Svar: 1.730
Tråde: 72
Tilmeldt: May 2008
Har overvejet at lave et "luftindtag" på Agilityen. Jo hurtigere man kører, jo mere luft vil motoren få. Problemet med det er så bare at det ville være umuligt at indstille ordentligt (med mindre man kan få noget EFI som selv kompenserer for det), da luftmængden som motoren får vil ændre sig fra dag til dag i forhold til vejret.
Eneste der er at gøre er turbo, supercharger eller kompressor og jeg tror næppe det vil give ret meget på en 50cc 4takter med mindre du får den op på over 1bar over atmosfærisk tryk, og så tror jeg ikke at motoren kan holde til det. Min mening.
Ang kompressionen er en metalplade mellem cylinder og blokken nok det mest sikre, og så smide en pakning på hver side af den (motorblok, pakning, metalplade, pakning, cylinder).
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(13-12-2012, 20:10)Havoc Skrev: Har overvejet at lave et "luftindtag" på Agilityen. Jo hurtigere man kører, jo mere luft vil motoren få. Problemet med det er så bare at det ville være umuligt at indstille ordentligt (med mindre man kan få noget EFI som selv kompenserer for det), da luftmængden som motoren får vil ændre sig fra dag til dag i forhold til vejret.
Eneste der er at gøre er turbo, supercharger eller kompressor og jeg tror næppe det vil give ret meget på en 50cc 4takter med mindre du får den op på over 1bar over atmosfærisk tryk, og så tror jeg ikke at motoren kan holde til det. Min mening.
Ang kompressionen er en metalplade mellem cylinder og blokken nok det mest sikre, og så smide en pakning på hver side af den (motorblok, pakning, metalplade, pakning, cylinder).
Jeg tror at du har ret i at det ville være svært at indstille det til noget der var hastighedsafhængigt med en karburator, men idet luftfilteret udgør en stor hindring for luften vil det i hvert fald være rimelig stabilt indtil du får en hel del fart på så luften kan presse sig selv gennem filterelementet.
Jeg tror dog netop at trykluft vil gøre rigtig meget, selv på en lille motor. Hvis du kigger her kan du et godt stykke nede af siden se noget med kompressioner når der tilføjes trykluft og der siges blandt andet at kun et lille boost vil gøre en stor forskel.
En af grundene til at et lille boost har en stor effektforskel er udover den større mængde luft i cylindren, at motoren ikke selv skal arbejde for at suge luften ned idet udstødningsgassens store tryk på 100-200 bar har gjort en hel del af arbejdet med at flytte luften for motoren.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 1.730
Tråde: 72
Tilmeldt: May 2008
14-12-2012, 14:48
(Dette opslag var sidst ændret: 14-12-2012, 14:53 af Havoc.)
(14-12-2012, 12:05)Baddi Skrev: Jeg tror at du har ret i at det ville være svært at indstille det til noget der var hastighedsafhængigt med en karburator, men idet luftfilteret udgør en stor hindring for luften vil det i hvert fald være rimelig stabilt indtil du får en hel del fart på så luften kan presse sig selv gennem filterelementet.
Jeg tror dog netop at trykluft vil gøre rigtig meget, selv på en lille motor. Hvis du kigger her kan du et godt stykke nede af siden se noget med kompressioner når der tilføjes trykluft og der siges blandt andet at kun et lille boost vil gøre en stor forskel.
En af grundene til at et lille boost har en stor effektforskel er udover den større mængde luft i cylindren, at motoren ikke selv skal arbejde for at suge luften ned idet udstødningsgassens store tryk på 100-200 bar har gjort en hel del af arbejdet med at flytte luften for motoren.
En lille 4takter kan klart få "meget" ud af en turbo. Men uden man får afbalanceret eller skiftet krumtappen, støbejerns cylinder+stempel, tror jeg ikke man skal regne med at det holder ret længe. Et lille boost ville ikke give meget, da der ikke er meget at flytte med i første omgang. Desuden skal turboen være så lille at udstødningsgasserne kan trække den. En standard Agility ville måske kunne snige sig sikkert op på de 5-6hk (Og det er da næsten en fordobling, men stadigt kun 5-6hk), uden at der er risiko for at motoren brænder af. Det er dog rent og skær baseret på hvad jeg har læst mig frem til, har ikke prøvet selv.
Edit:
Tog man min Agility, som jeg vil skyde på har 9hk, ville jeg nok sikkert kunne få den op på 12-13hk med en turbo. Derefter skal man over 1 bar over atmosfærisk tryk og så stresser det motoren extremt meget.
Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
Har også altid hørt at de elektriske ladere, skulle være noget bras!
Men stor respekt for at du begir dig ud i "uprøvede farvande" Håber at du får bikset noget sjovt sammen
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 2.917
Tråde: 91
Tilmeldt: Jul 2011
Altså "hatten af" for Baddi. Baddi burde ha` NOBEL-prisen i scooterteknik. At give sig i kast med indsprøjtning og GØRE det!! At ville give sig i kast med en elektrisk turbolader tager jeg også hatten af for. Hvor vildt det end lyder. Baddi stopper ikke med scootere; det fortsætter langt videre med alskens undersøgelse af alt flyvende, flydende og kørende materiel.
Venligst Erik.
Svar: 7.568
Tråde: 167
Tilmeldt: Jan 2012
(15-12-2012, 02:24)Scooterballe Skrev: Altså "hatten af" for Baddi. Baddi burde ha` NOBEL-prisen i scooterteknik. At give sig i kast med indsprøjtning og GØRE det!! At ville give sig i kast med en elektrisk turbolader tager jeg også hatten af for. Hvor vildt det end lyder. Baddi stopper ikke med scootere; det fortsætter langt videre med alskens undersøgelse af alt flyvende, flydende og kørende materiel.
Venligst Erik.
Ja, tror sq vores Baddi bliver raketmager
Fascinerende at læse om dine projekter, Baddi, du burde gå videre med det
/Karen Hansen
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi årgang 2017
"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(15-12-2012, 13:59)K. Hansen Skrev: Ja, tror sq vores Baddi bliver raketmager
Fascinerende at læse om dine projekter, Baddi, du burde gå videre med det
Og taget i betragtning at "knægten" ikke er så gammel, er det jo utroligt hvad han kan og vil med sine projekter .
Ivecar plus 2023.
Svar: 7.568
Tråde: 167
Tilmeldt: Jan 2012
(15-12-2012, 14:12)Jps Skrev: Og taget i betragtning at "knægten" ikke er så gammel, er det jo utroligt hvad han kan og vil med sine projekter .
Præcis .
/Karen Hansen
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi årgang 2017
"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar: 9.709
Tråde: 125
Tilmeldt: May 2007
Vi har vel alle vilde ideer, forskellen er blot vi ikke altid forsøger at udføre dem.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(15-12-2012, 19:02)DarkSide Skrev: Vi har vel alle vilde ideer, forskellen er blot vi ikke altid forsøger at udføre dem.
Min vilde idé er sikkert allerede opfundet, nemlig en knallert der kan køre på luft. Og helst 50 km pr. halve liter Eller måske en knallert, kørende på gas eller vand .
Ivecar plus 2023.
Svar: 7.568
Tråde: 167
Tilmeldt: Jan 2012
/Karen Hansen
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi årgang 2017
"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
|