Søg Garagen Hej Gæst! Register

Gilera Stralker, forgaffel meget stiv?
#1
Hej, jeg har en Gilera Stalker fra 2010 som kun har kørt 3800km. Den har været meget udsat for rust i bunden, og jeg tror det måske også er derfor at den er meget stiv i forgaflen. Forgaflen "virker" sådan set men har bare meget hård affjedring. Jeg kiggede for at stykke tid siden på den, og det så ud som om at den på højre side sveder lidt, så det prøvede jeg at tørre væk, men efter lidt kørsel igen, er det kommet igen.
   
Hvad er problemet og hvad kan jeg gøre for at løse det? Vil ikke udskifte den helt!
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det her er nok ikke hvad du ønsker at høre, men der er ingen mirakelkur, eneste rigtige løsning er at renovere gaflen, eller leve med fejlen, som alligevel dukker op før eller siden.

Problemet er der kommer skidt op fordi pakdåsen som sætter sig i inderbenet, og til sidst sidder der så meget deroppe at gaflen sidder fast.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#3
Forgaflen er simpel opbygget, der er bare nogle glidere som er smurt i fedt og så har det ene ben en dæmper monteret som dæmper svingninger. Og selvf. fjedre i toppen.

Jeg vil anbefale at bore et lille hul i toppen og skære gevind til en smørenippel. Inden du presser fedt i den skal den have rigelig med olie og massage. Hiv gummitætningerne af i bunden først, og bind nogle klude omkring benet for at opfange olien.

Når den går ok igen kan du presse fedt i benene med smøreniplen, igen - giv den massage så overskydende fedt kommer ud i bunden. I med tætningerne igen.

Sådan har jeg fikset en stram forgaffel før. Det er ofte lettere end at adskille og rense den, det kan til tider være umulig fordi der dannes en kant af rust under gliderne.
Svar
#4
12V, Det er da en mulighed, men alligevel virker det som en lappeløsning, jeg kunne godt frygte med den mængde skidt der kan komme op forbi de pakdåser og som allerede nu er skyld i balladen så bliver det hurtigt til et helt anden problem hvis man simpelthen pakker den med fedt.

Hvis jeg alligevel skulle benytte den metode ville jeg som det mindste også skifte pakdåserne, og så huske at få tørret de inderben af hver eneste gang den har været ude og køre så der ikke samler sig mere skidt end højst nødvendigt.

Personligt ville jeg nok fortrække at få den pillet fra hinanden, og set på skaderne, især når det er sådan en ny forgaffel, at den allerede nu udviser de typiske Piaggio problemer er under alt kritik.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#5
Hvad kommer det til at koste alt i alt i reservedele for at få renoverer den forgaffel? Måske det bliver mit vinter projekt på et tidspunkt.
Jeg var egentlig kun irriteret når jeg kom op i en fart på en 50-60 stykker. Men nu hvor den kører lovligt ca 35 stykker, så kan jeg ikke mærke den så meget. Men alligevel er det irriterende at have sådan en forholdsvis ny knallert med stor defekt. Jeg skal jo også af med den på et tidspunkt så den skal jo være i orden.
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
DarkSide, jeg tror de har sparet for meget på smørelsen. Dem jeg har pillet fra hinanden har været ret tøre. Hvor der er fedt kommer der ingen vand, så jeg ville ikke være nervøs for at svine ret meget med det og lade noget sive løbende ud af pakdåsen, men en ny er nok sagen.
Underlig nok, så har nogle af de defekte jeg har haft mellem fingrene set helt pæne ud i gummilæben, og selvom der ikke har været rustknaster på benet har der kunne komme store mængder af rust i indmaden - don't get it!

Ra1994gh, der findes svjv. tre forskellige producenter af forgaflen. Jeg ved ikke om nylon bøsningerne er ens på dem alle. Da jeg undersøgte res. dele til min NRG forgaffel løb det op i omkring 600 kr,- for alt. Men til din Stalker årgang kan det klares for under 70 kr,- for fire bøsninger og to pakninger Målløs
http://goo.gl/FbLTs

Har to ekstra forgafler liggende, tror de skal have en tur en gang - så vil jeg da lige huske og tage billeder. Jeg ville nok montere en smørenippel et sted alligevel, så de kan få et tryk fedt en gang om året Blink med øjet

Hvis alt går galt, så kan jeg anbefale EBR gaflen jeg har fået på NRG'en - den er virkelig lækker og passer bare Smil
Svar
#7
(29-11-2012, 09:35)12V Skrev: DarkSide, jeg tror de har sparet for meget på smørelsen. Dem jeg har pillet fra hinanden har været ret tøre. Hvor der er fedt kommer der ingen vand, så jeg ville ikke være nervøs for at svine ret meget med det og lade noget sive løbende ud af pakdåsen, men en ny er nok sagen.
Underlig nok, så har nogle af de defekte jeg har haft mellem fingrene set helt pæne ud i gummilæben, og selvom der ikke har været rustknaster på benet har der kunne komme store mængder af rust i indmaden - don't get it!

Ra1994gh, der findes svjv. tre forskellige producenter af forgaflen. Jeg ved ikke om nylon bøsningerne er ens på dem alle. Da jeg undersøgte res. dele til min NRG forgaffel løb det op i omkring 600 kr,- for alt. Men til din Stalker årgang kan det klares for under 70 kr,- for fire bøsninger og to pakninger Målløs
http://goo.gl/FbLTs

Har to ekstra forgafler liggende, tror de skal have en tur en gang - så vil jeg da lige huske og tage billeder. Jeg ville nok montere en smørenippel et sted alligevel, så de kan få et tryk fedt en gang om året Blink med øjet

Hvis alt går galt, så kan jeg anbefale EBR gaflen jeg har fået på NRG'en - den er virkelig lækker og passer bare Smil

Så det eneste jeg skal have fat i er nogle nye pakdåser, på dit billede i linket del nr 7, www.easyparts.nl/showarticles_info/0226P40FORK455172/0-968-1-m415-m2046-m2332-s14954-d40224/Voorvorkkeerringset_Athena_Mgr-Rsa_30x39-43x11,6.html , og så skal jeg ellers bare åbne, adskille, gøre ren, smøre godt, nye pak. dåser, og så bare på med den igen?
Men skal jeg så skille den helt ad som vist på det billede du linker til?
Men hvilke bøsninger skal jeg have fat i?
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar
#8
Du skal have 2x10, 2x13 og 2x8 fra mit link.

Hvis det da er den gaffel du har, nu tastede jeg bare en 2010'er Stalker ind, jeg vil ikke ligge hånden i ilden at det er den Smil

Tegningen er lidt misvisende og forkert, f.eks. boltene i bunden der holder gaffelenderne er tegnet omvendt og på den forkerte side.

Men det er ikke så kompliceret, adskild den og husk rækkefølgen, rens det hele og saml det igen med rigelig fedt. Det er vigtigt at du også for yderrørene godt renset.

Hvis dine inderrør er slemt rusten kan de også skiftes, koster ca. 100,- i linket pr. stk. Små rustpletter kan man godt leve med hvis du sliber dem glat, der er ingen olie i forgalfen som på andre mc og knallerter. Tætningerne har ikke den store funktion andet end at holde lidt skidt ude, de er der ikke for at holde olie inde.

Men bestil delene efter du har adskildt forgaflen, så du kan se hvad du skal købe. I fald af at du har en knækket fjeder, eller kværner en låsering under demontage. Hvem ved, måske er dine dele fine nok, hvis bare de bliver smurt og renset godt.

Mens du er i gang, kontroller også at dæmperen nr. 16 virker som den skal. Den skal give modstand når den trækkes ud og ind, lidt ligesom en gasdæmper på en bagklap. Går den meget løs, eller er utæt skal den også skiftes.
Svar
#9
Det er lige det. Fordi det billede ligner altså lidt en NRG forgaffel for neden, hvor man kan stramme den:
   

Det er min NRG:
   
Men kigger man fx på kgi kan man se at det er en helt anden som de har billede af, for neden altså!
http://www.kgi.dk/product-3207-655.php
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Godt spottet, det havde jeg slet ikke set.

Er heller ikke sikker på at de nyere Stalker kører med to-delte fjedre?

Har en NRG Power DT og Stalker gaffel liggende til renovering, en dag bliver jeg klogere hvordan de er opbygget.

Men mon ikke de leverer de rigtige dele, men bare har genbrugt tegninger?
Svar
#11
(29-11-2012, 16:27)12V Skrev: Godt spottet, det havde jeg slet ikke set.

Er heller ikke sikker på at de nyere Stalker kører med to-delte fjedre?

Har en NRG Power DT og Stalker gaffel liggende til renovering, en dag bliver jeg klogere hvordan de er opbygget.

Men mon ikke de leverer de rigtige dele, men bare har genbrugt tegninger?

Sikkert, jo.
Det jeg bare ikke forstår er, hvordan man egentlig skal have skilt den forgaffel ad? Den er ikke lige så nem som dem med en stor tyk møtrik for oven, hvor man bare hælder olien ud, og den lange fjederSmil
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar
#12
Og lige et andet spørgsmål; Dæmperen er det nr 16 på dit billede?
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar


Forum spring: