Søg Garagen Hej Gæst! Register

[Stealth] Choker - fejlsøgning
#1
Grrr!

I forbindelse med dette indlæg har jeg forsøgt at servicere chokeren på min aldrende Stealth, for at opnå lettere start.

Men det hele ser fint ud. Mekanisk ser chokeren ganske uskadt ud, elektrisk er resultatet af måling med et simpelt
Ohmmeter at der er gennemgang; 8 Ohm. Og jo, der bliver leveret 12VAC til chokeren når motoren drejer.

Alt ser ud til at virke.

Hmmmm.


Jamenaltså! Noget der være galt. Maskinen er blevet usandsynlig svær at starte her i frosten; jeg kører adskillige minutter på starteren - kombineret med kick i pauserne mens starteren får lov at køle af. Og efterhånden som jeg får bearbejdet maskinen, bliver den mere levende. Den er NÆSTEN ved at starte. Og så til sidst løber den fra starteren og vågner rigtigt op.
I mit hovede ligner det et fænomen med varme. Og 'choker' er netop til for at hjælpe motoren med start når varmen mangler.

Hvordan fejlsøger man en choker? Nogen som har erfaringer?
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Du skruver chokeren av karburatoren og holder en finger over hullet der den var montert. Det bliver som at give den full
choker. Starter scooteren lett da, er chokeren defekt.
Svar
#3
(05-12-2012, 22:05)rune75 Skrev: Du skruver chokeren av karburatoren og holder en finger over hullet der den var montert. Det bliver som at give den full choker. Starter scooteren lett da, er chokeren defekt.

Forbavsende enkelt. Og effektivt!

Jeg prøver Smil
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#4
På måden som rune beskriver er du stadig lidt på bar bund, for du ved så ik om det er forbindelsen - O-ringen ( pakningen ) - skidt/møj eller selve chokeren som er defekt..

Måden jeg tjekker chokeren på er følgende, den er dog lidt mere omstændigt.

Afmontere den fra karburatoren og lader den sidde i stikket, så sætter jeg tænding og KUN tænding.
Hvis klokken i chokere enten bevæger sig ud eller ind, så virker selve chokeren.
Hvis ik den bevæger sig efter et par minuter, så prøver jeg og forbinde den direkte til batteriet med 2 stumper ledning. Hvis den så virker der, så er det dårlig forbindelse som er årsagen..

HUSK og tjek den O-ring på chokeren, for den kan også være årsagen til startproblem..

Mvh.
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#5
(07-12-2012, 08:42)Tempo Skrev: Måden jeg tjekker chokeren på er følgende, den er dog lidt mere omstændigt.

Afmontere den fra karburatoren og lader den sidde i stikket, så sætter jeg tænding og KUN tænding.
Hvis klokken i chokere enten bevæger sig ud eller ind, så virker selve chokeren.

Mvh.
Tempo

Dur ikke på en Stealth da chokeren drives via stator over en modstand, og derfor kun reagere når motoren køre og stator laver strøm.
VGA Firefox "Ad vitam aut culpam"
Ny 20.April 2017  -  Nu +1.000km
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(07-12-2012, 08:42)Tempo Skrev: På måden som rune beskriver er du stadig lidt på bar bund, for du ved så ik om det er forbindelsen - O-ringen ( pakningen ) - skidt/møj eller selve chokeren som er defekt..

Måden jeg tjekker chokeren på er følgende, den er dog lidt mere omstændigt.

Afmontere den fra karburatoren og lader den sidde i stikket, så sætter jeg tænding og KUN tænding.
Hvis klokken i chokere enten bevæger sig ud eller ind, så virker selve chokeren.
Hvis ik den bevæger sig efter et par minuter, så prøver jeg og forbinde den direkte til batteriet med 2 stumper ledning. Hvis den så virker der, så er det dårlig forbindelse som er årsagen..

HUSK og tjek den O-ring på chokeren, for den kan også være årsagen til startproblem..

Mvh.
Tempo

Korrekt. Men man ved dog om det er her hunden ligger begravet.

Choker i stik + tænding vil ikke virke på en Stealth, da chokeren - egentlig ganske smart - drives af generatorskabt AC. Således vil chokeren forblive fuldt aktiveret indtil maskinen rent faktisk er startet.

Men jo, jeg har luret på om man skulle sætte chokeren til 12V batteri og se om den flytter sig. Men igen - jeg aner ikke hvor meget jeg skal forvente; 1 mm, 5 mm eller noget helt tredje.

Og ja - fejlmonteret O-ring vil naturligvis forstyrre chokerfunktionen. Men eftersom jeg aldrig har haft den afmonteret og den har virket frem til nu, er det nok ikke sandsynligt.
Men nu HAR jeg altså haft chokeren ude, og O-ringsproblematikken er derfor aktuel. Ved genmontering har jeg ikke kunnet få den til at sidde i sit oprindelige spor og 'følge med ind'. Så jeg har i stedet lagt den ned i bunden af udfræsningen hvor der er et lignende spor - og så håber jeg på at den ligger an mod chokeren dér.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#7
(07-12-2012, 11:15)stormbringer Skrev: Korrekt. Men man ved dog om det er her hunden ligger begravet.

Choker i stik + tænding vil ikke virke på en Stealth, da chokeren - egentlig ganske smart - drives af generatorskabt AC. Således vil chokeren forblive fuldt aktiveret indtil maskinen rent faktisk er startet.

Men jo, jeg har luret på om man skulle sætte chokeren til 12V batteri og se om den flytter sig. Men igen - jeg aner ikke hvor meget jeg skal forvente; 1 mm, 5 mm eller noget helt tredje.

Og ja - fejlmonteret O-ring vil naturligvis forstyrre chokerfunktionen. Men eftersom jeg aldrig har haft den afmonteret og den har virket frem til nu, er det nok ikke sandsynligt.
Men nu HAR jeg altså haft chokeren ude, og O-ringsproblematikken er derfor aktuel. Ved genmontering har jeg ikke kunnet få den til at sidde i sit oprindelige spor og 'følge med ind'. Så jeg har i stedet lagt den ned i bunden af udfræsningen hvor der er et lignende spor - og så håber jeg på at den ligger an mod chokeren dér.

Test av autochoke.

http://www.youtube.com/watch?v=2PXd0poot...ata_player

Og hvordan virket det med choken ude ?
Svar
#8
(07-12-2012, 11:23)rune75 Skrev: Test av autochoke.

http://www.youtube.com/watch?v=2PXd0poot...ata_player

Og hvordan virket det med choken ude ?
Sejt!

Jeg sidder på arbejde lige nu, så denneher video skal genses - med lyd - engang når jeg får mulighed for det.

Jeg har ikke haft lejlighed til at arbejde mere på cyklen siden trådstart. Skal nok melde tilbage når det kommer så vidt Smil

Jeg fandt denne video: http://www.youtube.com/watch?v=O2qRVOkfdaY
Den viser at chokernålen skubbes cirka 3mm frem over en periode på vel et par minutter eller tre.

Målbart - repeterbart. Den slags kan jeg li'!
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#9
Nu har jeg så endelig fået tid og gid til at teste chokeren. Den virker glimrende. Jeg har simpelthen lagt den på et stykke ternet papir, noteret nålens position med en bette blyantsstreg og derpå tilsluttet 12V. Efter et par minutter eller tre ses en tydelig forskydning af nålen - og huset er blevet varmt.

Så vidt, så godt.

Karburatoren har jeg osse kigget på, tømt for væsker, checket membran mv og ellers ladet den ligge på radiatoren en uges tid for at få evt. vanddråber til at fordampe fra kroge og hjørner. Den burde være klar til montering.

Hmmm. Hvis chokeren virker fint, hvorfor er motoren så stadig træls og træt, som beskrevet i dette indlæg, der jo ligger til grund for choker-undersøgelsen?
Når det nu ikke er chokeren, hvad er det så?

Jeg har konfereret med min lokale mekaniker - som tilfældigvis arbejder hos THansen og dermed burde kende til Stealth. Han mumlede noget om at tændingsanlægget og/eller statoren godt kan gå hen og blive 'gammel og træt', hvilket kan give de nævnte symptomer. Og jeg har længe mistænkt netop generator-anlægget for at være i forfald; hovedlyset er blevet svagere over tid, og det er som om, der er noget som ikke længere helt kan følge med. Måske man skulle prøve at bytte statoren.

Jeg vender tilbage med info når jeg får samlet og testet mekanikken.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Det lyder umiskendeligt til at være samme problem jeg døjer med på min Baotian.

Jeg har skiftet alt snart der kan skiftes, dit problem kan være mange.

Har du tjekket at der er gnist, evt prøve med nyt tændrør?
Du kan osse prøve at købe en ny tændspole, med 31.000 volt.

På den Stealth jeg har stående går der fra tanken, en slange med et benzin filter på til selve vakuum hanen hvor der så sidder en benzin slange til karburator med et filter på, og så en vakuum slange til studsen.

Prøv at skifte begge filter eller sæt en ny slange direkte på og det samme med vakuum slangen.

Er der kompression på når du træker på kick, for på min Baotian er den blevet en del lettere at starte da jeg satte andet cylinder kit på.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#11
(23-01-2013, 11:32)MSJ1982 Skrev: Det lyder umiskendeligt til at være samme problem jeg døjer med på min Baotian.

Jeg har skiftet alt snart der kan skiftes, dit problem kan være mange.

Har du tjekket at der er gnist, evt prøve med nyt tændrør?
Du kan osse prøve at købe en ny tændspole, med 31.000 volt.

På den Stealth jeg har stående går der fra tanken, en slange med et benzin filter på til selve vakuum hanen hvor der så sidder en benzin slange til karburator med et filter på, og så en vakuum slange til studsen.

Prøv at skifte begge filter eller sæt en ny slange direkte på og det samme med vakuum slangen.

Er der kompression på når du træker på kick, for på min Baotian er den blevet en del lettere at starte da jeg satte andet cylinder kit på.

Inden jeg startede tråden her, gjorde jeg følgende:
Tændrør byttet - det trængte i DEN grad. 1.5 mm gnistgab og tydeligt slidt!
Vacuumslanger byttet - jeg har nemlig opdaget at de er at betragte som sliddele, og kan købes billigt i metermål hos Mekonomen.
Karburator renset, tørret og opsmurt. Membran checket.
Og selvfølgelig checkede jeg kompressionen. Den er 8+ bar, præcis det samme som referencemålingen på sønnens velfungerende Stealth. Hvorfor sku' der da osse være noget galt med dén? Maskinen har jo kun gået 34.000 km Blink med øjet

Så gik jeg i gang med chokeren, og det førte så til denne tråd.
Chokeren er siden da genmonteret, karburatoren inspiceret een gang til og diverse benzinslanger + filtre er byttet - mestendels fordi skidtet knækkede i kulden.

Og nu virker det. 7-9-13.

Min mistanke er stadig elanlægget. Ganske vist springer motoren nu igang i første forsøg i 2 graders frost, og lyder tilmed 'glat'. Men lyset er fesent, og alting blinker med når jeg aktiverer afviseren; som om der ikke er nok at gi' af.

Så jeg har købt en ny stator og en svinghjulsaftrækker. De ligger på værkstedsbordet og venter på at jeg får ekspederet sagen. Og der ligger de jo godt - for maskinen kører som den skal.

Så jeg tror jeg holder mig til ordsproget "If it ain't broke, don't fix it!"
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#12
Prøv at se hvor langt der er mellem svinghjul og pickup der hvor forhøjningen er.

Det har jeg lige lavet på min, der var 6 mm imellem og der er ca 2mm nu det hjalp utroligt meget.
Det kan osse forklare dit lys problem Smil
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar


Forum spring: