(15-02-2013, 16:33)Erathor Skrev: {...}
EDIT2: Og min SF2 er med startspærre, så jeg håber ved gud ikke det er statoren. Så mener jeg at have læst, at det er noget mere bøvlet at skifte statoren ud..
Nej statoren kan du bare skifte ud. Lige gyldig om den har startspærre. Den skal bare se ud som den gamle, sikkert 8 spoler.
Det er kun når du skifter startspærren/tændingslås ud, at det "ved gud" er værre.
Jeg har lige forsøgt med en ny spændingsregulator, men det er desværre stadig det samme. Den lader med 17-18 volt. Jeg prøvede dog at køre helt uden spændingsregulator, og så sprang forpæren, så den gør det tilsynladende godt nok.
Er der andre steder end i multistikket ved spændingsregulatoren, som kan være udsat for ir og snavs?
Kan vel sagtens udelukke statoren, da spændingsregulatoren skulle begrænse ladespændingen uanset hvad statoren leverer af strøm?
Som man kan se, står der at ladespændingen blot skal være på mindst 14 volt. Men kan batteriet tåle at blive opladt med 17-18 volt? For mig lyder det af lidt for meget, men jeg kan da tage fejl.
19-02-2013, 17:15 (Dette opslag var sidst ændret: 19-02-2013, 17:18 af Erathor.)
Fandt ydermere disse tegninger i test manualen for det elektriske på en SF2.
Skal lige ud og måle modstanden på stellen, det må næsten være det der er galt.
Men i el diagrammet er stellen (VE) fra spændingsregulatoren (7) forbundet med 4 andre ting, men ude i scooteren kan jeg ikke finde noget multistik, tværtimod kan jeg finde noget der ligner noget sort tape, hvor alle ledninger bliver holdt sammen. Det ligner det er lavet sådan fra fabrikken. Men samler man ledninger sådan, eller er der et multistik et sted jeg ikke har fundet?
(19-02-2013, 17:20)MSJ1982 Skrev: Mener altså atg alle mine lader ved ca 16 Volt, så tror det er meget normalt
Det er muligt, men forstår ikke hvorfor et nyt batteri ellers er brudt sammen efter ét års brug. Måske et dårligt batteri, men alligevel. Og når der står i forskellige service manualer for SF2, at ladestrømmen er 14,5 volt +/- 0,5 så burde det vel ligge deromkring?
19-02-2013, 18:31 (Dette opslag var sidst ændret: 19-02-2013, 18:33 af barden.)
(19-02-2013, 17:15)Erathor Skrev: Fandt ydermere disse tegninger i test manualen for det elektriske på en SF2.
Skal lige ud og måle modstanden på stellen, det må næsten være det der er galt.
Men i el diagrammet er stellen (VE) fra spændingsregulatoren (7) forbundet med 4 andre ting, men ude i scooteren kan jeg ikke finde noget multistik, tværtimod kan jeg finde noget der ligner noget sort tape, hvor alle ledninger bliver holdt sammen. Det ligner det er lavet sådan fra fabrikken. Men samler man ledninger sådan, eller er der et multistik et sted jeg ikke har fundet?
Det du har hegnet ind med rødt, er bare samlings punkt for komponenter der ender med at gå til Jord. (VE= Vert, Grøn/gul). Men det er jo vist skematisk, og derfor kan du slet ikke være sikker på at de ledninger der bliver samlet netop der. Eller rettere, det gør de aldrig på sådan nogle el diagrammer.
Sort tape er alm. brugt på Peugeot til at vikle om ledninger og andet. Men det skal selvfølgelig være samlet med stik.
19-02-2013, 19:23 (Dette opslag var sidst ændret: 19-02-2013, 19:27 af Erathor.)
(19-02-2013, 18:38)barden Skrev: Det lyder godt nok mærkeligt.
Så plejer lyset ikke at virke uden en spændingsregulator.
Der står, at hvis regulatoren er defekt så springer pærerne. Det er vel naturligt, at der sker det samme hvis man fjerner den? Måske har det noget at gøre med, at lyset kører på vekselstrøm. Der sidder også modstande foran til lyset som optager strømmen i tilfælde af at regulatoren er defekt. Så tager vekselstrømsspolen (lysspolen) i statoren ikke skade.
(19-02-2013, 19:23)Erathor Skrev: Der står, at hvis regulatoren er defekt så springer pærerne. Det er vel naturligt, at der sker det samme hvis man fjerner den? Måske har det noget at gøre med, at lyset kører på vekselstrøm. Der sidder også modstande foran til lyset som optager strømmen i tilfælde af at regulatoren er defekt. Så tager vekselstrømsspolen (lysspolen) i statoren ikke skade.
Aarh, jo jo, selvfølgelig kan den køre på vekselstrøm. Kan jeg godt se nu.
(Min gl Buxy kunne ikke lyse uden der var en spændingsregulator isat.)
Men hvis man fjerner den på din, så stiger spændingen og pærene springer, som du skriver.
Tja, det er muligt at tilfældighederne spiller ind. Jeg kan da også bare prøve og se om det sker igen, synes bare det var pudsigt at den lader så meget.