Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kymco Agility 30,1 km/l.
#13
(15-03-2013, 14:18)stormbringer Skrev: Jeg har en lidt anden forklaring. Den har grund i gearingen.
Vi ta'r to ens maskiner. Begrænser den ene (A) med en gearingsring, så gearingen holdesa unaturligt nede. Eksempelvis så maskinen løber 30 ved 7.500 o/m. Den anden (B) gør vi ingenting ved. Den løber 60 ved 7.500 o/m.
B kører altså dobbelt så hurtigt som A ved samme omdrejningstal. Og idet den gør dét, bevæger den sig altså dobbelt så langt per omdrejning/forbrænding. Eller sagt omvendt; A bruger dobbelt så mange forbrændinger for at tilbagelægge en given strækning som B.
Køres begge motorer for fuld hane, forbruger de lige meget benzin per forbrænding. Altså forbruger A dobbelt så meget benzin som B for at tilbagelægge en given strækning.

A har den halve økonomi i forhold til B.

Alt andet lige. Men eftersom A jo er lavere gearet end B, lastes motoren ikke så hårdt, og det har nok en lille betydning i A's favør.

Men uforbrændt benzin ledt direkte ud til gråspurvene - nej... Benzinen vil i givet fald blive antændt på sin vej gennem katalysatoren, som omgående ville krepere af varmen. Og det gør den jo ikke.

Motorkonstruktørerne gør typisk det at de tilsigter fyldninger på den sikre side af 100% - ikke over. Førhen var det ikke så vigtigt, både fordi man forbandt begrebet 'katalysator' mere med Kirsten Giftekniv end med affaldshåndtering og fordi benzinen var mindre kostbar. Gamle biler lugter af brændstof, en spritny Eco-blikbil er fuldstændig u-duftbar! Kig på endestykket på sådan en helsebils potte - den er ikke engang sodet til.

Men med indførelsen af katalytiske konvertere på forbrændingsmotorer følger et krav om nada uforbrændt fossilguf i afgas-systemet. Faktisk er der flere forskellige stoffer som ikke må komme i berøring med den følsomme katalysator.


Der er i tidens løb lavet flere rundspørger om økonomi her på BS. Tendensen er at 4-takt altid vinder over 2-takt og at 45/afdroslet altid vinder over 30.


Så den valgte implementering af fartreducerede køretøjer til de yngste trafikanter gør altså at det lige netop er de unge (som jo har den mindste økonomi) der kommer til at trækkes med den ringeste kilometer-per-krone ydelse.

Flot.

Som sammenligning kan nævnes at en 50+ hestes motorcykel typisk kører 25 km/l, hvilket får mig til at krølle tæer når jeg hører om én eller anden stakkel som med sin hårdt droslede 2-takter kører - 25 km/l...

Helt enig, i at maskine A kører halvt så langt på literen som B, hvis de begge fyldes lige meget, men derfor kører maskine A ikke med højere omdrejninger end maskine B, hvis de begge kører med 7500 omdrejninger per minut. Den når blot som du selv siger dobbelt så langt per omdrejning. Grin

Det med katalysatoren forvirrer dog mig lidt, da det har passeret min tanke før, at det at køre på begrænsningen er dårligt for katalysatoren.
På agilityen er fyldningsgraden på maks moment ganske rigtigt under 100%, nærmere 70-75% efter hvad jeg kan se med indsprøjtningen, men er originalt udelukkende begrænset i tændingen, hvilket man også kan lægge mærke til, ved at lyden fra udstødningsrøret ændres markant til en let knaldende lyd når man rammer begrænsningen samt at udstødningsgassens temperatur stiger markant. Smil

Fjerner man begrænsningen i tændingen helt, uden at have andre ændringer på motoren end Leo Vince udstødningen vil agilityen på centralstøttebenet kunne ramme 12.000 omdrejninger/min. Grin


Nu bliver jeg så lidt nysgerrig efter at høre, hvordan du mener at CDI'en så begrænser tændingen, hvis ikke den blot afbrydes? Smil
Den begrænser som originalt rimelig præcist på 7500 omdr./min. og ved blot at skære én ledning inde i boksen kommer den op på rimelig præcist at begrænse på 9000 omdr./min. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(15-03-2013, 14:44)Baddi Skrev: Det med katalysatoren forvirrer dog mig lidt, da det har passeret min tanke før, at det at køre på begrænsningen er dårligt for katalysatoren.
På agilityen er fyldningsgraden på maks moment ganske rigtigt under 100%, nærmere 70-75% efter hvad jeg kan se med indsprøjtningen, men er originalt udelukkende begrænset i tændingen, hvilket man også kan lægge mærke til, ved at lyden fra udstødningsrøret ændres markant til en let knaldende lyd når man rammer begrænsningen samt at udstødningsgassens temperatur stiger markant. Smil

Fjerner man begrænsningen i tændingen helt, uden at have andre ændringer på motoren end Leo Vince udstødningen vil agilityen på centralstøttebenet kunne ramme 12.000 omdrejninger/min. Grin


Nu bliver jeg så lidt nysgerrig efter at høre, hvordan du mener at CDI'en så begrænser tændingen, hvis ikke den blot afbrydes? Smil
Den begrænser som originalt rimelig præcist på 7500 omdr./min. og ved blot at skære én ledning inde i boksen kommer den op på rimelig præcist at begrænse på 9000 omdr./min. Grin

Knaldende lyd i potten v. begrænser: Det tyder vist på at forbrændingen ikke er færdig inden afgasventilen lukker op. Det kan umuligt være sundt for den. Så må man håbe at forbrændingen er færdig inden gassen rammer katten. Det lyder i det hele taget ikke sundt. Godt du kan reducere fyldningen, så der 'brændes færdig' i den lukkede cylinder.

12K rpm: Tja - museumsprojektet jeg arbejder på har stemplet '500-11000 rpm' på svinghjulet. Kan det mon tænkes at de fleste ikke-biler rammer 10k eller mere, hvis man lader dem arbejde 'naturligt'?

Jeg har engang haft en bette snak med Kragen om netop begrænsningsfunktionen i CDI. Så hut jeg visker, angav han netop 'afbryde for tændingen hver anden gang' som metode, hvilket i mit lille hovede er pure galskab - kattemishandling er altså forbudt...
Men jeg har ikke selv nogen bedre bud. Museumsprojektet (Dax 73) er fra fabrikken begrænset med en plombe med et 5mm hul (basalt set en gag-ball) og så en retarderende - ja, du læste rigtigt - tænding. Een eller anden klaphat har valgt at flytte tændingen den gale vej for at lægge låg på morskaben. It's officially insane. Gnist efter TDC - hva' pokker tænker de på?

Hvis nogen har en bedre forklaring end den Kragen gav mig, så er jeg interesseret i at høre den! Jeg fatter det ikke: Fabrikken monterer en kat som ikke tåler uforbrændt benzin, og så monterer man efterfølgende en CDI som angiveligt gør netop det - altså slipper uforbrændt benzin ud i potten - for at begrænse øvre omløbstal. Det' da dumt!

12k, 9k og 7.5k begrænsning: Som jeg læser det, flytter du blot begrænsningen fra 7.5 til 9k, når du klipper ledningen. Hvordan du så får Agilityen op på 12k, forstår jeg ikke. Eneste ændring var jo en anden potte, ikke?

Men hele det dér begrænsningscirkus er da osse noget skrammel. Man blander sig i motorkonstruktørernes arbejde. Ufff...
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#15
(18-03-2013, 10:36)stormbringer Skrev: Knaldende lyd i potten v. begrænser: Det tyder vist på at forbrændingen ikke er færdig inden afgasventilen lukker op. Det kan umuligt være sundt for den. Så må man håbe at forbrændingen er færdig inden gassen rammer katten. Det lyder i det hele taget ikke sundt. Godt du kan reducere fyldningen, så der 'brændes færdig' i den lukkede cylinder.

12K rpm: Tja - museumsprojektet jeg arbejder på har stemplet '500-11000 rpm' på svinghjulet. Kan det mon tænkes at de fleste ikke-biler rammer 10k eller mere, hvis man lader dem arbejde 'naturligt'?

Jeg har engang haft en bette snak med Kragen om netop begrænsningsfunktionen i CDI. Så hut jeg visker, angav han netop 'afbryde for tændingen hver anden gang' som metode, hvilket i mit lille hovede er pure galskab - kattemishandling er altså forbudt...
Men jeg har ikke selv nogen bedre bud. Museumsprojektet (Dax 73) er fra fabrikken begrænset med en plombe med et 5mm hul (basalt set en gag-ball) og så en retarderende - ja, du læste rigtigt - tænding. Een eller anden klaphat har valgt at flytte tændingen den gale vej for at lægge låg på morskaben. It's officially insane. Gnist efter TDC - hva' pokker tænker de på?

Hvis nogen har en bedre forklaring end den Kragen gav mig, så er jeg interesseret i at høre den! Jeg fatter det ikke: Fabrikken monterer en kat som ikke tåler uforbrændt benzin, og så monterer man efterfølgende en CDI som angiveligt gør netop det - altså slipper uforbrændt benzin ud i potten - for at begrænse øvre omløbstal. Det' da dumt!

12k, 9k og 7.5k begrænsning: Som jeg læser det, flytter du blot begrænsningen fra 7.5 til 9k, når du klipper ledningen. Hvordan du så får Agilityen op på 12k, forstår jeg ikke. Eneste ændring var jo en anden potte, ikke?

Men hele det dér begrænsningscirkus er da osse noget skrammel. Man blander sig i motorkonstruktørernes arbejde. Ufff...

Jeg fik den op på 12.000 omdrejninger da jeg i sommers forsøgte at måle benzinblandingene af karburatoren med indsprøjtningssystemet. For at gøre det måtte jeg lade indsprøjtningen styre tændingen og karburatoren styre benzinblandingen. Jeg havde så ikke lige overvejet at den originalt begrænser i tændingen mens indsprøjtningen begrænser i hvornår der gives benzin, således at jeg testede ved fuld gas uden nogen form for begrænsning. Smil

Jeg mener dog at man skal have en begrænsning, for motoren var glædeligt på vej mod de 13.000 da jeg slap gassen. Jeg mistænker at min udstødnings resonans ligger på omkring 11-12.000 omdrejninger per minut, for den steg stabilt forbi 9.000 indtil 11.500, hvor lyden blev ekstremt agressiv og den hurtigt steg op over 12.000 inden jeg fik sluppet gassen. Grøn grin

Jeg tror du har ret i at der er tale om en tændingsretardering, for jeg har kigget lidt i en test af udstødningsgas af forskellige maskiner og de skriver at indsprøjtningsmaskinerne er "restricted by leaning" og karburatormaskinerne er "restricted by retarding", hvilket jeg ikke forstod betydningen af første gang jeg læste det for længe siden. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#16
(18-03-2013, 13:49)Baddi Skrev: Jeg tror du har ret i at der er tale om en tændingsretardering, for jeg har kigget lidt i en test af udstødningsgas af forskellige maskiner og de skriver at indsprøjtningsmaskinerne er "restricted by leaning" og karburatormaskinerne er "restricted by retarding", hvilket jeg ikke forstod betydningen af første gang jeg læste det for længe siden. Grin

Meeeget interessant. Ja, det kan godt være forbundet med - ahem - overraskelser, når man skal pilleroderage med mekanikken. Jeg gætter på at du var ved at sk*de grønne grise da dén der potte gik i resonans Smil Godt det ikke var mig - jeg havde givetvis haft brug for nye benklæder...

Retarding: Meeeget interessant. Men jeg fatter altså stadig ikke dét her. Retardering burde da lægge al lasten på afgassystemet... Hvis man ved højt omløbstal flytter gnisten hen efter TDC, bli'r det sågu da ved med at brænde langt ud i potten. Nicht gut! Men okay; bliver det brændt af udenfor cylinderen, giver det jo heller ingen kraft til den videre fremfærd. Så er det bare spild.
Simpelthen for dumt.

Man ku' fristes til at kalde det 'retarderet'.

I får lige et tilfældigt, gakket link: 180-hestes tudehorn - med lydprøve Smil
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#17
(18-03-2013, 15:19)stormbringer Skrev: Meeeget interessant. Ja, det kan godt være forbundet med - ahem - overraskelser, når man skal pilleroderage med mekanikken. Jeg gætter på at du var ved at sk*de grønne grise da dén der potte gik i resonans Smil Godt det ikke var mig - jeg havde givetvis haft brug for nye benklæder...

Retarding: Meeeget interessant. Men jeg fatter altså stadig ikke dét her. Retardering burde da lægge al lasten på afgassystemet... Hvis man ved højt omløbstal flytter gnisten hen efter TDC, bli'r det sågu da ved med at brænde langt ud i potten. Nicht gut! Men okay; bliver det brændt af udenfor cylinderen, giver det jo heller ingen kraft til den videre fremfærd. Så er det bare spild.
Simpelthen for dumt.

Man ku' fristes til at kalde det 'retarderet'.

I får lige et tilfældigt, gakket link: 180-hestes tudehorn - med lydprøve Smil

Jeg mener at have læst i gundforløbs bogen fra mekanikeruddannelsen at man ønsker at det højeste tryk skal komme 20 grader efter TDC. Hvis man får det til at være senere vil der være mindre kraft og mindre effektiv motor og hvis det kommer for tidligt er der tale om tændingsbanken. Grin
Forbrændingen af benzinen tog vist som regel 2 eller 20 ms (kan ikke lige huske det), så den største del af benzinen er da nok brændt af ingen ventilen åbnes. Men det kan da være at det jeg kan høre som en ændring i lyden er at benzinblandingen i større grad end før stadig brænder når den kommer ud i forrøret. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Min agility rendte også rundt de 30km/l med "skiven" i. Uden skive var farten ca 55km/t og 50km/l. Uden Skiven ved 30km/t sneg den sig lige over 60km/l.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar


Forum spring: