Søg Garagen Hej Gæst! Register

Intet strøm trods opladt batteri
#1
Har fået et underligt problem med Baotianen, den vil simpelhen ikke starte.
Den har næsten helt nyt batteri, som har stået til opladning, når jeg prøver elstart vil den næsten ikke trække rundt,
Heller ikke med opladeren på.

Mener at jeg målte batteri igår til 12.2 den vil heller ikke på Kickstarter, kan det være statoren, når den heller ikke vil på Kickstarter?

Har aldrig haft det problem før Ked af det
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(07-12-2012, 15:38)MSJ1982 Skrev: Har fået et underligt problem med Baotianen, den vil simpelhen ikke starte.
Den har næsten helt nyt batteri, som har stået til opladning, når jeg prøver elstart vil den næsten ikke trække rundt,
Heller ikke med opladeren på.

Det er ikke alle opladere der kan tåle returstrømmen når startmotoren slipper.

Citat:Mener at jeg målte batteri igår til 12.2 den vil heller ikke på Kickstarter, kan det være statoren, når den heller ikke vil på Kickstarter?

Har aldrig haft det problem før Ked af det

Prøv at belaste batteriet gennem en effektmodstand. Der findes to spændinger på et batteri: Polspændingen og 'den elektromotoriske kraft'. Polspændingen er den ubelastede spænding. Det er den du måler med dit voltmeter. Den elektromotoriske kraft er spændingen under belastning. Sæt en 10 ohm eller 12 ohm modstand (15W eller større) direkte over polerne på batteriet og mål straks spændingen (der trækkes mellem 1A og 1,2A).

Hvis den elektromotoriske kraft (EMK) er lav betyder det, at den indre modstand i batteriet er høj. Der kan være aflejringer på elektroderne og nogle ladere kan motionere et batteri tilbage til nogenlunde styrke. Personligt gider jeg ikke at bruge en masse tid på et batteri, hvis den indre modstand er blevet for høj.
Svar
#3
Det er heller ikke alt elektronik der kan tåle at være tilsluttet mens man lader. F.eks. kan en bils elektriske komponenter tage skade, hvis du prøver at lade bilen mens batteriet stadig er tilsluttet kredsløbet.

Jeg kender ikke den tekniske årsag, men mon ikke det er fordi at den lader batteriet med meget mere end 12 volt, og derved sender højere spænding ud i kredsløbet.

EDIT

Fandt lige dette:

Citat:Hvad er det nu lige C står for?
C står for “charge rate” og er den måde man måler opladnings- og afladningsstrømmen på. En charge rate på 1C betyder, at du kan lade med en ladestrøm, som er 1 x batteriets kapacitet (måles i mAh). Dvs. at et batteri på 1000 mAh, kan tåle at blive opladet ved 1000 mAh (1000mAh x 1 =1000 mAh). Er der en charge rate på 2C vil det være 2x batteriets kapacitet. Altså 1000 mAh x 2 = 2000 mAh. osv. Helt firkantet kan man sige at jo højere charge rate jo mere strøm kan batteriet tåle at blive tilført og jo hurtigere sker op- og afladningen.
(Batteriets kapacitet måles i mAh og styrken på batteriet måles i volt).

Sådan som jeg forstår det, så hvis batteriet er et 4 ampere, og du har en lader som kan lade med 2 ampere, så er det muligt at der sendes 2 ampere ud i kredsløbet, hvis det fortsat er tilsluttet. Det er der ikke mange komponenter der kan tåle..
Svar
#4
(07-12-2012, 18:33)Erathor Skrev: Det er heller ikke alt elektronik der kan tåle at være tilsluttet mens man lader. F.eks. kan en bils elektriske komponenter tage skade, hvis du prøver at lade bilen mens batteriet stadig er tilsluttet kredsløbet.

Jeg kender ikke den tekniske årsag, men mon ikke det er fordi at den lader batteriet med meget mere end 12 volt, og derved sender højere spænding ud i kredsløbet.

Det er også lidt en and, efter som bilen selv lader med op til omkring 14.4 volt med motoren igang, og det gør en normal bil lader også, alle komponenterne i sådan en bil er også lavet til den lidt højere spænding, der vil altid være mere end 12 volt på systemet med motoren igang.

Der er dog noget ang at bruge startkabler på nyere biler, det skulle kunne lave skade.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#5
Hmm problemet har nu været der hele tiden, jeg tænker bare på at det er statoren der ikke levere/defekt
Siden den heller ikke vil med kickstarter laderen er en billig fra thansen, og scooteren lader osse når den er startet

tøt bare ikke køre ret langt på den hvis nu den går ud, og jeg ikke kan starte den igen, mener faktisk at den viser mere
når scooteren er tændt end hvis jeg har laderen på Ked af det
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hej er der gnist på. Prøv at kortslutte de 2 poler på startrelæ'et. det kan også være Starterdrev'et der går trægt...
Svar
#7
(07-12-2012, 18:33)Erathor Skrev: Fandt lige dette:

Og det er noget vrøvl.

Citat:Sådan som jeg forstår det, så hvis batteriet er et 4 ampere, og du har en lader som kan lade med 2 ampere, så er det muligt at der sendes 2 ampere ud i kredsløbet, hvis det fortsat er tilsluttet. Det er der ikke mange komponenter der kan tåle..

Det er ikke laderen der bestemmer hvor meget strøm der løber i kredsløbet. Den kan bestemme hvor lidt der løber, hvis den er forsynet med strømbegrænser.

Strømstyrken i et batteri under opladning bestemmes af ladespændingen og batteriets indre modstand. Det er Ohm's Lov om igen.

Batteriets indre modstand er meget mindre end den samlede parallelmodstand i det tilsluttede elektronik, så hovedparten af strømmen løber gennem batteriet (Kirchhoff's første lov).

Der hvor det kan gå galt for laderen er i de tilfælde hvor det er baseret på solid state teknik. Startermotoren rummer en spole. Denne spole tilføres energi. Når motoren slipper kan spolen rumme restenergi og denne energi sendes tilbage i laderens elektronik. Transistorer er ikke glade for reverse power. Af samme årsag forbinder man et relæs spoleterminaler med en diode således, at den oplagrede energi kortsluttes når den transistor der trækker relæet slipper. Alternativt afbrændes transistoren.

En spole er en fjederækvivalent. En kondenstor er en støddæmperækvivalent. En modstand er en forsnævringsækvivalent.
Svar
#8
(07-12-2012, 19:42)Jens Roos Skrev: Hej er der gnist på. Prøv at kortslutte de 2 poler på startrelæ'et. det kan også være Starterdrev'et der går trægt...

Hvis starterdrevet går trægt ville det vel ikke have indflydelse på kickstarteren?
Svar
#9
(07-12-2012, 18:38)DarkSide Skrev: Der er dog noget ang at bruge startkabler på nyere biler, det skulle kunne lave skade.

Det skyldes transienter der kan opstå når kablerne afmonteres i den forkerte rækkefølge. Fjernes minus først sker der ikke noget.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Ja der er gnist på.

Fik startet den i aftens efter utallige forsøg både på Kick og på El, men for satan det er koldt når man ikke har noget varme i værkstedet Rullende øjne

Sjovt nok så nyindkøbet starter bare man røre kickstarteren (næsten).
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#11
Prøver at teste en anden tændspole og måske et andet starterrelæ, jeg kan se at tændspolen er anderledes, på den end på min Sprint, den er osse 2 år ældre.

Jeg har noget liggende, så er det bare om det virker Ked af det

Ellers bliver der købt en ny, til 31.000V så burde det virke.

Kan man måle sådan en tændspole hvor meget den giver, eller er det kun på øjet, hvordan gnisten er?
Det er jo mange Volt den spytter ud Rullende øjne
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#12
(15-12-2012, 21:26)MSJ1982 Skrev: Kan man måle sådan en tændspole hvor meget den giver, eller er det kun på øjet, hvordan gnisten er?

Ja, det kan godt måles, men ikke med hobby-måleudstyr. Smil

Et oscilloskop med en højspændingsprobe (en 1000:1-probe - og de er forholdsvis sjældne).
Svar


Forum spring: