Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lige ved og næsten (billister vs. knallert)
#1
Idag har jeg vist oplevet det værste i de 40 år jeg har kørt på knallert, hvad angår møder med billister. Jeg skulle en tur til storbyen hernede, og 2/3 dele af vejen er landevej uden cykelsti. Jeg havde vel kørt 6-7 km, da den 1. episode dukkede op iform af en billist der svingede ud fra en sidevej, i modsatte side af vejen. Hvis ikke jeg havde brugt hornet, var jeg blevet banket ud på marken.

Efterfølgende snakkede jeg lige lidt alvorsord med ham og han undskyldte sig med, at jeg i kommet i hans blinde vinkel (det var en stationcar). Jeg sagde så, at jeg ville da sk*** på hans blinde vinkel, det mindste man gør inden man svinger ud, er at orienterer sig. Nå, efter dette så gik turen jo videre og her oplevede jeg hele 8 bilister der overhalede bagfra, ikke tog hensyn til hverken mig, eller modkørende billister.

Jeg blev næsten tvunget ud i rabatten, fordi de billister absolut skulle/ville forbi, koste hvad det vil. Næsten inde ved byen (også på landevejen) kom der så en traktor i modsatte vejbane der absolut skulle overhale en cyklist i hans bane. Det resulterede igen, at jeg måtte en tur ud i rabatten. Så var jeg omsider inde i byen og fik ordnet det jeg skulle, og kørte så hjemad igen.

Med ved en rundkørsel i byen hvor der ligger en benzintank, kom der en billist der svingede ind over cykelstien ind til tanken hvor jeg i samme øjeblik var ved at passere. Tror i han så mig? Næ gu' gjorde han ej. Også han fik hornet og en efterfølgende skideballe. Jeg er trods alt ikke usynlig i trafikken, når jeg altid kører med refleksvest på.

Og jeg er ikke faldet helt ned endnu, ovenpå de oplevelser idag.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Må så tilstå at efter jeg har fået kørekort, og har kørt i 2år. Så er mange bilister som ik burde ha lov at ha kortet, men der er satme os mange på knallerter som burde ha en over nakken.

Rimelig egoistiske, som om du er i bil så JEG har første ret, jaja det sku meget muligt men jeg betaler ren faktisk afgift/vejskat. Hvilket knallertet folket ikke gør.

Specielt dem uden spejle på scooteren sku ha en over nakken.
Skal lige siges jeg ha "endnu ikk" så meget som været tæt på at ramme nogen på trods at jeg har kørt lige knap 70.000km fra Marts måned.
Svar
#3
(18-01-2013, 20:14)Søren26 Skrev: Må så tilstå at efter jeg har fået kørekort, og har kørt i 2år. Så er mange bilister som ik burde ha lov at ha kortet, men der er satme os mange på knallerter som burde ha en over nakken.

Rimelig egoistiske, som om du er i bil så JEG har første ret, jaja det sku meget muligt men jeg betaler ren faktisk afgift/vejskat. Hvilket knallertet folket ikke gør.

Specielt dem uden spejle på scooteren sku ha en over nakken.
Skal lige siges jeg ha "endnu ikk" så meget som været tæt på at ramme nogen på trods at jeg har kørt lige knap 70.000km fra Marts måned.

Ja, jeg må jo give dig ret i, at der også er knallertkørere der ikke opfører sig normalt i trafikken (typisk de unge). Og de må så tage konsekvensen i form af en tur i asfalten, når det går værst til. Jeg hverken kan eller vil sige mig fri for, at ha' kvajet mig i trafikken i ny og næ. Men oplevelsen idag, var noget ud over det sædvanlige.

Spejle på 30'ere, burde være lovpligtige. Så skriver du at knallertfolket ikke betaler ikke betaler afgift/vejskat. Dette er ikke helt korrekt, idet jeg via skatten betaler til vedligeholdelse af vejene. Blink med øjet
Ivecar plus 2023.
Svar
#4
Kør lidt mere i cph centrum Søren, så skal du nok få masser af nærved-oplevelser Sur

Her til aften skulle jeg hjem fra Nørrebro (i bil). Ved Nørrebro station må jeg blokere bremsen fordi 2 cyklister mente det var ok at cykle over for rødt uden at se om der kom nogle fra siden af. Den ene havde dog lys på, men de små lygter ser man jo ikke før det er for sent. Side reflekser kan jeg ikke huske at have set, de mangler på rigtig mange cykler (selvom de er påbudt). Nå, men de undgik med max. 10cm at komme ned og bide i asfalten. Hornet i bund, og måske de blev så chokeret at de lærte lidt af det.

Lidt længere frem og til højre. Forankørende kører uforsvarligt langsomt (det kan man faktisk få en bøde for). Bremser til sidst helt op, så blinker jeg og kører uden om. I samme øjeblik, beslutter vedkommende sig for at lave et hurtigt venstresving uden brug af blinklys. Hurtig reaktion fra min side på bremse såvel som horn forhindrede buler i bilerne. Jo, man skal køre bil når man kører bil - og ikke alt muligt andet.

Jeg har haft mange grimme oplevelser i min tid som gående, cyklist, på knallert 30 og i bil. Og det er helt klart blevet værre efter politireformen i 2004, hvorefter politiet måtte køre hjem bag skrivebordet og udfylde 1000'vis af åndssvage rapporter m.v.

Det bliver dejligt befriende at komme til Thule, hvor der ikke er al den trafik vi har i det ellers så moderne, travle samfund.
Svar
#5
Det lyder nu meget som hverdagen her oppe men det er da noget, man skulle da til kørerprøve 3 gange om året efter som de kører.

Jeg var ved en mc-forhandler igår for at kigge på tøj, han sagde det var ligemeget med refleksvest og alle mulige synlige farver selvom man blev set i god tid, folk resikere det slet ikke og gør ingenting ved det men har du hvid hjelm på, så bliver du lå mærke til. Hvorfor kan i få svaret på iaften eller imorgen og indtilda kan i prøve at gætte jer til det.
Støt gerne dette opslag med lille mc på bil kort https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet...d=FT-01332
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Refleks vesten gør dig en hel del synligere, specielt i mørke. Men ja, en hjelm med refleks/striber og/eller kraftige farver, hjælper også.
Svar
#7
Her vil jeg gerne lige give Teddy ret, folk med reflex vest ser jeg hurtigt i trafikken.
Svar
#8
(19-01-2013, 01:52)mads180 Skrev: Det lyder nu meget som hverdagen her oppe men det er da noget, man skulle da til kørerprøve 3 gange om året efter som de kører.

Jeg var ved en mc-forhandler igår for at kigge på tøj, han sagde det var ligemeget med refleksvest og alle mulige synlige farver selvom man blev set i god tid, folk resikere det slet ikke og gør ingenting ved det men har du hvid hjelm på, så bliver du lå mærke til. Hvorfor kan i få svaret på iaften eller imorgen og indtilda kan i prøve at gætte jer til det.



Tja, det er vel fordi de tror du er strisser. Men er fandenresteme frustrerende at folk i bil er så pisseligeglade, håber sq ikke for dem de selv får brug for hjælp.

Pardon my french.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#9
Det kan godt være man er mere synlig med vest, men det vil de fleste da skide på alligevel, det er bare dem, der skal frem
så er det ligemeget med andre i trafikken.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(19-01-2013, 09:56)MSJ1982 Skrev: Det kan godt være man er mere synlig med vest, men det vil de fleste da skide på alligevel, det er bare dem, der skal frem
så er det ligemeget med andre i trafikken.

Ja egoismen florerer i stor stil.
Som skrevet er en hvid hjelm mere afskrækkende.
Har haft en hvid hjelm og sikkerhedsvest,kørte på en SORT mc (gammel CB650) Inden jeg fik FJ.
Utroligt nok sænkede mange billister farten når de fik øje på mig i bakspejlet på motorvejen???
Alle ved at politiet kører på hvide MC ( de fleste) Så det må have været hjelmen der gjorde udslaget. Så johh farver betyder noget.

Det sjoveste jeg har været ude for var oppe i Nordjylland et sted. Ville have noget at drikke og gik ind i den lille lokale brugs for at købe sodavand.
Der blev jeg stoppet og spørgt om jeg havde "fanget" mange fartsyndere? Øhhhh undskyld var mit svar. Jamen er du ikke politimand? Stort lettet grin da jeg fortalte at det var jeg ikke. Sort MCtøj, refleksvest oghvid hjelm i hånden. Igen farven!!
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#11
(19-01-2013, 10:14)Russer60 Skrev: Ja egoismen florerer i stor stil.
Som skrevet er en hvid hjelm mere afskrækkende.
Har haft en hvid hjelm og sikkerhedsvest,kørte på en SORT mc (gammel CB650) Inden jeg fik FJ.
Utroligt nok sænkede mange billister farten når de fik øje på mig i bakspejlet på motorvejen???
Alle ved at politiet kører på hvide MC ( de fleste) Så det må have været hjelmen der gjorde udslaget. Så johh farver betyder noget.

Det sjoveste jeg har været ude for var oppe i Nordjylland et sted. Ville have noget at drikke og gik ind i den lille lokale brugs for at købe sodavand.
Der blev jeg stoppet og spørgt om jeg havde "fanget" mange fartsyndere? Øhhhh undskyld var mit svar. Jamen er du ikke politimand? Stort lettet grin da jeg fortalte at det var jeg ikke. Sort MCtøj, refleksvest oghvid hjelm i hånden. Igen farven!!

Nu findes der jo også civile Politi Mc'ere, og føreren har sikkert hvid hjelm på, så ikke mærkeligt hvis bilister sætter farten ned.
Ivecar plus 2023.
Svar
#12
(19-01-2013, 10:25)Jps Skrev: Nu findes der jo også civile Politi Mc'ere, og føreren har sikkert hvid hjelm på, så ikke mærkeligt hvis bilister sætter farten ned.

Nu er meningen med de civile jo at de ikke skal stikke ud i mængderne. Dem jeg har set i diverse tv programmer, har haft vidt forskelligt tøj og udstyr på, samt kørt på en lang række forskellige mc'er.
Svar


Forum spring: