Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hjælp - Hvilken skal jeg købe?
#1
Hej allesammen.

Jeg har planer om at købe en scooter eller knallart snart, men jeg ved intet om disse køretøjer. Og når jeg siger intet, så mener jeg intet, jeg ved f.eks. ikke hvad forskellen er på en knallart og en scooter. Jeg har desuden kun kørt på en knallart en gang i mit liv, og tilsvrende også kun en gang på en scooter. Grunden til at jeg vil købe en netop nu, er at jeg flytter længere væk fra centrum (København) og således ikke gider cykle så langt hver dag.

Det ville være en stor hjælp hvis nogen af jer kunne give forslag til fabrikanter og modeller og eventuelt også forhandlere som I synes passer til mine behov.

Mine behov og ønsker er:

Den skal ikke være så attraktiv at den har stor risiko for at blive stjålet. (jeg ved egentlig ikke selv noget om hvilke scootere/knallarter der bliver stjålet, men regner med at det er ligesom cykler, at hvis den er for dyr/flot eller lign så bliver den hurtigt stjålet - selvfølgelig har det også noget med låsegrejet at gøre)

Den skal køre nogenlunde langt på literen, så jeg ikke behøver tanke så tit.

Den skal helst altid starte og køre uden problemer, og ikke have så stor sandsynlighed for at gå i stykker, da jeg ikke kan lave noget som helst på den selv. (af denne grund forestiller jeg mig at jeg ikke bør købe en brugt)

De ture jeg skal køre på den er mellem 5 og 15 km, og er inde i byen (København). Jeg regner med at køre i snit 15km om dagen.

Det kunne være rart hvis jeg kunne købe en af de typer der ikke forurener allermest (ved godt de alle forurener en del!)

Det var mine ønsker. Prismæssigt har jeg ikke helt fundet ud af hvor jeg ligger. Jeg tror at jeg er villig til at betale det som det koster at få de ovenstående ønsker opfyldt. (Det skulle forhåbentlig kunne klares for et sted mellem 4000 og 8000 kr i købspris??)

Glæder mig til at høre jeres svar!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg ville foreslå en Kymco Agility. Jeg har ikke selv haft denne scooter, men har hørt at den skulle være rimelig pålidelig oveni at den køre langt på literen!
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl, i 4-takts guruer Blink med øjet
Gilera Runner 2004 - 27.000 km
Svar
#3
Jeg har lige et til spørgsmål. Min veninde mente at 30 knallarter KUN må køre på cykelstien, mens 45- Knallarter KUN må køre på vejen, er dette sandt??

I så fald kan det jo være af væsentlig betydning for mit valg. (Jeg forestiller mig at cykelstien er hurtigere, da man her ikke fanges i en bilkø)
Svar
#4
(09-03-2013, 21:53)dulvf1 Skrev: Jeg ville foreslå en Kymco Agility. Jeg har ikke selv haft denne scooter, men har hørt at den skulle være rimelig pålidelig oveni at den køre langt på literen!
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl, i 4-takts guruer Blink med øjet

Tak for tippet Grin

Jeg har lige kikket lidt og fundet en Kymco Agility til salg brugt (eftersigende kun kørt 400km) hos en privat person for 6000kr. Tror du/I det vil være forsvarligt i forhold til knallartens stand at købe den brugt hvis den kun har kørt 400km, eller bør jeg holde mig helt fra brugt salg nu hvor jeg ikke har forstand på mekanik!
Svar
#5
(09-03-2013, 22:39)giderikkecykle Skrev: Jeg har lige et til spørgsmål. Min veninde mente at 30 knallarter KUN må køre på cykelstien, mens 45- Knallarter KUN må køre på vejen, er dette sandt??

