Søg Garagen Hej Gæst! Register

Speedfight 2: Ladestrøm for høj
#1
Hej med jer. Smil

Jeg skiftede batteriet på min speedfight 2 her sidste år, men det er allerede kaput. Jeg målte 2,85 volt og det er jo alt for lidt.

Så jeg monterede et nyt batteri, og til min forskrækkelse, så lader generatoren altså med 16 volt i tomgang, og 17,5 volt ved højere omdrejninger. Så tror jeg da pokker mit batteri er kaput.

Er det ikke min spændingsregulator der er røget sig en tur?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det er nok mest sannsynlig din spændingsregulator der er defekt Ja.
Svar
#3
Okay, tak.

Er der en årsag til den pludselig ikke virker mere? Jeg tænker om det måske er på grund af en kortslutning eller brænder de bare sammen fra tid til anden?
Svar
#4
(14-02-2013, 18:10)Erathor Skrev: Okay, tak.

Er der en årsag til den pludselig ikke virker mere? Jeg tænker om det måske er på grund af en kortslutning eller brænder de bare sammen fra tid til anden?

På big1 gik den sig bare en tur, lige pludselig. Og der var den vel 8-9 år gammel.
Ivecar plus 2023.
Svar
#5
Faktisk underligt, At du ikke oplever pærer der springer i et væk..
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Alt det andet virker fint.

Jeg opladede dog det gamle batteri, så det viste 12.6 volt. Men efter en uge, så viste det kun 2.85 volt.

Men jeg må kunne måle ohm værdierne på spændingsregulatoren. Nogen der lige har ohm værdierne ved hånden for sådan en djævel til SF2? :-)
Svar
#7
Prøv at kigge inde på Scootergrisen.

Nu kender jeg ikke så meget til totaktere, men tror da osse det kan være Statoren.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#8
(14-02-2013, 22:20)sukedk2001 Skrev: Faktisk underligt, At du ikke oplever pærer der springer i et væk..

Jeg tror sådan en har to seperate systemer til lys og batteri. Lys kører udenom batteriet på vækselstrøm, batteriet og tilbehør kører på jævnstrøm.

---

Har du målt ladespændningen mens batteriet er monteret?
Svar
#9
(14-02-2013, 17:36)Erathor Skrev: Hej med jer. Smil

Jeg skiftede batteriet på min speedfight 2 her sidste år, men det er allerede kaput. Jeg målte 2,85 volt og det er jo alt for lidt.

Så jeg monterede et nyt batteri, og til min forskrækkelse, så lader generatoren altså med 16 volt i tomgang, og 17,5 volt ved højere omdrejninger. Så tror jeg da pokker mit batteri er kaput.

Er det ikke min spændingsregulator der er røget sig en tur?

Det kan også være i stator den er gal, med lade spolen. >3< går selvfølgelig gennem spændingsregulatoren.
Men det kan da også være spændingsregulatoren der er afbrudt, (hvis den er kortsluttet, sprænger den pærene). Har du checket stikket på den, ledningerne plejer at irre væk, nu hvor det er en Peugeot. Smil

[attachment=3893]

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(15-02-2013, 09:09)12V Skrev: Jeg tror sådan en har to seperate systemer til lys og batteri. Lys kører udenom batteriet på vækselstrøm, batteriet og tilbehør kører på jævnstrøm.

---

Har du målt ladespændningen mens batteriet er monteret?

Ja, det er ladespændingen jeg har målt på mens batteriet er tilsluttet.
Svar
#11
(15-02-2013, 12:15)barden Skrev: Det kan også være i stator den er gal, med lade spolen. >3< går selvfølgelig gennem spændingsregulatoren.
Men det kan da også være spændingsregulatoren der er afbrudt, (hvis den er kortsluttet, sprænger den pærene). Har du checket stikket på den, ledningerne plejer at irre væk, nu hvor det er en Peugeot. Smil

Ja, god idé. Jeg tjekker lige ledningerne fra statoren til spændingsregulatoren også.
Svar
#12
Jeg har lige tjekket spændingsregulatoren og stik. Stikkene er ikke irret, og det er heller ikke en dårlig stel forbindelse, da jeg førte en ledning fra den grønne (-) på spændingsregulatoren til minus på batteriet. Det ændrede ikke noget.

Og jeg kan ikke finde nogle ohm værdier på scootergrisens hjemmeside, ej heller i motor service manualen.. Ked af det

EDIT: I Peugeots værkstedsmanual for det elektriske står der heller ikke noget om regulatoren. Andet end hvis pærene springer, så er regulatoren defekt. Men i servicemanualen for motoren står der, at hvis ladestrømmen er højere end 14,5 volt, så er regulatoren defekt.

Om ikke andet, så koster en regulator i t-hansen 99 kr, så det er da værd at prøve, før jeg mistænker statoren for at lave numre. Ked af det

EDIT2: Og min SF2 er med startspærre, så jeg håber ved gud ikke det er statoren. Så mener jeg at have læst, at det er noget mere bøvlet at skifte statoren ud..
Svar


Forum spring: