Søg Garagen Hej Gæst! Register

PGO G-Max høje omdrejninger
#1
Hej alle
Så har jeg fået plade på min G-Max og skiftet rullerne til nogle nye 7 grams. Jeg har ikke speedometerkabel på nu, så jeg kan ikke se hvad den kører, men der er skive i, så ca. 39 km/t.
Hvor høje er omdrejningerne på en standard PGO?

Mine er sådan her:
Tomgang: 1900 rpm.
Tager ordentligt fat: først ved 6000 rpm.
Topfart lige vej: 9500 rpm.
Topfart ned ad bakke: 10500 rpm. (!!)
Fuld gas op ad bakke: under 6000 rpm. (den er i forholdsvist højt gear og trækker næsten ikke før der er gået en del tid)

Ser det normalt ud?
Kan jeg godt smide nogle lettere ruller i for at forøge accelerationen? Jeg er træt af at den er langsom i optræk både ligeud og opad. Og hele dyret ryster når jeg kommer "blæsende" inde i byen med ca. 40 km/t og 10.000 rpm. Hvad skal jeg gøre? Kan det være remmen eller koblingen?

Tak på forhånd Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(23-02-2013, 19:09)bachlassen Skrev: Hej alle
Så har jeg fået plade på min G-Max og skiftet rullerne til nogle nye 7 grams. Jeg har ikke speedometerkabel på nu, så jeg kan ikke se hvad den kører, men der er skive i, så ca. 39 km/t.
Hvor høje er omdrejningerne på en standard PGO?

Mine er sådan her:
Tomgang: 1900 rpm.
Tager ordentligt fat: først ved 6000 rpm.
Topfart lige vej: 9500 rpm.
Topfart ned ad bakke: 10500 rpm. (!!)
Fuld gas op ad bakke: under 6000 rpm. (den er i forholdsvist højt gear og trækker næsten ikke før der er gået en del tid)

Ser det normalt ud?
Kan jeg godt smide nogle lettere ruller i for at forøge accelerationen? Jeg er træt af at den er langsom i optræk både ligeud og opad. Og hele dyret ryster når jeg kommer "blæsende" inde i byen med ca. 40 km/t og 10.000 rpm. Hvad skal jeg gøre? Kan det være remmen eller koblingen?

Tak på forhånd Smil

Omdrejningerne er lige høje nok, synes jeg. På lige vej ligger begge mine Big's, med 34-35 km/t og 7.800-8.200 omdr. Big2 kan som jeg har beskrevet i et andet indlæg, lige pludselig finde på at ramme de 9-10.000 og køre 38-39 km/t. Det problem arbejder jeg på, at få løst.

Min erfaring med ruller og PGO fortæller mig, at det er bedst med de originale ruller. Men 7 eller 8 grams virker også fint, på mine Big's. Går man lavere end 7 gram, så dør den næsten med sikkerhed op ad bakke, men nedad ryger den afsted Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
#3
Heh okay. Lyder mærkeligt med din Big.
Jeg har T-Hansen ruller i nu, men du vil anbefale mig at købe enten 7 eller 8 grams originale PGO (ikke Malossi eller Doppler) i stedet for?
Vil man kunne mærke forskel på 7 og 8 grams? Og vil den ene vægt give bedre optræk - altså starte med at trække før 6000 rpm?
Svar
#4
Jeg læste forresten lige at det rysten der forekommer kan skyldes at der ikke er afstandsskiver ved variatoren. Skal der være det standard??Målløs
Svar
#5
(23-02-2013, 19:31)bachlassen Skrev: Heh okay. Lyder mærkeligt med din Big.
Jeg har T-Hansen ruller i nu, men du vil anbefale mig at købe enten 7 eller 8 grams originale PGO (ikke Malossi eller Doppler) i stedet for?
Vil man kunne mærke forskel på 7 og 8 grams? Og vil den ene vægt give bedre optræk - altså starte med at trække før 6000 rpm?

Originale ruller er altid det bedste og Thansen ruller noget l***. Deres ruller slides alt for hurtigt.Det korste jeg har kørt med dem er 60 km og det længste 200 km. Så var de færdige.
Jeg har originale 7,5 grams i begge mine Big's, og det ene sæt har nu kørt ca. 17-18.000 km uden at være blevet slidt.

Ja du vil kunne mærke forskel på 7 og 8 grams i optrækket. 7 grams giver lettere optræk end 8 grams. Og hvis du vil ændre trækpunktet i omdrejningerne skal du til at rode med koblingsbakkerne, dvs. skifte dem ud til nogen der tager ved tidligere. Det er svært at vejlede omkring dette, da ikke 2 scootere kører ens med samme opsætning. Det være sig i lovlig eller ulovlig stand.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(23-02-2013, 19:37)bachlassen Skrev: Jeg læste forresten lige at det rysten der forekommer kan skyldes at der ikke er afstandsskiver ved variatoren. Skal der være det standard??Målløs

Nogen skal ha' og nogen skal ikke Smil. Men jeg har i Big2 for tiden. Det er for at remmen, så kører mere lige.
Ivecar plus 2023.
Svar
#7
Jeg takker Grin
Svar


Forum spring: