Svar: 115
Tråde: 12
Tilmeldt: Mar 2007
Jeg er ret ny udi kunsten at pille ved scootere, så jeg har lige et par enkelte spørgsmål:
Hvis jeg skifter mit luftfilter kan jeg skabe problemer hvis jeg sætter et nyt high performance luftfilter på min scooter uden at justere på andre ting?
Kan den få "for meget luft" ved at skifte filter?
Og når jeg piller skiven på min Gaintco er det så nødvendigt at skifte dyse?
Der sidder vist en 84 dyse på fra fabrikken.
Jeg ved der findes gør det selv værksteder hvor man kan låne værktøj og lift osv til bil, og der er en erfaren mekaniker på stedet til at hjælpe, er det også muligt at komme med sin scooter tror i?
Og er der evt en der har link til sådan et værksted?
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
Hvis du udskifter dit luftfilter med et "high performance" luftfilter, skal du sikkert snart justere din bankkonto. Disse luftfiltres eneste effekt på en 4-takter er, at de har det med at ødelægge stemplet. Der er nogle pæne billeder her i dette forum af ødelagte stempler. Scooteren kommer ikke til at køre hurtigere.
En lidt større dyse kan give effekt, da mange producenter sætter en mindre dyse i, for at opfylde nogle EU-miljøkrav. Du kan forsøge med at sætte størrelsen op med 1-2 numre.
Hvis du har mod på det, kan du selv "pille" ved varioen. Der er ligeledes i dette forum en vejledning i, hvordan det gøres. Det sidste du kan gøre, er at udskifte den begrænsede CDI med en åben. Den kan via nettet købes hos Protuna i Tyskland (det er forbudt, at sælge tundele i Danmark).
Og lige for en god orden skyld, at udskifte lydpotten, hjælper heller ikke noget på en 4-takter :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 194
Tråde: 27
Tilmeldt: Apr 2007
Hej.
Hvis du sætter det nævnte filter på, skal du skifte dysen til en der er større, da luft/benzinblanden ellers vil indeholde for meget luft.
Svar: 115
Tråde: 12
Tilmeldt: Mar 2007
Ok, hvis jeg så skifter til en større dyse, så skal jeg vel justere nålen og blandingsskruen eller kan jeg smække en større dyse på uden at skulle pille andre steder?
Jeg skifter selvfølgelig først dysen ud når jeg piller skiven.
Svar: 3.837
Tråde: 268
Tilmeldt: Oct 2010
Jeg synes det meste er besvaret i denne opsamlingstråd:
http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=3204
Mht til at skifte dyse uden at stille på nålen, sikkert, men prøv dig frem. Det tager få minutter af gangen
Svar: 115
Tråde: 12
Tilmeldt: Mar 2007
Jeg tror gerne det er nemt når man først har fået et overblik over hvad sidder hvor, men når det nu er første gang er det ret skræmmende at skulle pille en karburator fra hinanden, kender du det?