Søg Garagen Hej Gæst! Register

Karburatoren når den er kold
#1
En ting jeg (Og helt sikkert mange flere) har måtte døje med, er en lidt mindre responsiv karburator når den er kold. Jeg oplever at accelerationer ikke er specielt flydende i forhold til hvor meget gas man giver og dette skyldes udelukkende karburatoren, da accelerationer er flydende, når scooteren har kørt +3 kilometer og er godt gennemvarm - Bemærk: Dette opleves i mit tilfælde kun om vinteren, hvor temperaturen er ekstra kold udenfor.

Så kommer mit spørgsmål: Hvilke dele er det i karburatoren der er påvirket af kulden og som giver disse ikke så flydende accelerationer de første 2-3 kilometer?

På forhånd tak Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(27-10-2012, 01:21)sc00ter Skrev: En ting jeg (Og helt sikkert mange flere) har måtte døje med, er en lidt mindre responsiv karburator når den er kold. Jeg oplever at accelerationer ikke er specielt flydende i forhold til hvor meget gas man giver og dette skyldes udelukkende karburatoren, da accelerationer er flydende, når scooteren har kørt +3 kilometer og er godt gennemvarm - Bemærk: Dette opleves i mit tilfælde kun om vinteren, hvor temperaturen er ekstra kold udenfor.

Så kommer mit spørgsmål: Hvilke dele er det i karburatoren der er påvirket af kulden og som giver disse ikke så flydende accelerationer de første 2-3 kilometer?

På forhånd tak Blink med øjet
Om vinteren plejer man at køre med kaborator sprit.
Nogle knallerter har sådan et varme skjold/slange der smider noget af luften for Cyl over forbi kaboratoren og det holder den lun.

Men prøv noget kaborator sprit det burde løse det.
Svar
#3
(27-10-2012, 10:30)sukedk2001 Skrev: Om vinteren plejer man at køre med kaborator sprit.
Nogle knallerter har sådan et varme skjold/slange der smider noget af luften for Cyl over forbi kaboratoren og det holder den lun.

Men prøv noget kaborator sprit det burde løse det.

Det behøves ikke idag, da (så vidt jeg ved) al benzin idag indeholder bioethanol og dermed er der ikke brug for karburator sprit længere.

I nogle tilfælde kan det rent faktisk skade, hvis det er noget billigt sprøjt. T-svansen havde en overgang noget som isolerede vandet i karburatoren og den blev dermed fyldt op. Jeg ved ikke hvordan det var muligt, men der var en masse om det for nogle år tilbage..

Så bare drop karburator spritten og varm din scooter op, det har den bedst af alligevel, ligesom alle andre motorer...
Svar
#4
(27-10-2012, 15:11)dev0 Skrev: Det behøves ikke idag, da (så vidt jeg ved) al benzin idag indeholder bioethanol og dermed er der ikke brug for karburator sprit længere.

I nogle tilfælde kan det rent faktisk skade, hvis det er noget billigt sprøjt. T-svansen havde en overgang noget som isolerede vandet i karburatoren og den blev dermed fyldt op. Jeg ved ikke hvordan det var muligt, men der var en masse om det for nogle år tilbage..

Så bare drop karburator spritten og varm din scooter op, det har den bedst af alligevel, ligesom alle andre motorer...

Det er lige præcis det jeg har læst mig til rundt omkring på nettet.
Findes der nogen karburator-opvarmere?
Svar
#5
(27-10-2012, 16:04)sc00ter Skrev: Det er lige præcis det jeg har læst mig til rundt omkring på nettet.
Findes der nogen karburator-opvarmere?

Det gør der til nogle karburatore, men jeg må indrømme at jeg ikke har set en universel varmer, som kan passe på alle karburatore, udover en varmepude til 12 volt, men det er jo ikke ligefrem det bedste alternativ..

Her kan du se en karburator varmer, men den kan nok ikke tilpasses din, men det kunne da være at det findes derude et sted, hvis du finder en universel, så pm lige mig, da jeg også vil have en Smil

http://www.scooterwest.com/item_details/...eater/8930
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Alt det pjat er spild af penge, nu har jeg kørt de sidste mange år på en scooter uden karburatorvarme overhovedet, og den kører ikke dårligere om vinteren end den gør om sommeren, giv den 1 minut til at varme op, og tilsæt lidt sprit i benzin om vinteren så har man ingen problemer. Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#7
Har kun haft problemer med min når det har været under 10 graders frost, men så køre jeg heller ingen steder.

Alle de scootere jeg har haft(4Takt) skal varmes lidt op, eller det har de godt af i hvertfald, så der er ingen problem der.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#8
Man skal kunne køre ned til minus 30 grader i mine øjne, det vil jeg i hvert fald gerne kunne :P
Og hvis man ikke har en garage, så kunne en varmer være svaret..

Jeg ved ikke helt, men måske kunne disse blive viklet rundt om luftslangen eller lign, og så tænde dem inden man skal afsted: http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Heate...b1&vxp=mtr

Tror nok det bliver sådan noget jeg laver på min...
Svar
#9
(27-10-2012, 17:36)dev0 Skrev: Man skal kunne køre ned til minus 30 grader i mine øjne, det vil jeg i hvert fald gerne kunne :P

Hvorfor? Du skal til Grønland for at finde de temperaturer. Ikke engang det nordligste Norge/Sverige har det så koldt. Sidste vinter, der var exceptionel kold, ramte de omkring de -25 grader deroppe. Jeg nåede så at opleve -21 og dét har jeg ikke lyst til at prøve på scooteren Grin

På Thule basen, som ligger i det nordvestlige Grønland, kommer temperaturen ned på -30 om vinteren. Somme tider helt ned til -50, men det hører vidst til undtagelserne. Der er så også mørkt hele døgnet i ca. 2 måneder Fræk
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(27-10-2012, 17:59)Teddy Skrev: Hvorfor? Du skal til Grønland for at finde de temperaturer. Ikke engang det nordligste Norge/Sverige har det så koldt. Sidste vinter, der var exceptionel kold, ramte de omkring de -25 grader deroppe. Jeg nåede så at opleve -21 og dét har jeg ikke lyst til at prøve på scooteren Grin

På Thule basen, som ligger i det nordvestlige Grønland, kommer temperaturen ned på -30 om vinteren. Somme tider helt ned til -50, men det hører vidst til undtagelserne. Der er så også mørkt hele døgnet i ca. 2 måneder Fræk

Haha, det var nu lidt ironisk ment :P Men jeg har siddet og læst om det, og karburatore fryser generelt til lige ved frysepunktet da der generelt er meget vanddamp i luften på det tidspunkt.
Så snart temperaturen kommer under frysepunktet, så vil fugten være fjernet fra luften og vil derfor ikke fryse karburatoren til. Så det er altså lige i disse dage (måneder næsten i vores klima) hvor temperaturen er omkring frysepunktet at problemet er størst.

Jeg vil løse problemet med sådanne varmere til håndtagene og selvfølgelig sørge for at de er vandtætte, og så vil de blive tændt de dage hvor temperaturen ligger omkring frysepunktet.
Lige så snart vi er under minus 5 grader, så er der ikke længere et problem og de skal derfor ikke være tændt.

Det er på slangen fra luftfilteret, hvor jeg vil påmontere sådanne varmere..

Om det virker, ja det ved jeg først til næste vinter, men i det midste vil jeg have sjov med at lave det imellem tiden Smil

Tror jeg vil klippe enden af dette krympeflex og så kan den sættes på luftrøret og dermed indkampsle varme elementerne. så der ikke kommer vand i dem Smil
http://elektronik-lavpris.dk/product_inf..._id=109200
Svar
#11
(27-10-2012, 15:11)dev0 Skrev: Det behøves ikke idag, da (så vidt jeg ved) al benzin idag indeholder bioethanol og dermed er der ikke brug for karburator sprit længere.

I nogle tilfælde kan det rent faktisk skade, hvis det er noget billigt sprøjt. T-svansen havde en overgang noget som isolerede vandet i karburatoren og den blev dermed fyldt op. Jeg ved ikke hvordan det var muligt, men der var en masse om det for nogle år tilbage..

Så bare drop karburator spritten og varm din scooter op, det har den bedst af alligevel, ligesom alle andre motorer...

Det er ikke helt rigtigt. Det gammeldags karburatorsprit bestod af ethanol og isopropanol (isopropanol sælges i Thansen som karburatorsprit). Med andre ord så skal man tilsætte isopropanol for at det virker 100 % som karburatorsprit.
Man skal dog ikke over 8 % da benzinen og spritten kan splitte sig igen, derved kommer der vand i bunden af tanken og i karburatoren. Der skal bare en hættefuld isopropanol til 5 liter benzin, så spiller det.
PGO PMX Sport - 14000 km. Købt d. 27/07/11 :)
Svar
#12
(27-10-2012, 22:15)Jep123 Skrev: Det er ikke helt rigtigt. Det gammeldags karburatorsprit bestod af ethanol og isopropanol (isopropanol sælges i Thansen som karburatorsprit). Med andre ord så skal man tilsætte isopropanol for at det virker 100 % som karburatorsprit.
Man skal dog ikke over 8 % da benzinen og spritten kan splitte sig igen, derved kommer der vand i bunden af tanken og i karburatoren. Der skal bare en hættefuld isopropanol til 5 liter benzin, så spiller det.

Har ikke brugt karburatorsprit (eller isopropanol) i flere år efterhånden. Og har kun enkelte gange, haft lidt besvær med at starte mine Big's.
Ivecar plus 2023.
Svar


Forum spring: