Søg Garagen Hej Gæst! Register

Vægtafgift på MC 2013, + udligningsafg?
#13
(18-12-2012, 00:37)12V Skrev: 18.7 - det er dælme godt klaret. På board computeren kunne min presses op på 14 stykker på lange landevejs stræk med 80 km/t og fartpilot. Men målt over en hel tank lå jeg altid omkring 10.

Som ejerafgift strukturen er opbygget p.t. er den jo kun på 20 km/l for den bedste klasse, så alt ud over bliver ikke belønnet. Hvordan de stadig får MC ejerafgiften højere end en tilsvarende bilafgift ved jeg ikke. Måske fordi der er mindre krav til EURO normen ved MC, mener den halter lidt efter bilnormerne - har dog ikke checket op på det.

Ja under økonomiløb fartpilot fy-fy, da man bedre udnytter brændstoffet uden, især i bakket terræn. Ikke røre bremsepedalen, få det til at passe med grønt lys hver gang, sluk aircon, sluk motoren når man kan se at man kan rulle det sidste stykke vej, osv.. Mange bække små.

Nej, det afgiftsystem forstår jeg heller ikke, og fred være med det. Men som du skriver, så er det jo helt galimatias at der ikke belønnes for mere end op til de 20, da masser af biler (selv med kraftige motorer) kører over de 20 km/l (ihvertfald på papiret), mens dieselbiler belønnes helt op til over de 32 km/l, som der ikke er nogen nye biler der kører. Utroligt, når alle selvfølgeligt vil have et grønnere miljø. Men nu strammes euro ncap (crashtest) da langt om længe lidt op, så det ikke længere næsten er alle biler der får de maksimale 5 stjerner.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(18-12-2012, 00:37)12V Skrev: Som ejerafgift strukturen er opbygget p.t. er den jo kun på 20 km/l for den bedste klasse, så alt ud over bliver ikke belønnet. Hvordan de stadig får MC ejerafgiften højere end en tilsvarende bilafgift ved jeg ikke. Måske fordi der er mindre krav til EURO normen ved MC, mener den halter lidt efter bilnormerne - har dog ikke checket op på det.

Moderne biler leveres med Euro5 motorer, jeg tvivler på at MC'erne er nået så langt.
Svar
#15
(18-12-2012, 10:25)Teddy Skrev: Moderne biler leveres med Euro5 motorer, jeg tvivler på at MC'erne er nået så langt.

Tror at vi er nået til Euro3, det er min Agility ihvertifald ifølge typegodkendelsen.

Men jeg syntes nu stadig at vægtafgiften er alt alt alt for høj på sådan en MC, burde ihvertifald være det samme eller mindre end en bil der kører tilsvarende økonomisk fordi:

1. Den fylder/slidder ikke på vejen som en tilsvarende bil, så hvis flere skifter til en MC, fik vi måske løst noget af myldretidsproblemerne
2. HVIS vi nu skal snakke miljø, så så jeg en undersøgelse der sagde at selv en mini mini bil skal der bruges mindst 6 tons CO2 på at producere bilen, tvivler på at en 120 kg scooter bruger bare en brøkdel af det.
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar
#16
(20-12-2012, 13:38)JanVen Skrev: 1. Den fylder/slidder ikke på vejen som en tilsvarende bil, så hvis flere skifter til en MC, fik vi måske løst noget af myldretidsproblemerne

Det er så ikke helt korrekt, den optager ca. samme plads som en bil på vejene.
Svar
#17
(20-12-2012, 16:27)Teddy Skrev: Det er så ikke helt korrekt, den optager ca. samme plads som en bil på vejene.

Nja, fx ved et lyskryds vil der jo kunne holde 4 scootere på en bils plads Smil

Og ved myldretid, dvs når man kører langsomt, så kan der nok også være 2 scootere for hver bil, da man kan køre noget tættere.

Parkeringspladser vil der jo også kunne holde et par scootere på hver plads.

Men det er klart at ved fuld landevejs/motorvejs hastighed, skal man stort set bruge samme plads, men ikke helt alligevel Smil
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(21-12-2012, 11:32)JanVen Skrev: Nja, fx ved et lyskryds vil der jo kunne holde 4 scootere på en bils plads Smil

Og ved myldretid, dvs når man kører langsomt, så kan der nok også være 2 scootere for hver bil, da man kan køre noget tættere.

Parkeringspladser vil der jo også kunne holde et par scootere på hver plads.

Kig dig lidt omkring (Citat: MC Einar), og du vil opdage at det er et drømme scenarie og ikke virkelighed.
Svar
#19
(21-12-2012, 11:36)Teddy Skrev: Kig dig lidt omkring (Citat: MC Einar), og du vil opdage at det er et drømme scenarie og ikke virkelighed.

Det ved jeg godt Ked af det

Mange er alt for magelige og vil ikke stille deres bil.

Jeg har selv 40 km på arbejde og bruger min scooter når jeg kan. Men flere af mine kollegaer har under 10 km på arbejde og kunne ikke engang drømme om at købe en 45'er til at køre frem og tilbage på, heller ikke engang selvom de skal tværs gennem byen (Kolding) for at komme på arbejde i myldretiden.
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar


Forum spring: