Søg Garagen Hej Gæst! Register

15w-40 Olie og kulde
#13
Jeg bruger altid 10W40. Ikke at jeg kan huske den store forskel fra dengang scooteren var ny og der kom 15W40 i den, men jeg har det bedst med at vide at olien ikke er for tyk. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Jeg fik skudt gang i Baotian'en i dag og den har ikke det olie i sig.
Så det er UT af butikken.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#15
Cometen får 15W-40 olie, men hvorfor overhoved bruge andet end den mest letflydende olie, fx. 5W-40 som overhoved muligt, eller er det også galt når temperaturen stiger ?
Hygge hejsa.
Svar
#16
(17-12-2012, 00:24)Skimester Skrev: Cometen får 15W-40 olie, men hvorfor overhoved bruge andet end den mest letflydende olie, fx. 5W-40 som overhoved muligt, eller er det også galt når temperaturen stiger ?

Er cometen en 4-takter?Blink med øjet
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar
#17
(17-12-2012, 00:24)Skimester Skrev: Cometen får 15W-40 olie, men hvorfor overhoved bruge andet end den mest letflydende olie, fx. 5W-40 som overhoved muligt, eller er det også galt når temperaturen stiger ?

En Comet skal have to-takts olie du. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(17-12-2012, 00:24)Skimester Skrev: Cometen får 15W-40 olie, men hvorfor overhoved bruge andet end den mest letflydende olie, fx. 5W-40 som overhoved muligt, eller er det også galt når temperaturen stiger ?


Fint fint du :P min får lampeolie blandet med kølervæske Grin
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#19
(17-12-2012, 00:56)Jacob k Skrev: Fint fint du :P min får lampeolie blandet med kølervæske Grin

Griner
Svar
#20
Gælder dette kun for 4t olie?
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#21
(17-12-2012, 14:27)K. Hansen Skrev: Gælder dette kun for 4t olie?

2takts olie har man kun 2 basale valg, halv eller fuld syntetisk. 2takteren forbrænder olien mens 4takteren har olien i motoren.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(17-12-2012, 14:31)Havoc Skrev: 2takts olie har man kun 2 basale valg, halv eller fuld syntetisk. 2takteren forbrænder olien mens 4takteren har olien i motoren.

2takteren har også olie i motoren (gearkassen) Blink med øjet.
Ivecar plus 2023.
Svar
#23
Højt ærede venner, medscooter- og -knallerister!

Jeg undskylder hvis, at jeg har klokket i det og rodet 2- og 4-taktere sammen.

Jeg kan se, at det 2-taktsolie jeg bruger ikke har angivet en viskositet - jeg mente forkert - min uvidenhed er åbenlys eller også er jeg bare helt forvirret.

Men kan man overhoved få en mere letflydende 2-takstolie til en 2-taktmaskine til vinterbrug eller er det bare helt galt?
Hygge hejsa.
Svar
#24
(18-12-2012, 21:19)Skimester Skrev: Men kan man overhoved få en mere letflydende 2-takstolie til en 2-taktmaskine til vinterbrug eller er det bare helt galt?

Det eneste der er at vælge mellem er halv eller fuld syntetisk. Olien bliver brændt af inde i cylindret, og det skulle gerne ske ved omkring de 950grader så der er ingen risiko for at det "fryser" :P Det kan dog betale sig at kigge slanger igennem hvis det er rigtigt koldt og scooteren blander olien.

OBS. Bliver olie systemet afbrudt/åbnet skal du huske at lufte det ud/bløde det, da der kan opstå luftbobler og det kan blokere for olien. Ingen olie=ingen smøring=stempel+evt cylinder brænder af/sætter sig.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar


Forum spring: