Søg Garagen Hej Gæst! Register

Sprint problemer
#1
Pænt goddag Smil

Jeg har sådan en Giantco Sprint som jeg har lidt problemer med.

Den vil ikke starte med elstarteren ( motoren tørner men slå ikke igang) , den vil derimod gerne starte på kick-starteren, og står så egentlig ganske fint i tomgang.

Når den så er blevet varm efter en køretur har den svært ved at holde tomgangen, og der skal kæmpes lidt for at få den igang igen, hvad kan problemet være ? .

På nuværene tidspunkt har jeg skiftet :

Topstykke, Cylinder+stempel&ringe , tændrør , tændkabel , CDI , vaccum-membran samt alle pakninger ved indsugningen.

Håber meget på at nogen har en ide til hvad problemet kan være, da jeg er lidt i vildrede og pengene er ved at løbe ud.

Mvh: Søren Kürstein
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Har du prøvet de gratis ting, som f.eks at rense karburatoren? Smil
Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar
#3
Jep karburator er renset i en uendelighed , og ventilerne som også er et svagt led på de maskiner er også stillet.
Svar
#4
Umiddelbart vil jeg sige din tomgang står for lavt, evt prøv at skrue lidt op for den. Når motoren er kold er autochokeren slået til og når motoren så er varm slår den fra og den får mindre benzin=tomgangen falder.

Er tomgangen så for høj når den er kold, hvis den står fint i tomgang når den er varm, kan det tyde på at blandingsskruen står forkert. Tomgangen bliver påvirket af tomgangsdysen og blandings skruen og så længe motoren ikke er vildt tunet, kan karburatoren justeres ind.

Agilityen med 88cc går ad pommern til når den er kold, der skal egentligt en større tomgangsdyse i (Eller jeg skal have skiftet til manual choker). Når den er varm, spinder den som en mis.

Evt kig i Tips og Tricks efter en guide til justering af karburator Smil
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#5
Det skal lige siges at selve motoren har kørt 11500km ca., og jeg synes den er begyndt at " støje" ligemeget hvor meget jeg forsøger at justere ventiler / stille karburator, den får olie rundt kan jeg se med dækslet af " tørner motor UDEN start" .

Jeg mistænker lidt evt krumtapslejer & knastaksel lejer.

Men det "burde" vel i og for sig vel ikke ha noget at sige om den gidder slå igang eller ej ?

Udråbstegn *en anelse fortvivlet*
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(29-10-2012, 23:20)Soku Skrev: Det skal lige siges at selve motoren har kørt 11500km ca., og jeg synes den er begyndt at " støje" ligemeget hvor meget jeg forsøger at justere ventiler / stille karburator, den får olie rundt kan jeg se med dækslet af " tørner motor UDEN start" .

Jeg mistænker lidt evt krumtapslejer & knastaksel lejer.

Men det "burde" vel i og for sig vel ikke ha noget at sige om den gidder slå igang eller ej ?

Udråbstegn *en anelse fortvivlet*

Knastlejerne er nemme at tjekke.
Indstil motoren til der hvor du justerer ventilerne og så af med den og tjek for slør. Husk at kontrollere om den står der den skal før montering igen og vend knasten rigtigt (De 2 små huller vandret med topstykket og det store hul skal være i top/vinkel med topstykket). Husk at nulstille kædestrammeren.

Når det er monteret igen så tjek for slør i knastkæden før du sætter ventildækslet på. Der må gerne være en smule (der skal faktisk være en anelse, elllers er kæden for stram og kan spænge) men ikke for meget. Det kan tyde på at knastkæden er ved at være slidt (Min var på den originale motor som holdt sølle 12.500km, men den kørte så også uden olie i ca 30km Flov ).

Når du er igang kan du lave et hurgtigt tjek af krumtappen også hvis det er. Af med cylinder og så skal du have fat i krumtappen og rykke den fra side til side, IKKE plejlstangen. Er der den mindste smule slør i krumtappen skal lejerne skiftes. Husk at bruge nye pakninger når du monterer det igen.

Det kan dog være fordi du har hældt for meget olie på. Er der for meget olie på, kommer det ind i cylindret og det er skidt. Motoren kører også ad pommern til når det sker (min bror fyldte for meget på en af hans biler og der gik ikke så lang tid før han havde starts/tomgangs problemer). Det er dog ret nemt at se på tændrøret hvis det er tilfældet (det er helt sodet til). Så et hurtigt kig på tændrøret er en go ide.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#7
Altså ved kontrol af krumtappen , mener du så at hvis man vrikker / trækker i feks blæserhjulet må den ikke kunne give sig sideværs ? det kan min nemlig 1mm ca "ind & ud" måske lidt mere ihvertfald nok til det kan mærkes.

Knastlejerne " rumler" når jeg har afmonteret knasten og kører dem rundt.
Svar
#8
(29-10-2012, 23:57)Soku Skrev: Altså ved kontrol af krumtappen , mener du så at hvis man vrikker / trækker i feks blæserhjulet må den ikke kunne give sig sideværs ? det kan min nemlig 1mm ca "ind & ud" måske lidt mere ihvertfald nok til det kan mærkes.

Knastlejerne " rumler" når jeg har afmonteret knasten og kører dem rundt.

1mm er på grænsen til for meget. En ny motor må ikke have slør overhovedet, mens maks slør på en brugt motor ligger på ca 1,5mm.

Og knastlejerne må ikke sige noget udover det lejer normalt siger når de bliver sat i bevægelse, så det hedder en ny knast.

Edit: Jeg ville tage cylindret af og prøve at bevæge krumtappen op og ned (ikke kør den rundt, men se om du kan trykke den op/ned). Der må der under ingen omstændigheder være slør.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar


Forum spring: