Søg Garagen Hej Gæst! Register

Løbende vedligehold
#13
(04-08-2013, 12:24)barden Skrev: Hmm, husker jeg forkert?. Måske det var på Elyseoen. Jeg må ned og kigge efter. Smil

Nogle af dem, har aftapningsskrue. De fleste, har vidst ikke - og dem skal olien aldrig skiftes på. Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(04-08-2013, 12:11)rune75 Skrev: På min 1999 Vivacity er det både avtappning og påfyllings skrue. Jeg byttet oljen for ikke lenge siden.

Nå da. Jeg huskede, (en sjældent gang), forkert. Rullende øjne

Men halleluja, mit ønske om et aftapningsskrue er hermed opfyldt. Griner

[attachment=4920][attachment=4921]

Svar
#15
(28-02-2013, 15:11)Planetery Skrev: Nu har jeg jo købt denne lille tøf-tøf knallert/scooter/"mc"-plastic tingGriner af en PGO T-Rex 110 og jeg er nu ganske fornøjet med den, selvom den mangler en masse ting og larmer ad helved til.
Men. Jeg vil gerne passe godt på den, så længe jeg ejer den.
Jeg har købt den brugt og på nuværende tidspunkt, har den kørt næsten 4900 km.

Kan i sige noget om hvornår (rent kilometermæssigt) at jeg skal have serviceret andet en ruller og rem? Jeg har skiftet ruller på den og remmen ser ok ud. Udstødningen ser "mærkelig" ud og er ikke original. Der sad en stor skrue i lydpotten, som nu er faldet ud og den larmer noget. Men til gengæld kører den lidt hurtigere, med det ekstra hul Grøn grin

Ruller, tændrør, luftfilter er hvertfald for hver 3000km. Olien og rem kan jeg ikke helt huske, men mener olien også er for hver 3000 og remmen kun er hver 9000 selvom jeg ville kontrollere den hvergang. Den følger iøvrigt service interval med 30/45km/t maskinerne, måske du kan finde det originale skema et sted på nettet, eller en anden bruger herinde har en servicebog det står i.
Opel Zafira 1,6 03'
Kawasaki ZZR 1100 D1 93'
Honda ANF 125 Innova 05'
Puch Maxi K 76' - Under total renovering!
Svar
#16
(01-03-2013, 09:15)MSJ1982 Skrev: Derfor skal der da skiftes olie alligevel, jeg skifter selv hver 3000 Km ca.

Trans olie skifter jeg kun hvis jeg er i tvivl eller skal lave noget dernede,
det er et lukket system så det er ikke så udsat som det andet.
Huh?
Hvilken olie skifter du på en 2 takter udover transmissionsolien?
Måske jeg misforstår her og så undskylder jeg men på en osende 2 takter er der da kun olie i bagtøjet og så olien der blandes i benzinen. Den skifter du vel ikke?
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#17
(12-08-2013, 17:46)Russer60 Skrev: Huh?
Hvilken olie skifter du på en 2 takter udover transmissionsolien?
Måske jeg misforstår her og så undskylder jeg men på en osende 2 takter er der da kun olie i bagtøjet og så olien der blandes i benzinen. Den skifter du vel ikke?

Olien der bliver blandet i benzinen skal skiftes 1 gang om året hvis det ikke bliver brugt.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(12-08-2013, 19:10)Havoc Skrev: Olien der bliver blandet i benzinen skal skiftes 1 gang om året hvis det ikke bliver brugt.

Hvorfor? Den bliver da næppe for gammel og den er i en plastik beholder, præcis som dunken den kommer fra?
Opel Zafira 1,6 03'
Kawasaki ZZR 1100 D1 93'
Honda ANF 125 Innova 05'
Puch Maxi K 76' - Under total renovering!
Svar
#19
(08-09-2013, 00:05)Modvind Skrev: Hvorfor? Den bliver da næppe for gammel og den er i en plastik beholder, præcis som dunken den kommer fra?

Jow. Står olie stille igennem længere tid kan der opstå bundfald i det. Næsten alt motorolie har additiver der beskytter mod det, men sidst jeg tjekkede var det ikke i 2takts olie. Det er dog noget tid siden så kan vel godt være jeg tager fejl.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#20
Lidt sjovt at PGO foreskriver at olien i transmission skal skiftes så tit , og andre springer helt over ! Den gang jeg var mekaniker havde vi biler der aldrig fik det skiftet, og de kørte flere hundrede tusinde uden problemer. Gad nok høre argumenterne for de korte intervaller. Ikke at det er noget stort problem, men man undres lidt !
Svar
#21
(14-09-2013, 13:44)onslow Skrev: Lidt sjovt at PGO foreskriver at olien i transmission skal skiftes så tit , og andre springer helt over ! Den gang jeg var mekaniker havde vi biler der aldrig fik det skiftet, og de kørte flere hundrede tusinde uden problemer. Gad nok høre argumenterne for de korte intervaller. Ikke at det er noget stort problem, men man undres lidt !

De tjener jo penge på dem der overholder intervallerne og bruger den olie PGO anbefaler Blink med øjet. Jeg selv skifter gearolien (fra Thansen) en gang årligt, nu. Før var det 2 gange årligt.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(14-09-2013, 13:44)onslow Skrev: Lidt sjovt at PGO foreskriver at olien i transmission skal skiftes så tit , og andre springer helt over ! Den gang jeg var mekaniker havde vi biler der aldrig fik det skiftet, og de kørte flere hundrede tusinde uden problemer. Gad nok høre argumenterne for de korte intervaller. Ikke at det er noget stort problem, men man undres lidt !
Olien må da på et eller andet tidspunkt miste noget af sin smøreevne, og dermed skal den skiftes. Men jo, jeg er enig, nogle producenter har et lige lovlig lavt serviceinterval.
Svar
#23
(14-09-2013, 14:40)Arbejdsnarkomanen Skrev: Olien må da på et eller andet tidspunkt miste noget af sin smøreevne, og dermed skal den skiftes. Men jo, jeg er enig, nogle producenter har et lige lovlig lavt serviceinterval.

Pris og kvalitet hænger for det meste sammen, også når det gælde rmotorolie. Det kan i nogle tilfælde godt betale sig at købe en lidt dyrere olie, da den holder længere. Blink med øjet
Svar
#24
(14-09-2013, 18:43)Teddy Skrev: Pris og kvalitet hænger for det meste sammen, også når det gælde rmotorolie. Det kan i nogle tilfælde godt betale sig at købe en lidt dyrere olie, da den holder længere. Blink med øjet
Ikke altid. Jeg har prøvet noget purple royal i bagtøjet på min Agility, hold da kæft noget lort, der kom simpelthen så MEGET modstand i baghjulet at man skulle tro det var løgn. Selv efter en uges kørsel var der stadig modstand i.
Så skiftede jeg til noget Malossi 7.1 gearolie, og der er nærmest ingen modstand i baghjulet mere Blink med øjet
Svar


Forum spring: