Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(12-12-2012, 12:47)Wifebeater Skrev: 15? Er det lavet om for nyligt? Mener bestemt det hed op til 23 hk for bare et par år siden? Indtil man enten havde haft kortet nogle år, eller fyldte 21 år?
Det bliver ændret fra 19. januar 2013, således at det er 3 trin:
1. trin er to år med maks. 125cc med maks. 15 hk.
2. trin er lidt højere men jeg kan ikke lige huske hvad det er, men dette trin er man også på i 2 år.
3. trin når man 4 år efter man har taget kørekortet til mc og man har nu lov til at køre ubegrænset.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 409
Tråde: 14
Tilmeldt: Oct 2009
Ærgerligt talt, så tror jeg det bliver et for stort og dyrt projekt.
For at en motorkøretøj skal kunne godkendes, hvis det ikke længder opfylder de godkendelser der blev stillet da den blev bygget, skal godkendes efter Merkblatt 751, som er en utrolig strik godkendeses formel. Og det vil koste mange penge og få det løst.
Og færdselstyrelsen er meget tilbageholdende for at godkende specielle opbygninger der ikke er set før, der er, efter flere års kamp, blevet godkendt en Mini Cooper, med motorcykelmotor i bag, og komplet ombygget undervogn og bur. Der bygget fuldstændig efter alle de regler og krav de har stillet, men de var meget imod at godkende den, men de måtte til sidst overgive sig...
Det ville nok være billigere at købe en "rigtig" motorcykel i stedet? Det ville nok være billigere.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(12-12-2012, 13:16)Thyboen Skrev: Ærgerligt talt, så tror jeg det bliver et for stort og dyrt projekt.
For at en motorkøretøj skal kunne godkendes, hvis det ikke længder opfylder de godkendelser der blev stillet da den blev bygget, skal godkendes efter Merkblatt 751, som er en utrolig strik godkendeses formel. Og det vil koste mange penge og få det løst.
Og færdselstyrelsen er meget tilbageholdende for at godkende specielle opbygninger der ikke er set før, der er, efter flere års kamp, blevet godkendt en Mini Cooper, med motorcykelmotor i bag, og komplet ombygget undervogn og bur. Der bygget fuldstændig efter alle de regler og krav de har stillet, men de var meget imod at godkende den, men de måtte til sidst overgive sig...
Det ville nok være billigere at købe en "rigtig" motorcykel i stedet? Det ville nok være billigere.
Det ville muligvis være billigere at droppe projektet, sælge scooteren som til sommer har kørt 13000km, hvis jeg holder tempoet, og så købe en 125cc i stedet. Men det er ikke det jeg vil. Hvis jeg kun var ude efter at have maskinen havde jeg jo så snart jeg lærte om motorer solgt agilityen og købt en nyere model med de ting jeg gerne vil have, men jeg vil meget hellere lave maskinen.
Ved det du siger der med mini cooperen har de jo også skullet ændre på selve konstruktionen af køretøjet. Jeg har en scooter, hvis stel, affjedring, bremser og dæk er godkendt til 105 km/t og 6,9 kW og jeg har ikke tænkt mig at ændre på nogen af disse ting. Målet er udelukkende at få en 50cc til at yde som en 125cc ved at implementere den nyeste motorteknologi jeg kan støve op til penge der kan betales.
I Vmax, hvor jeg har læst om JO Tuning (som ikke vil hjælpe mig) skriver de at Danmark som medlem af EU ikke kan nægte at godtage en godkendelse der er gældende i et andet medlemsland og at dette er tanken bag at få tunede biler godkendt i tyskland og det var derfor at JO tuning tog kontakt til TÜV Hanse som er certificeret til prøvemetoden Merkblatt 751 blandt andet og i artiklen står også at prisen for sådan en dataerklæring er 5-10.000 alt efter hvor omfattende ombygningen er.
Men hvis man bare skal godkendes efter Merkblatt 751 og TÜV kan lave disse skal jeg vel bare selv kontakte dem til sommer og få dem til at lave den, tror du ikke?
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 7.249
Tråde: 122
Tilmeldt: Apr 2009
Det er korrekt at en godkendelse i et hvilket som helst EU land som udgangspunkt også gælder i Danmark. Men det betyder ikke nødvendigvis at enhver TÜV godkendelse er brugbar. Jeg læste forleden, at fx. mange TÜV godkendte barnestole (til biler) ikke må bruges i Danmark.
Svar: 2.431
Tråde: 159
Tilmeldt: May 2010
13-12-2012, 11:30
(Dette opslag var sidst ændret: 13-12-2012, 11:31 af emil-jensen.)
(12-12-2012, 12:54)Baddi Skrev: Det bliver ændret fra 19. januar 2013, således at det er 3 trin:
1. trin er to år med maks. 125cc med maks. 15 hk.
2. trin er lidt højere men jeg kan ikke lige huske hvad det er, men dette trin er man også på i 2 år.
Det er kun 250cc
Bil: Audi A4, 2.0 TDI 207/445 HK/NM.
Knallert: ingen pt.
Husdyr: 3 katte.
Arbejde: lastbilchauffør.
For sjov/projekter: mini chopper.
Uddannelse: lastbilchauffør med speciale i gods transport.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(13-12-2012, 08:23)Teddy Skrev: Det er korrekt at en godkendelse i et hvilket som helst EU land som udgangspunkt også gælder i Danmark. Men det betyder ikke nødvendigvis at enhver TÜV godkendelse er brugbar. Jeg læste forleden, at fx. mange TÜV godkendte barnestole (til biler) ikke må bruges i Danmark.
Hmm. Ja så kræver det lidt ekstra undersøgelse.
Men jeg fik endnu et kort svar fra JOTuning, der sagde at det eneste der skal til for at få godkendt en tunet bil er at dens konstruktion kan klare kræfterne, at man overholder miljøreglerne samt at man overholder støjreglerne.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 931
Tråde: 69
Tilmeldt: Aug 2009
(13-12-2012, 11:30)emil-jensen Skrev: Det er kun 250cc
Nej, det er max. 48hk i to år når man har A2 kørekortet, og der er ingen ccm begrænsning, men man skal op til ny køreprøve hver gang man skal opdatere kortet, fra A1(max125og 15hk) til A2(Max 48hk) og igen når man skal fra A2 til A3(fri).
Og der har aldrig været en ccm grænse på de gamle kørekort regler, kun max 34hk
Kawasaki KLE 650 Versys 2010
Svar: 1.893
Tråde: 62
Tilmeldt: Apr 2011
(13-12-2012, 19:30)mtk Skrev: Og der har aldrig været en ccm grænse på de gamle kørekort regler, kun max 34hk
Som svarer til ca 250ccm på de nyere maskiner, så har mange brugt ccm istedet for hk.
|