et kvart eller et halvt gram lettere eller tungere ruller i, da små forskelle i andet end boring kan ændre effektbåndet en lille smule. Grin

Men du vil kunne mærke kræfterne uden at skifte ruller, hvis bare du husker at justere karburatoren til den nye motorstørrelse. Grøn grin

Okay, så ved skift af cylinder er det kun karburatoren som skal indstilles? Smil
(Når der snakkes om indstilling af karburatoren, så er det vel benzin indskuddet som skal forøges. Da den nye cylinderen skal have mere benzin end den forrige 50 kubik?)
Svar
#33
(19-03-2013, 22:22)Belibope Skrev: Okay, så ved skift af cylinder er det kun karburatoren som skal indstilles? Smil
(Når der snakkes om indstilling af karburatoren, så er det vel benzin indskuddet som skal forøges. Da den nye cylinderen skal have mere benzin end den forrige 50 kubik?)

Ja, du må sette inn en større dyse.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
(19-03-2013, 22:22)Belibope Skrev: Okay, så ved skift af cylinder er det kun karburatoren som skal indstilles? Smil
(Når der snakkes om indstilling af karburatoren, så er det vel benzin indskuddet som skal forøges. Da den nye cylinderen skal have mere benzin end den forrige 50 kubik?)

Nemlig. Grøn grin

Det betyder at du skal købe nye hoveddyser og justere blandingsskruen og det ville være bedst hvis du også kunne finde nye tomgangsdyser, for at blandingen er så god som muligt ved alle forhold, så du får så kraftig acelleration som muligt og så sund en motor som du kan have.
Ved tomgang gør det dog ikke så meget, hvis blandingen er lidt ved siden af, da motoren laver så lidt energi at der nok ikke er nogen overhængende chance for at noget som helst overopheder grundet en mager blanding ved tomgang. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#35
(19-03-2013, 22:30)Baddi Skrev: Nemlig. Grøn grin

Det betyder at du skal købe nye hoveddyser og justere blandingsskruen og det ville være bedst hvis du også kunne finde nye tomgangsdyser, for at blandingen er så god som muligt ved alle forhold, så du får så kraftig acelleration som muligt og så sund en motor som du kan have.
Ved tomgang gør det dog ikke så meget, hvis blandingen er lidt ved siden af, da motoren laver så lidt energi at der nok ikke er nogen overhængende chance for at noget som helst overopheder grundet en mager blanding ved tomgang. Grin

+1 herfra.

Karburatorens output - den forgassede benzin/luft-blanding - bestemmes af tre ting:
Fra 0 op til 1/3-gas styres blandingen hovedsageligt af blandingsskruen.
Fra 1/3 til 2/3 styres blandingen hovedsageligt af nålen.
Fra 2/3 til helt åben styres blandingen hovedsageligt af hoveddysen.

Sådan cirka.

Blandingsskruen justeres så man får jævn tomgang og god respons ved gasgivning.
Nålen justeres så man får en jævn effektfordeling og motoren ikke soder eller 'taber pippet' ved mellemgas. Andre kan sikkert give bedre instruktion, for jeg har aldrig følt behov for at flytte på nålen. Og hvem kører i øvrigt rundt med halv gas? Blink med øjet
Hoveddysen er vigtigst i daglig brug. Det er osse dén stump som kræver mest adskillelse. Jeg bliver lynhurtigt træt af at bakse med omdysning...

@Belibope:
Just for the record: Kørsel på offentlig vej med et motorkit som omdanner dit køretøj til noget der ligner - men ikke er - en lille motorcykel er altså en grundlæggende dum ide, hvis du spørger mig.
Problemet er ikke kun at vi her har med en spinkel plasticscooter at gøre, som har begrænsede køreegenskaber. Det er mere at du med sådan en 90cc-fætter og høj hastighed ikke længere har din rette plads på cykelstien - du skal nu ud på vejbanen hvor lastbiler og andre livsfarlige 'modstandere' allerede har taget de bedste pladser. Og noget siger mig at du ikke har den nødvendige trafikale uddannelse til at færdes sikkert dér. Hvilket gør dig til 'en beruset elefant i en porcelænsbutik'.
Farlig. Mest for dig selv - men desværre osse for os andre.

Og nej - løsningen er IKKE at blive inde på cykelstien med 60+ km/t!
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#36
(20-03-2013, 08:38)stormbringer Skrev: {...}

@Belibope:
Just for the record: Kørsel på offentlig vej med et motorkit som omdanner dit køretøj til noget der ligner - men ikke er - en lille motorcykel er altså en grundlæggende dum ide, hvis du spørger mig.
Problemet er ikke kun at vi her har med en spinkel plasticscooter at gøre, som har begrænsede køreegenskaber. Det er mere at du med sådan en 90cc-fætter og høj hastighed ikke længere har din rette plads på cykelstien - du skal nu ud på vejbanen hvor lastbiler og andre livsfarlige 'modstandere' allerede har taget de bedste pladser. Og noget siger mig at du ikke har den nødvendige trafikale uddannelse til at færdes sikkert dér. Hvilket gør dig til 'en beruset elefant i en porcelænsbutik'.
Farlig. Mest for dig selv - men desværre osse for os andre.

Og nej - løsningen er IKKE at blive inde på cykelstien med 60+ km/t!

Det er en 45ér..

Svar


Forum spring: