Svar: 470
Tråde: 18
Tilmeldt: May 2012
(26-02-2013, 23:35)12V Skrev: Hvor meget renoverer du af motoren? Skal krumtap og lejer også skiftes?
Vi er nogle stykker der har gjort det er par gange, så spørg endelig løs. Mener også jeg har div. billeder af processen
Jeg har tænkt mig at skifte krumtap, lejer, variomatik, cylinder og karburator (måske)
Gilera Runner 2004 - 27.000 km
Har et par enkelte billeder her:
http://12v.dk/piaggio-typhoon-engine-build/
Jeg sætter lejerne i blokken først, og trækker krumtappen ind gennem inderringen med et special værktøj som koster 200 kr. Så risikerer man ikke at lejet ikke kommer helt på plads, som kan ske ved "leje på krumtap / varme blok metoden".
Svar: 470
Tråde: 18
Tilmeldt: May 2012
(27-02-2013, 00:53)12V Skrev: Har et par enkelte billeder her:
http://12v.dk/piaggio-typhoon-engine-build/
Jeg sætter lejerne i blokken først, og trækker krumtappen ind gennem inderringen med et special værktøj som koster 200 kr. Så risikerer man ikke at lejet ikke kommer helt på plads, som kan ske ved "leje på krumtap / varme blok metoden".
Men man skal vel stadig varme blokken op, for at kunne få lejerne til bare at glide ned i hullerne?
Gilera Runner 2004 - 27.000 km
Svar: 470
Tråde: 18
Tilmeldt: May 2012
Jeg er i gang med at bestille delene til renoveringen. Nu hvor jeg smider en 70ccm cylinder på, er der så nogen idéer til, hvad jeg ca. skal dysse karburatoren til. Jeg behøver ikke den præcise dyse, bare et bud på noget der i hvert fald skal være, så jeg ikke risikerer at cylinderen sætter sig, når jeg skal have den dysset ind
Gilera Runner 2004 - 27.000 km
Svar: 9.709
Tråde: 125
Tilmeldt: May 2007
(27-02-2013, 00:53)12V Skrev: Har et par enkelte billeder her:
http://12v.dk/piaggio-typhoon-engine-build/
Jeg sætter lejerne i blokken først, og trækker krumtappen ind gennem inderringen med et special værktøj som koster 200 kr. Så risikerer man ikke at lejet ikke kommer helt på plads, som kan ske ved "leje på krumtap / varme blok metoden".
Det er så den modsatte metode af hvad Piaggio selv anbefaler, men jeg har også brugt den metode et par gange, fortrækker dog helt sikkert lige banke lejerne på krumtappen, varme blokken, og dumpe det hele i.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
(27-02-2013, 10:34)DarkSide Skrev: Det er så den modsatte metode af hvad Piaggio selv anbefaler, men jeg har også brugt den metode et par gange, fortrækker dog helt sikkert lige banke lejerne på krumtappen, varme blokken, og dumpe det hele i.
Jeg har dokumenter fra Piaggio liggende på begge monteringer, et eller andet sted De har et original værktøj til dette også.
Problemet med varme monteringer er jo hvis man ikke har varmet nok op, og huset begynder at klemme om lejet inden det har nået bunden 100%. Bare en 1/10 mm er nok til at lejerne smadrer sig selv efter ingen tid.
Med den anden metode skal man heller ikke vente på at få det hele varmet nok op
Jeg bruger også begge, har ikke gevind adaptere til alle slags krumtappe, og på nogle motorer er der ikke plads til "træk-røret".
Svar: 9.709
Tråde: 125
Tilmeldt: May 2007
(27-02-2013, 12:04)12V Skrev: Jeg har dokumenter fra Piaggio liggende på begge monteringer, et eller andet sted De har et original værktøj til dette også.
Problemet med varme monteringer er jo hvis man ikke har varmet nok op, og huset begynder at klemme om lejet inden det har nået bunden 100%. Bare en 1/10 mm er nok til at lejerne smadrer sig selv efter ingen tid.
Med den anden metode skal man heller ikke vente på at få det hele varmet nok op
Jeg bruger også begge, har ikke gevind adaptere til alle slags krumtappe, og på nogle motorer er der ikke plads til "træk-røret".
Du har ret i det bliver hurtigt noget kiks hvis ikke blokken er ordenlig varm, men det må man jo blot sørge for så, personligt benytter jeg et IR thermometer.
Det tager dog ikke lang tid at varme blokken op sålænge man har en god varmepistol, det kan ikke anbefales at prøve med en billig, det tager alt for lang tid.
Jeg har aldrig set den anden metode demonstreret direkte fra Piaggio, men den skal nok findes, dog lidt pudsigt de ikke blot anbefaler 1 metode.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
(27-02-2013, 10:02)dulvf1 Skrev: Jeg er i gang med at bestille delene til renoveringen. Nu hvor jeg smider en 70ccm cylinder på, er der så nogen idéer til, hvad jeg ca. skal dysse karburatoren til. Jeg behøver ikke den præcise dyse, bare et bud på noget der i hvert fald skal være, så jeg ikke risikerer at cylinderen sætter sig, når jeg skal have den dysset ind
Køb en ny karburator i samme omgang, det går alt for mange penge og timer for at få Piaggios modificerede PHVA 17,5 mm til at fungere godt med større cylinderkit og tundele. Jeg kører selv med et 70 ccm DR kit (samme som Top Performances Trophy), en original std. Dellorto 17,5 mm, Giannelli Go plus alt det løse. Dysen ligger på omkring 74-76 hvis jeg husker ret, med std. luftfilter uden den lille "snorkel" på enden af filteret. Køb et helt sæt 6 mm dyser i det område omkring midt 70'er. Så har du til justeringen.
Gasspjældt, tomgangsdyse, chokerdyse, nål, dyserør passer alt som det er, så længe man bruger den umodificerede PHVA. Bruger man den Piaggio har monteret skal alt skiftes før den bare går nogenlunde.
(27-02-2013, 12:08)DarkSide Skrev: Jeg har aldrig set den anden metode demonstreret direkte fra Piaggio, men den skal nok findes, dog lidt pudsigt de ikke blot anbefaler 1 metode.
Måske har det været for at gøre det nemmere for værkstederne, så de ikke skal investere i special værktøj?
Svar: 9.709
Tråde: 125
Tilmeldt: May 2007
(27-02-2013, 12:15)12V Skrev: Måske har det været for at gøre det nemmere for værkstederne, så de ikke skal investere i special værktøj?
Det er en mulighed, jeg tvivler dog lidt, fordi det virker altså en anelse mere professionelt at bruge det rette værktøj, og ikke blot banke lejer på med et stykke gammel forgaffel.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar: 470
Tråde: 18
Tilmeldt: May 2012
Jeg har lige bestilt alle delene nu, så håber på at de kommer i morgen
(27-02-2013, 12:09)12V Skrev: Køb en ny karburator i samme omgang, det går alt for mange penge og timer for at få Piaggios modificerede PHVA 17,5 mm til at fungere godt med større cylinderkit og tundele. Jeg kører selv med et 70 ccm DR kit (samme som Top Performances Trophy), en original std. Dellorto 17,5 mm, Giannelli Go plus alt det løse. Dysen ligger på omkring 74-76 hvis jeg husker ret, med std. luftfilter uden den lille "snorkel" på enden af filteret. Køb et helt sæt 6 mm dyser i det område omkring midt 70'er. Så har du til justeringen.
Gasspjældt, tomgangsdyse, chokerdyse, nål, dyserør passer alt som det er, så længe man bruger den umodificerede PHVA. Bruger man den Piaggio har monteret skal alt skiftes før den bare går nogenlunde.
Der kom også en karburator i indkøbskurven. Det du siger til sidst, som jeg har markeret med fed, betyder det at jeg skal ud og købe alle de ting også eftersom jeg nu skifter min karburator, eller bliver den nye leveret med alle de ting du snakker om?
Gilera Runner 2004 - 27.000 km
Svar: 7.568
Tråde: 167
Tilmeldt: Jan 2012
/Karen Hansen
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi årgang 2017
"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
|