I så fald kan det jo være af væsentlig betydning for mit valg. (Jeg forestiller mig at cykelstien er hurtigere, da man her ikke fanges i en bilkø)

Det er helt rigtigt, en 30'er skal køre på cykelstien hvor sådan en forefindes, og en 45 på vejen Smil
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Er du kun indstillet på at bruge 4000-8000 kr, og det skal være en ny, så er der ikke specielt meget at vælge imellem Smil

http://www.scootergrisen.dk
Er en god hjemmeside, der kan lære dig det mest basale omkring de forskellige knallerter/scootere og deres teknik Smil

Ellers er der lidt forskellige fakta såsom:
2 takt vs 4 takt
4 takt kører som regel meget længere på literen, end en totakter gør, den skal have skiftet motorolie og stillet ventilet engang imellem, hvor en totakter "æder" 2- taktsolie som du skal sørge for at hælde på (ca 1000km pr liter)

30 vs 45
30 på cykelsti
45 på vejen hos bilerne (kræver kategori B)


Derudover skal du også overveje om den skal rende den tilladte hastighed eller mere? (Der er mest at hente ved de 2 takter!)
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#7
(09-03-2013, 23:35)K. Hansen Skrev: Det er helt rigtigt, en 30'er skal køre på cykelstien hvor sådan en forefindes, og en 45 på vejen Smil

Ah det er ikke helt rigtigt, der er steder en 30 knallert ikke må køre, selvom der er cykelsti, der er dog somregel skiltet med knallert forbudt. Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#8
(10-03-2013, 00:06)DarkSide Skrev: Ah det er ikke helt rigtigt, der er steder en 30 knallert ikke må køre, selvom der er cykelsti, der er dog somregel skiltet med knallert forbudt. Smil

Jaja, men det er jo logik for perlehønsGrøn grinGrøn grin

Nej pjat, havde jeg faktisk lige glemt at tage med, der er nogle steder hvor knallert er forbudt, så det skal man selvfølgelig holde øje med.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#9
Det mest åndsvage (efter min mening) er, at hvis man ikke benytter cykelstierne hvor de forefindes og der ikke står knallertkørsel forbudt, koster det en bøde på 1.000 kr. Der er flere cykelstier hernede, jeg nægter at benytte (af hensyn til min ryg), fordi de er fyldt med indkørsler til villa'er. Og de bump tåler min ryg ikke.
Anaig City Elf 2019 13.000 km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(10-03-2013, 00:38)Jps Skrev: Det mest åndsvage (efter min mening) er, at hvis man ikke benytter cykelstierne hvor de forefindes og der ikke står knallertkørsel forbudt, koster det en bøde på 1.000 kr. Der er flere cykelstier hernede, jeg nægter at benytte (af hensyn til min ryg), fordi de er fyldt med indkørsler til villa'er. Og de bump tåler min ryg ikke.

Det beviser jo bare at de ikke prioriterer cykelstierne ret meget inden for Vejvæsenet. Jeg har flere gange måttet køre på vejen her i vinter, fordi cykelstierne ikke var ryddet, så bliver jeg stoppet, så fortæller jeg dem det sq. Gider ikke risikere at brække arme og ben på grund af det.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#11
(10-03-2013, 00:57)K. Hansen Skrev: Det beviser jo bare at de ikke prioriterer cykelstierne ret meget inden for Vejvæsenet. Jeg har flere gange måttet køre på vejen her i vinter, fordi cykelstierne ikke var ryddet, så bliver jeg stoppet, så fortæller jeg dem det sq. Gider ikke risikere at brække arme og ben på grund af det.

Jeg mener bestemt det er tilladt at køre på vejen hvis ikke cykelstien er forsvarlig at køre på, evt pga sne eller is.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#12
(10-03-2013, 01:12)DarkSide Skrev: Jeg mener bestemt det er tilladt at køre på vejen hvis ikke cykelstien er forsvarlig at køre på, evt pga sne eller is.

Ja ok, jeg kører i hvertfald ikke på en cykelsti fyldt med is, det er helt sikkert, uanset om det er ulovligt eller ej, det er sq for farligt.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar


Forum spring: