Svar: 7.568
Tråde: 167
Tilmeldt: Jan 2012
/Karen Hansen
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi årgang 2017
"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
Svar: 7.568
Tråde: 167
Tilmeldt: Jan 2012
(15-12-2012, 19:54)Jps Skrev: Svært nok. Og jeg gider ikke prøve på, at lave det :P.
Du er sq da osse så kedelig, altså
Nå, spøg til side, vi må hellere holde os til topic
/Karen Hansen
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi årgang 2017
"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
Tusind tak folkens, som i jo har bemærket så kan jeg godt lide at begive mig ud i uudforskede emner, selv at rode med det og få beskidte fingre.
Men når de fleste siger at jeg nok vil få et problem med strømforsyningen i den størrelse elektriske superlader der skulle til selv så lille en maskine, så tror jeg ikke at jeg vil prøve det lige nu af den ene grund at min økonomi siger enten lille turbolader eller den mere eksperimentielle elektriske superlader. Men hvis jeg lige pludselig finder en slat penge i vejkanten vil jeg da få fat i sådan en, og finde ud af hvor meget strøm der skal til at levere det samme som en turbolader kan, for jeg har jo stadig de næste halvandet år adgang til variabel strømforsyning i laboratoriet på skolen og derefter sikkert også noget på uni derefter.
Så med den nuværende økonomiske situation er det kun turboladeren der er i kiggerten, fordi der er størst chance for at den vil virke.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 226
Tråde: 7
Tilmeldt: Jul 2008
(16-12-2012, 18:38)Baddi Skrev: ene grund at min økonomi siger enten lille turbolader eller den mere eksperimentielle elektriske superlader. Men hvis jeg lige pludselig finder en slat penge i vejkanten vil jeg da få fat i sådan en, og
Du skal bruge en kompressor med høj gennemstrømning. Sådan en drives mekanisk, via rem, tandhjul eller aksel.
Hvis du skal have kompressor på dit køretøj så find et sted at udtage mekanisk energi.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
16-12-2012, 19:37
(Dette opslag var sidst ændret: 16-12-2012, 21:12 af Baddi.)
(16-12-2012, 18:59)McCleod Skrev: Du skal bruge en kompressor med høj gennemstrømning. Sådan en drives mekanisk, via rem, tandhjul eller aksel.
Hvis du skal have kompressor på dit køretøj så find et sted at udtage mekanisk energi.
Det smarte ved en elektrisk superlader var jo at man kunne placere den direkte ved indsugningen uafhængigt af adgang til mekanisk energi fra krumtappen, for hvis man alligevel skulle til at hive mekanisk energi derfra kunne man jo sagtens lade krumtappen trække en generator der leverede mere strøm som så gik til scooterens normale system samt til superladeren, men det ville jo også kræve et større batteri til at klare den større ladestrøm.
Altså man ville jo kunne have en kæde på starterhjulet som gik ud gennem et hul i kickstarterskjoldet, men der ville være en fare for at remmen rammer kæden, og man ville derfor skulle bruge en rem der var så kort at den ikke kan nå derud.
En anden mulighed ville være hvis man kunne fabrikere noget der stak ud på den anden side af motoren ved at sidde fast sammen med blæserhjulet dér, som en rem så kunne sidde fast på, men det ville nok begrænse mængden af kølende luft en hel del.
Det ville nok kunne laves så det fungerede, men siden jeg endnu ikke har fundet en kompressor i den rigtige størrelse er det mest den lille turbolader der er i sigtekornet.
Den mindste mekaniske superlader jeg har kunnet finde solgt på nettet når jeg har søgt på "supercharger small engine" har været til 27-75 HK maskiner og kostet 13.000 kroner, så dér vil jeg hellere give 1.700 kroner for en turbolader og så ofre nogle penge på at få lavet rørene.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 1.730
Tråde: 72
Tilmeldt: May 2008
16-12-2012, 22:24
(Dette opslag var sidst ændret: 16-12-2012, 22:27 af Havoc.)
Der findes mange gode sider om turboladning osv på nettet. Angående udstødningen ville jeg nok kigge på sider som http://dairally.net/daihard/chas/MiscCal...iPipes.htm for at få den rigtige tykkelse/længde osv. Turboen skal generelt sidde 25cm fra topstykket. Den elektriske turbolader tror jeg simpelthen ikke på. Det ville svare til at jeg tog en af mine 12v blæsere fra min pc og satte til indsugningen på scooteren, så det du holder dig til en turbolader er en god ide
Edit: Jeg har selv leget med ideen ret længe ang Turbo, men jeg venter til jeg har råd til en 150cc 12" motor.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(16-12-2012, 22:24)Havoc Skrev: Der findes mange gode sider om turboladning osv på nettet. Angående udstødningen ville jeg nok kigge på sider som http://dairally.net/daihard/chas/MiscCal...iPipes.htm for at få den rigtige tykkelse/længde osv. Turboen skal generelt sidde 25cm fra topstykket. Den elektriske turbolader tror jeg simpelthen ikke på. Det ville svare til at jeg tog en af mine 12v blæsere fra min pc og satte til indsugningen på scooteren, så det du holder dig til en turbolader er en god ide
Edit: Jeg har selv leget med ideen ret længe ang Turbo, men jeg venter til jeg har råd til en 150cc 12" motor.
Tusind tak for hjemmesiden, jeg vil se hvad jeg kan bruge den til, men det ser vist ud til at jeg skal ud med et skydelære og måle alt muligt sjovt med ventiler, for med de basale informationer om scooteren jeg lige tastede ind påstod den at jeg havde 10 hestekræfter ved 7000 omdr. og det tror jeg ikke helt at er sandt.
Det med at du og så mange andre ikke tror på at en 12V elektrisk turbolader kan laves var netop grunden til at jeg fik lyst til at poste et par tusinde i at få det til at lykkedes idet det vel blot er et spørgsmål om design og roteringshastighed samt at have så lav modstand som muligt.
Hvis der er lav modstand i det (med kuglelejer sølet ind i varm olie) og komponenterne har en lav vægt kan man opnå en høj rotationshastighed med en svagere motor end ellers.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 1.730
Tråde: 72
Tilmeldt: May 2008
17-12-2012, 01:29
(Dette opslag var sidst ændret: 17-12-2012, 01:42 af Havoc.)
(16-12-2012, 23:29)Baddi Skrev: Tusind tak for hjemmesiden, jeg vil se hvad jeg kan bruge den til, men det ser vist ud til at jeg skal ud med et skydelære og måle alt muligt sjovt med ventiler, for med de basale informationer om scooteren jeg lige tastede ind påstod den at jeg havde 10 hestekræfter ved 7000 omdr. og det tror jeg ikke helt at er sandt.
Det med at du og så mange andre ikke tror på at en 12V elektrisk turbolader kan laves var netop grunden til at jeg fik lyst til at poste et par tusinde i at få det til at lykkedes idet det vel blot er et spørgsmål om design og roteringshastighed samt at have så lav modstand som muligt.
Hvis der er lav modstand i det (med kuglelejer sølet ind i varm olie) og komponenterne har en lav vægt kan man opnå en høj rotationshastighed med en svagere motor end ellers.
Sikker på du har brugt den rigtigt så ? Ved basale indtastninger, får min Agility med 88ccm ca 5kW ved 7000rpm. Det er uden at tage forhold til ventiler osv.
50ccm ved 7000rpm uden ventil indstillingerne får ca 3kW.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
Fejlen der gav en effekt på 11 kW er fundet: Jeg havde troet det var hPa i stedet for kPa, og opgav derfor et tryk der var 10 gange for højt.
Har skrevet ud fra målte data fra indsprøjtningen:
- 7930 omdr.
- 1 cylinder, 1 indsugningsventil.
- 50cc
- 97,7 kPa
- bore*stroke: 39 og 40.
- kompression 11
- udstødningsgas 869 grader.
Outputtet er så 5 kW og en udstødningsgashastighed på 677 m/s, men jeg tror at jeg kan få et meget mere præcist resultat, hvis jeg får målt diverse.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 7.249
Tråde: 122
Tilmeldt: Apr 2009
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
18-12-2012, 10:42
(Dette opslag var sidst ændret: 18-12-2012, 10:42 af Baddi.)
(17-12-2012, 14:56)Teddy Skrev: Der er skam lavet biler, der kører på luft. Så hvorfor ikke også en knallert. Så er der gratis brændstof indtil tankstationer m.v. begynder at tage penge for luft til dækkene
Hvis de da kan levere et tryk der er stort nok.
Det højeste tryk i forbrændingskammeret i en traditionel suge-forbrændingsmotor er vist nok 2500 bar (hvis jeg husker rigtigt, papirerne det står i ligger derhjemme). Når der ikke skal nogen kompression til og man endda kan lave motoren 1-takt som Watt's dampmaskine kan man nøjes med et meget mindre tryk, men mon det der findes på tankstationer er nok?
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
|