hej T !
jeg kan dele min erfaring med dig...
For 14dage siden oplevede jeg at min scooter sagde "forkert" når den kørte...
- en blanding af raslelyd og lidt dybere motorlarm (end normalt) gjorde at jeg tænkte "Oh oh.. der er noget galt"
Jeg kørte til den lokale Per's Cykler i Odense som smed scooteren op på operationsbordet og kiggede den efter.. (kostede dog 300kr)
- han konstaterede at der var røget et krumtapsleje og at det MINDST ville koste 3.000,-
bum bum.. tænkte jeg - det var for mange penge..
- hvad ville han give i afslag, hvis jeg købte en ny scooter hos ham? Sølle 1.000,- for min ellers flotte Piaggio Zip som kun har kørt 9.000km
Så jeg besluttede mig for at Google om emnet "Skiftning af krumtapsleje"
og fandt en bog på Biblioteket... en Haynes Piaggio 2004 bog på 300sider
- den har lækre billeder og How-to do så jeg valgte at gå i krig..
Jeg afmonterede herefter:
..alle plastik-skjoldene
..de forskellige slanger (vakum, benzin og ledninger)
..baghjul, bagskærm og et par andre skruer
..støtteben og selve holdearmen til motoren
til sidst kunne jeg løsne affjederen som holdere motoren og smide motoren op på arbejdsbordet..
Nu gik jeg i krig med rengøring af jord, fedtet snask og fik motoren ren og fin..
Jeg skilte motoren af og endte til sidst med to motorblokke og en krumtap
- de to lejer (det ene sad fast på selve krumtappen) og det andet sad i selve krumtaphuset..
de sidder SÅ godt fast at jeg ikke turde presse dem ud af så blød aluminium
Jeg smed derfor de to motorblokke og krumtappen (de blev pakket forsvarligt ind først) i en netto-pose og kørte ned til min lokale mekaniker Per's Cykler i Odense, og spurgte ham nu igen, hvad det ville koste..
Han klarede jobbet på 2dage (da tingene skulle bestilles hjem) og mit resultat blev:
2 nye lejer, toppakning, bundpakning og en sidste pakning til et låg bag variatoren..
1,25timers arbejde á 345kr = samlet pris 1.100kr
Så kørte jeg hjem og samlede det hele igen...
- pudsede lige den en ekstra gang og monterede den på scooteren...
I foregårs havde jeg den da ude og køre for første gang siden operationen og den startede første gang..
Min motorgang er blevet bedre, tomgang og det hele er bare blevet lækkert...
..halvdelen er sikkert psykisk, fordi man tænker "ahhh min motor er ren og renset, smurt og frisk"
- men følelsen er nu dejlig!!!
Så jeg kan kun anbefale at du gør det meste selv, ihvertfald sparede jeg jo MINDST 1.900kr ved 2 dages arbejde...
- Tag din tid, skru evt. boltende tilbage i hullerne når du skiller den af - så de ikke bliver væk
og gør di selv en tjeneste at give skruer/bolte en gang fedt når du alligevel har tingene skilt af...
God fornøjelse