Søg Garagen Hej Gæst! Register

Peugeot Speedfight 2 LC kølingsproblem.
#1
Jeg har netop erhvervet mig en scooter af ovennævnte type. Bemærk at den er med et
70ccm tunsæt.

Jeg oplever følgende problemer:
- Temperatur måler svinger ret kraftigt (rammer nogen gange det røde felt, men falder typisk hurtigt igen ved eks. tomgang i et kryds.
- Bruger vand, dog ikke vandvittige mængder.
- Der er INGEN tryk i kølersystemet (hverken når den er kold eller varm)
- Der er cirkulation i vandet (da radiator bliver en smule varm)

Den har kun kørt omkring 100 km med tunsæt og tidligere ejer nævnte ikke noget om problemer med kølesystemet.

Jeg tænker på følgende mulige problemer:
- defekt toppakning
- luft i systemet
- utæthed via slanger etc.
- defekt vandpumpe
- defekt elektronisk termometer (til måleren)

Defekt toppakning tror jeg ikke det er, da jeg har haft en bil med netop denne problemstilling og derfor har erfaringer som: overtryk i kølesystemet, ekstremt vandforbrug.

Luft i systemet? meget muligt, men dette betyder vel ikke et decideret vandforbrug? Desuden på tuncylinderen er der kun temperaturmåleren at udlufte med, er det ok?

Utæthed via slanger: Gætter på det er her den ligger gemt...

Defekt vandpumpe? Men der pumpes jo. vand rundt.

Jeg har desuden prøvet at måle temperaturen på cylinderen via et IR-termometer og får omkring 70 grader - hvilket jo må siges er ok.

Jeg er interesseret i om andre har oplevet lignende symptomer som nævnt ovenfor og man gjorde for at udbedre det. Nogen der ved hvor jeg kan få lavet en tryktest af kølesystemet på min scooter i Århus området?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hej og velkommen til.

Jeg vil mene at tage en tryktest på noget så simpelt som kølesystemet på en scooter måske er som at skyde gråspurve med krydsermissiler.

Der er en mulighed for en slange der drypper, især når der har været pillet ved cylinderen, så start med at tjek omkring cylinderen, det kan også være en defekt toppakning, uden at der sendes en masse tryk ud i slangerne, dog kan det normalt ses på udstødningen hvis der er vand i forbrændingen.

Hvis køleren kun bliver lun kunne det dog måske godt lyde som manglende cirkulation i vandet, så tjek lige om vandpumpen virker som den skal, der har været en person herinde også med en Speedfight mindes jeg hvor vandpumpen ikke kørte rundt når der var vand i slangerne.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#3
Det var mig, DarkSide. Smil

Jeg havde monteret en ny vandpumpe, men skovlhjulet var defekt i pumpen, så den kunne kun pumpe vandet rundt ved tomgang.

Prøv at afmonter pumpen, hold en skruetrækker ned i et af hullerne så du får fat i skovlhjulet, og drej så på skiven - du skulle ikke kunne dreje den rundt uden modstand.

Du kan også prøve at mærke på kølerslangerne når motoren er varm. Varmen fra cylinderen vil nemlig "stråle" ud i slangerne, og så kunne det godt tyde på at du lige skal have vandpumpen af.
Svar
#4
Tak for svarene.

Da jeg kørte hjem fra arbejde observerede jeg at den dryper kølervæske under/omkring vandpumpen. Så der skal en ny vandpumpe til. Inden jeg bestiller en ny pumpe, er der nogen der ved om der er en pakning imellem pumpen og krumtaphuset? Eller evt. andre dele jeg bør have i hænde?
Svar
#5
(02-01-2013, 19:05)morsma Skrev: Tak for svarene.

Da jeg kørte hjem fra arbejde observerede jeg at den dryper kølervæske under/omkring vandpumpen. Så der skal en ny vandpumpe til. Inden jeg bestiller en ny pumpe, er der nogen der ved om der er en pakning imellem pumpen og krumtaphuset? Eller evt. andre dele jeg bør have i hænde?

Mon ikke der kan købes et repkit til sådan en vandpumpe, det kan man ihvertfald til langt de fleste andre mærker, der er ingen pakning mellem pumpe og krumtapshus, så hvis den drypper derfra må det være en pakdåse der har givet op.

Tjek dog også lige slangerne, bare for god ordens skyld.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg har ikke kunnet finde nogle repkits til peugeots vandpumper, så endten kan du købe en uoriginal eller en original. Prisforskellen er dog markant, og der er ikke nogen umiddelbar forskelle andet end prisen.
Svar
#7
Er det kun mig dig sidder og tænker defekt termostat?
http://www.speedline.dk/da/scooter/termo...ap8206383/
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar
#8
Jeg har nu pillet vandpumpen af og hvis jeg med en finger "kører rundt" med den så er der absolut ingen modstand, den kunne køre i ca. 3-4 sekunder af sig selv. Desuden var den indsmurt i kølervæske indeni og det samme var krumtaphuset - eller hvad det nu hedder.

Der nævnes noget med termostaten i ovenstående indlæg, og jeg tænker er det muligt at en defekt termostat der ikke åbner kan ødelægge en vandpumpe? Er det en god idé at skifte termostat samtidigt med pumpen? Husk dog på at slangen fra cylinder til køler faktisk blev varm - men kan damp slippe igennem en defekt termostat?
Svar
#9
Grunden til der er vand indvendig er, at lejet er gået i stykker. Skovlhjulet sidder på lejet, så det kommer helt af sig selv.

Angående termostaten, så burde den vel endten virke eller slet ikke virke.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(03-01-2013, 07:15)Erathor Skrev: Grunden til der er vand indvendig er, at lejet er gået i stykker. Skovlhjulet sidder på lejet, så det kommer helt af sig selv.

Angående termostaten, så burde den vel endten virke eller slet ikke virke.

Skiftede termostat på bilen, da den overkølede.

I en gryde kogende vand åbnede den gamle termostat sig, og lukkede igen, men underligt nok gik den skævt.

Jeg fik ihvertfald nok varme på bilen Blink med øjet
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#11
Det er muligt den kan ændre facon hvis den bliver alt alt for varm.

Men den er da heldigvis nem at komme til, hvis det er tilfældet. Smil
Svar
#12
(02-01-2013, 23:37)morsma Skrev: Jeg har nu pillet vandpumpen af og hvis jeg med en finger "kører rundt" med den så er der absolut ingen modstand, den kunne køre i ca. 3-4 sekunder af sig selv.

Forresten, så har du vel taget en skruetrækker og holde skovlhjulet fast inde i pumpen inden du drejer rundt? Der skal nemlig ikke være modstand hvis du ikke holder det fast.
Svar


Forum spring: