Søg Garagen Hej Gæst! Register

TÜV godkendelse
#1
Hej Folkens. Grin
Er TÜV godkendelser kun for biler eller er de også for motorcykler? Smil

For i forbindelse med at jeg til sommer gerne vil have agilityen indregistreret som motorcykel har jeg kontaktet JO Tuning der i samarbejde med et laboratorium i tyskland godkender tunede biler så de kan gå gennem syn herhjemme i Danmark med effektforøgelser på op over 100%.

Jeg skrev til dem og forklarede lidt om mit projekt, hvor jeg blandt andet ønsker 4 ventiler og turbolader og spurgte om jeg skulle forbi deres laboratorium i tyskland, når nu stel, bremser, hjul og affjedring kan klare 6,9 kW og 105 km/t, men de svarede kort at de ikke kunne hjælpe mig. Fræk

Hvis jeg til sommer så står i den situation at ingen synsmand tør give sig i kast med at syne en ombygget maskine vil jeg prøve at presse JO tuning lidt for at få dem til at godkende det, men siden at de så kortfattet svarer at de ikke kan hjælpe, er det så bare fordi at de rent faktisk ikke kan hjælpe på grund af at TÜV ikke er motorcykler eller er det fordi at de anser mit køretøj som vattet når de selv arbejder i at putte 800 HK supra'er lovligt på gaden? Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Du ville blive slemt overrasket over hvis du vidste hvor mange af de biler her hjemme slet ikke er godkendt med alle de heste.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#3
(11-12-2012, 22:52)DarkSide Skrev: Du ville blive slemt overrasket over hvis du vidste hvor mange af de biler her hjemme slet ikke er godkendt med alle de heste.

Jeg ved godt at der er mange der kører ulovligt på vejene, og det er derfor at dette firma JO tuning var så revolutionære at de fik en hel artikel i denne måneds Vmax blad, fordi at de lovligt kan tune biler og få dem godkendt så de stryger lige igennem et syn. Smil

Og så var det dér at jeg tænkte, at hvis en bil kan godkendes tunet for et par tusinde bør en en motorcykel da også kunne godkendes? Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#4
(12-12-2012, 00:12)Baddi Skrev: Jeg ved godt at der er mange der kører ulovligt på vejene, og det er derfor at dette firma JO tuning var så revolutionære at de fik en hel artikel i denne måneds Vmax blad, fordi at de lovligt kan tune biler og få dem godkendt så de stryger lige igennem et syn. Smil

Og så var det dér at jeg tænkte, at hvis en bil kan godkendes tunet for et par tusinde bør en en motorcykel da også kunne godkendes? Grin

Der skal mere til end blot en TÜV godkendelse skulle jeg mene, producenten skal også sige god for de øgede kræfter, og så er der en enkelt person i Danmark der styrer det hele, og kan vælge at afvise bilen alligevel. Smil

Jeg tror ikke det kan betale sig at prøve med sådan scooter.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#5
(12-12-2012, 00:15)DarkSide Skrev: Der skal mere til end blot en TÜV godkendelse skulle jeg mene, producenten skal også sige god for de øgede kræfter, og så er der en enkelt person i Danmark der styrer det hele, og kan vælge at afvise bilen alligevel. Smil

Jeg tror ikke det kan betale sig at prøve med sådan scooter.

Som jeg har forstået det så er TÜV godkendelsen istedet for at producenten siger god, idet TÜV er et anerkendt laboratorium for disse slags tests. Grin

Og min tanke for at agilityen skulle kunne klare den ekstra kraft er jo at den har det samme stel, bremser og affjedring som 125cc modellen der i typegodkendelsen fra england klarer 105 km/t med en maks effekt på 6,9 kW, men jeg tror da stadigvæk at jeg skal igennem en eller anden form for test for at kunne dokumentere at ombygningen er i orden? ;D
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(12-12-2012, 00:21)Baddi Skrev: Som jeg har forstået det så er TÜV godkendelsen istedet for at producenten siger god, idet TÜV er et anerkendt laboratorium for disse slags tests. Grin

Og min tanke for at agilityen skulle kunne klare den ekstra kraft er jo at den har det samme stel, bremser og affjedring som 125cc modellen der i typegodkendelsen fra england klarer 105 km/t med en maks effekt på 6,9 kW, men jeg tror da stadigvæk at jeg skal igennem en eller anden form for test for at kunne dokumentere at ombygningen er i orden? ;D

Nu skal jeg lige passe på jeg ikke siger noget sludder, men jeg mener blot TÜV godkendelsen betyder delene der er brugt er godkendt til køretøjet, jeg tror ikke at TÜV er nok til at få en bil synet i Danmark når vi snakker den forøgelse af motorkraft, der er mere i det end som så.

En TÜV godkendelse kan benyttes på undervogn og andre ting i den boldgade, og gør så bilen kan synes med de ændringer, men montering af single turbo istedet for twin osv, der skal laves en hel ny godkendelse, også på bilen overhovedet kan holde til den mængde kraft.

Sådan vil jeg mene det hænger sammen, ihvertfald i forhold til hvad jeg har læst.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#7
(12-12-2012, 01:06)DarkSide Skrev: Nu skal jeg lige passe på jeg ikke siger noget sludder, men jeg mener blot TÜV godkendelsen betyder delene der er brugt er godkendt til køretøjet, jeg tror ikke at TÜV er nok til at få en bil synet i Danmark når vi snakker den forøgelse af motorkraft, der er mere i det end som så.

En TÜV godkendelse kan benyttes på undervogn og andre ting i den boldgade, og gør så bilen kan synes med de ændringer, men montering af single turbo istedet for twin osv, der skal laves en hel ny godkendelse, også på bilen overhovedet kan holde til den mængde kraft.

Sådan vil jeg mene det hænger sammen, ihvertfald i forhold til hvad jeg har læst.

Hmm.
Ja så må jeg jo skrive rundt til folk og høre hvilke godkendelser der ellers skal til. Grin

Det faldte mig lige ind, at jeg endnu ikke har kontaktet nogen synshaller. Jeg tror lige at jeg vil sende nogle mails afsted når jeg har fået svar fra JO tuning på hvad de mener det kræver at indregistrere et modificeret motorkøretøj. Grøn grin
Men der er jo stadig 8 måneder til det er relevant at få den gennem et syn. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#8
(12-12-2012, 01:12)Baddi Skrev: Hmm.
Ja så må jeg jo skrive rundt til folk og høre hvilke godkendelser der ellers skal til. Grin

Det faldte mig lige ind, at jeg endnu ikke har kontaktet nogen synshaller. Jeg tror lige at jeg vil sende nogle mails afsted når jeg har fået svar fra JO tuning på hvad de mener det kræver at indregistrere et modificeret motorkøretøj. Grøn grin
Men der er jo stadig 8 måneder til det er relevant at få den gennem et syn. Blink med øjet

Du kan evt. prøve at kontakte VMax-redaktionen, de plejer at at have godt styr på reglerne - i hvert fald i forhold til biler.
Ellers er FDM måske en mulighed, men jeg ved ikke, hvor interesserede de er i at hjælpe med et projekt som dit. Dertil er de nok lidt for støvede. Smil

I øvrigt et helt vildt spændende projekt i mine ører!
VGA Versus 4T LC kørt 4500 km.


Svar
#9
(12-12-2012, 10:56)Wifebeater Skrev: Du kan evt. prøve at kontakte VMax-redaktionen, de plejer at at have godt styr på reglerne - i hvert fald i forhold til biler.
Ellers er FDM måske en mulighed, men jeg ved ikke, hvor interesserede de er i at hjælpe med et projekt som dit. Dertil er de nok lidt for støvede. Smil

I øvrigt et helt vildt spændende projekt i mine ører!

Ja projektet vokser og vokser. Grin

Jeg har også lige kontaktet et engelsk firma der kan lave en elektrisk superlader, der laves i den rette størrelse til 50cc som jeg kobler til tps sensoren og det burde give en justérbar trykladning med så lavt et strømforbrug som muligt. På dén front ville det jo være godt det samme om det er en elektrisk superlader eller en traditionel turbolader med hensyn til godkendelsen, for trykladning (med "kølig" luft) er jo en kæmpe effektforøgelse. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(12-12-2012, 12:30)Baddi Skrev: Ja projektet vokser og vokser. Grin

Jeg har også lige kontaktet et engelsk firma der kan lave en elektrisk superlader, der laves i den rette størrelse til 50cc som jeg kobler til tps sensoren og det burde give en justérbar trykladning med så lavt et strømforbrug som muligt. På dén front ville det jo være godt det samme om det er en elektrisk superlader eller en traditionel turbolader med hensyn til godkendelsen, for trykladning (med "kølig" luft) er jo en kæmpe effektforøgelse. Grin

Jøsses! Det ender jo med at blive en Kymco Veyron Murciélago Enzo SLR, inden du er færdig Blink med øjet
VGA Versus 4T LC kørt 4500 km.


Svar
#11
(12-12-2012, 12:35)Wifebeater Skrev: Jøsses! Det ender jo med at blive en Kymco Veyron Murciélago Enzo SLR, inden du er færdig Blink med øjet


Haha, ja det ville da være lækkert med noget der har ordenligt tryk på, men missionen er jo ikke at have den kraftigste maskine så meget som den er at jeg har noget spændende at lave samt at bevise at tanken med at have en to-takter der tunes ved bare at putte større cylinder på er helt forkert. Grøn grin
Fra jeg får motorcykel kørekort til sommer må jeg jo heller ikke komme over 15 hestekræfter de første to år. Fræk
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#12
(12-12-2012, 12:44)Baddi Skrev: Haha, ja det ville da være lækkert med noget der har ordenligt tryk på, men missionen er jo ikke at have den kraftigste maskine så meget som den er at jeg har noget spændende at lave samt at bevise at tanken med at have en to-takter der tunes ved bare at putte større cylinder på er helt forkert. Grøn grin
Fra jeg får motorcykel kørekort til sommer må jeg jo heller ikke komme over 15 hestekræfter de første to år. Fræk

15? Er det lavet om for nyligt? Mener bestemt det hed op til 23 hk for bare et par år siden? Indtil man enten havde haft kortet nogle år, eller fyldte 21 år?
VGA Versus 4T LC kørt 4500 km.


Svar


Forum spring: