Svar: 2.660
Tråde: 180
Tilmeldt: Feb 2009
03-01-2013, 17:39
(Dette opslag var sidst ændret: 03-01-2013, 17:40 af Ra1994gh.)
Er det en god idé at skifte termostat samtidigt med pumpen? Spurgte du, og det har jeg fået et svar på fra en mekanikker. Ser du, han sagde at termostaten normalt, men ikke altid, går efter at have skiftet vandpumpe. Så finder du den billigt et sted, så skift den, og fri dig selv.
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar: 6
Tråde: 1
Tilmeldt: Jan 2013
Jeg prøver at sætte den nye vandpumpe i aften og skal nok lige vende tilbage hvordan det går og om den forhåbentlig køler maskineriet.
Angående indlægget ovenfor: så er min bror tidligere mekaniker (dog lastbiler), og han nævner at det er usandsynligt at både termostat og vandpumpe skulle være gået på en og samme tid. Medmindre den er løbet tør for vand og termostaten er blevet overophedet. Det tror jeg ikke er tilfældet for mit vedkommende.
Om ikke andet tjækker jeg selvfølgelig om der er cirkulation når den bliver varm, og hvis ikke, så må der jo en ny termostat i også
Svar: 9.709
Tråde: 125
Tilmeldt: May 2007
(04-01-2013, 10:37)morsma Skrev: Jeg prøver at sætte den nye vandpumpe i aften og skal nok lige vende tilbage hvordan det går og om den forhåbentlig køler maskineriet.
Angående indlægget ovenfor: så er min bror tidligere mekaniker (dog lastbiler), og han nævner at det er usandsynligt at både termostat og vandpumpe skulle være gået på en og samme tid. Medmindre den er løbet tør for vand og termostaten er blevet overophedet. Det tror jeg ikke er tilfældet for mit vedkommende.
Om ikke andet tjækker jeg selvfølgelig om der er cirkulation når den bliver varm, og hvis ikke, så må der jo en ny termostat i også
Gør dig selv en tjeneste og hiv thermostaten ud og smid den i en gryde vand når du alligevel skal have vandet af for at skifte selve pumpen, det tager ikke mange minutter lige at tjekke om den åbner som den skal.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar: 6
Tråde: 1
Tilmeldt: Jan 2013
04-01-2013, 13:33
(Dette opslag var sidst ændret: 04-01-2013, 13:55 af morsma.)
(04-01-2013, 11:05)DarkSide Skrev: Gør dig selv en tjeneste og hiv thermostaten ud og smid den i en gryde vand når du alligevel skal have vandet af for at skifte selve pumpen, det tager ikke mange minutter lige at tjekke om den åbner som den skal.
Men i så fald skal jeg da have topstykket af og jeg har ingen nye pakninger (jeg har tuncylinder)
Svar: 9.709
Tråde: 125
Tilmeldt: May 2007
(04-01-2013, 13:33)morsma Skrev: Men i så fald skal jeg da have topstykket af og jeg har ingen nye pakninger (jeg har tuncylinder)
Gah, sidder det virkelig inde i topstykket, der kan man bare se, det er nok derfor jeg holder mig langt væk fra Peugeot
Nah, det sidder nu også i topstykket på Aprilia, det er nok bare mig der sover lidt i timen.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar: 2.290
Tråde: 89
Tilmeldt: Jan 2006
(04-01-2013, 17:57)DarkSide Skrev: Gah, sidder det virkelig inde i topstykket, der kan man bare se, det er nok derfor jeg holder mig langt væk fra Peugeot
Nah, det sidder nu også i topstykket på Aprilia, det er nok bare mig der sover lidt i timen.
Og på runner?
Svar: 9.709
Tråde: 125
Tilmeldt: May 2007
(05-01-2013, 15:43)sukedk2001 Skrev: Og på runner?
Den sidste Runner jeg skruede i var en Purejet, og der sidder thermostaten under studsen til slangen, så den er nem at komme til. (Studsen kan afmonteres, sidder bare med 2 bolte).
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar: 305
Tråde: 23
Tilmeldt: Jan 2010
Jeg havde samme problem på et tidspunkt, den gjorde nøjeagtigt det samme, dog uden den var utæt ved pumpen. Da jeg fik en anden pumpe på, der steg temperaturen ikke længere drastisk når man holdte i tomgang.
Så skift du bare pumpen. Man skifter normalt heller ikke termostat på en bil, hvis vandpumpen skal udskiftes. Så termostaten er ikke nødvendig at skifte, sådan en kan oftest holde længere end pumpen. Men en god ide er nok at køre en gang kølerrens igennem kølesystemet, når du alligevel skal have kølervæsken af, når du skifter pumpen.
Husk at bruge den rette kølervæske !
Svar: 6
Tråde: 1
Tilmeldt: Jan 2013
Lige en update.
Jeg installerede en ny vandpumpe som virkede i 10 min ca. hvorefter der ingen cirkulation var -> jeg troede termostaten var blevet defekt. Skildte derfor topstykke og cylinder ad og testede termostaten men denne åbnede sig omkring 70c som jeg antager er hensigten. Til min store overraskelse så jeg at på vandpumpen var drivhjulet revet over og dermed defekt.
Så har været en tur ned til speedline i skanderborg og få nye dele (erstattet vandpumpe, pakninger mv.). Igår aftes fik jeg den samlet og den gik fint samt der var cirkulation hele tiden. I dag skal jeg dog lave en lidt mere omfangsrig test.
Men ellers tak for hjælpen alle sammen
Svar: 216
Tråde: 10
Tilmeldt: Mar 2012
Velbekomme, ja de er ikke lavet alt for godt de vandpumper. Det skovlhjul kan i hvert fald drille.
Svar: 2.290
Tråde: 89
Tilmeldt: Jan 2006
(05-01-2013, 16:51)DarkSide Skrev: Den sidste Runner jeg skruede i var en Purejet, og der sidder thermostaten under studsen til slangen, så den er nem at komme til. (Studsen kan afmonteres, sidder bare med 2 bolte).
På orginale cyl på mine har den siddet med 2 skruer under topstykket.
Sjovt nok har alle tun cyl haft det udvendigt med 2 bolte som du siger.
Svar: 2.073
Tråde: 92
Tilmeldt: May 2007
Nope der er findes ingen repkit, til original Peugoet vandpumpe. Hvis den stadig bøvler med kølingen/cirkulatioenen så prøv og skyl den igen, for og se om det er møj som bremser lidt.
Jeg har ik lavet nogle ændinger, selvom jeg kører med 70ccm kit. på min SF 1 LC.
Mvh.
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
|