Svar: 805
Tråde: 113
Tilmeldt: Apr 2011
Er jeg den eneste der har hørt om den nye mc regel mht. at fremover må man kun have op til 15 hk når man tager mc kørekort indtil du har det store kort?
Pgo Hot 50 '08 7500 km.
Aprilia Rally (solgt).
Rieju RS2 Matrix '06 købt d. 28/12/2011.
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(14-01-2013, 21:52)Dahlgaard95 Skrev: Er jeg den eneste der har hørt om den nye mc regel mht. at fremover må man kun have op til 15 hk når man tager mc kørekort indtil du har det store kort?
Nej
.
Du kan læse om det her.
http://www.magacin.dk/motorcykler/slut-m...er/ar3501/
Ivecar plus 2023.
Svar: 805
Tråde: 113
Tilmeldt: Apr 2011
Fandme godt nok sørgeligt.. Sølle 15 hk som 18 årig.
Pgo Hot 50 '08 7500 km.
Aprilia Rally (solgt).
Rieju RS2 Matrix '06 købt d. 28/12/2011.
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(15-01-2013, 00:05)Dahlgaard95 Skrev: Fandme godt nok sørgeligt. Sølle 15 hk som 18 årig.
Det jo rigeligt til 130-140 km/t.
Men kan ikke sige, at jeg er overrasket over de regler.
Ivecar plus 2023.
Svar: 7.568
Tråde: 167
Tilmeldt: Jan 2012
(15-01-2013, 00:05)Dahlgaard95 Skrev: Fandme godt nok sørgeligt. Sølle 15 hk som 18 årig.
Synes det er helt i orden. Man må alligevel ikke køre meget hurtigere end hvad 15 hk kan klare så hvorfor egentlig køre mere? Jeg sidder og overvejer MC kort, og ville være yderst tilfreds med 150 cc max.
/Karen Hansen
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi årgang 2017
"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar: 2.993
Tråde: 272
Tilmeldt: Dec 2010
(15-01-2013, 03:33)K. Hansen Skrev: Synes det er helt i orden. Man må alligevel ikke køre meget hurtigere end hvad 15 hk kan klare så hvorfor egentlig køre mere? Jeg sidder og overvejer MC kort, og ville være yderst tilfreds med 150 cc max.
Hmmm kan sagtens følge dit standpunkt og synes også det er iorden men når det er sagt. Hvorfor gælder det samme så ikke for biler?
Passende antal HK for at du kan køre max 130-140km/t??? Alle biler kan køre godt over de tilladte km her i DK.
Måske ikke så sammenligneligt men.
Hvis du tager et MCkort finder du sandsynligvis ud af hvor lidt 150cc er
Min FJ har 130hk på 1200cc hvilket er ganske passende. Der er ikke mange situationer jeg ikke kan trække mig ud af, der vil du komme til kort med en "lille" 150cc med 15hk.
Første MC var en Suzuki gs450s med 34hk, mage til bovlam mc mht overhalinger skulle man lede længe efter.
Lange overhalinger = potentielt større risiko for ulykker.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar: 2.993
Tråde: 272
Tilmeldt: Dec 2010
(15-01-2013, 00:05)Dahlgaard95 Skrev: Fandme godt nok sørgeligt. Sølle 15 hk som 18 årig.
Sørgeligt? Det mener jeg nu ikke helt. Når man læser uheldsstatistikker mht MC så er det de 18-21 årige der er den største gruppe der står for uheldene så..
Indrømmet 15 ustyrlige heste
er ikke meget men som erfaringsgrundlag er de nu nok.
Jeg har en alder hvor jeg efter jeg tog kortet KUNNE købe den største MC og køre på den. Det er faktisk heller ikke iorden efter min mening.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar: 7.249
Tråde: 122
Tilmeldt: Apr 2009
Måske ikke helt sammenligneligt, men alligevel.
Min bil har 76 heste, og det er mere end rigeligt til selv hurtige overhalinger ved motorvejs hastigheder.
Svar: 805
Tråde: 113
Tilmeldt: Apr 2011
Det er sgu da sørgeligt med 15 hk som 18 årig. 15 hk er direkte livsfarligt på motorvej.
Synes det er utrolig dobbeltmoralsk. Hvorfor er det ikke samme princip med biler så? Så er det da klart flere unge vælger at købe en bette sportsvogn med 200 heste. Og en bil med 200 hk og så 18 år er tidligere regel med 34 hk, den synes jeg er mere passende.
Håber at ham justitsministeren får lukket øjnene op.
Pgo Hot 50 '08 7500 km.
Aprilia Rally (solgt).
Rieju RS2 Matrix '06 købt d. 28/12/2011.
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(15-01-2013, 14:51)Dahlgaard95 Skrev: Det er sgu da sørgeligt med 15 hk som 18 årig. 15 hk er direkte livsfarligt på motorvej.
Synes det er utrolig dobbeltmoralsk. Hvorfor er det ikke samme princip med biler så? Så er det da klart flere unge vælger at købe en bette sportsvogn med 200 heste. Og en bil med 200 hk og så 18 år er tidligere regel med 34 hk, den synes jeg er mere passende.
Håber at ham justitsministeren får lukket øjnene op.
Ang. biler, kunne man gøre som svenskerne gjorde i 70-80'erne, nemlig at drosle bilerne til 30 km/t
. Det gjaldt så de 16-18 årige. 30'er biler findes stadig, rundt omkring. Men de er r**dyre. Og husk, at "aben/hvepsen" ikke er en bil.
Man kunne f.eks drosle bilerne til max 80 km/t i 1-2 år efter man er fyldt 18 år, herhemme. Når man så er fyldt 19-20 år, så drosles bilen til 110 km/t og når man så er blevet 21-22 år, så der "fri" hastighed
Ivecar plus 2023.
Svar: 7.249
Tråde: 122
Tilmeldt: Apr 2009
(15-01-2013, 14:51)Dahlgaard95 Skrev: Det er sgu da sørgeligt med 15 hk som 18 årig. 15 hk er direkte livsfarligt på motorvej.
Synes det er utrolig dobbeltmoralsk. Hvorfor er det ikke samme princip med biler så? Så er det da klart flere unge vælger at købe en bette sportsvogn med 200 heste. Og en bil med 200 hk og så 18 år er tidligere regel med 34 hk, den synes jeg er mere passende.
Håber at ham justitsministeren får lukket øjnene op.
Det er ikke ministeren, men EU der bestemmer. Minsteren/folketinget har et meget begrænset område, de kan vælge inden for. Resten er bestemt af EU direktiver.
Hurra for fællesskabet
Svar: 805
Tråde: 113
Tilmeldt: Apr 2011
Pgo Hot 50 '08 7500 km.
Aprilia Rally (solgt).
Rieju RS2 Matrix '06 købt d. 28/12/2011.