Jep, jeg har haft mine nærdødsoplevelser mange gange, men 7-9-13 er det gået godt og jeg har lært meget af det.
Man rører absolut ikke forbremse i sving/kurver - højst bagbremse hvis man 100% kender blokeringspunktet på sin bagbremse - det er kun meget øvede, der kan styre mc'en ind i sving med let aktiveret bagbremse, og der skal det kun gøres i starten af svinget, ellers ryger man ud på marken el. ind i et eller andet. Hvis man har for meget fart på gennem sving, så er det kontrastyringen man skal have fat i - ikke bremser !!!!
Div. sikkerhedstag (såsom ABS, gul "redningsvest" og airbag) er for så vidt helt fint, man skal bare passe på det ikke bliver en hovedpude, så man ikke får trænet køreteknikken.
Fx. fænomenet "target fixation" - hvor man automatisk stirrer sig blindt på det man ikke vil køre ind i - er nok den største dræber, der skal man tvinge sig selv i at se på "udveje" så man kan undvige faren istedet for at prøve at bremse sig ud af situationen.
Target fixation : http://www.youtube.com/watch?v=2pSBGuiiWV4
De nye offroadere med ABS har muligheden for at slå det til og fra - til bla. grusveje og gennem skove, der vil man beholde muligheden for at låse baghjulet så man kan drifte gennem sving.
Man rører absolut ikke forbremse i sving/kurver - højst bagbremse hvis man 100% kender blokeringspunktet på sin bagbremse - det er kun meget øvede, der kan styre mc'en ind i sving med let aktiveret bagbremse, og der skal det kun gøres i starten af svinget, ellers ryger man ud på marken el. ind i et eller andet. Hvis man har for meget fart på gennem sving, så er det kontrastyringen man skal have fat i - ikke bremser !!!!
Div. sikkerhedstag (såsom ABS, gul "redningsvest" og airbag) er for så vidt helt fint, man skal bare passe på det ikke bliver en hovedpude, så man ikke får trænet køreteknikken.
Fx. fænomenet "target fixation" - hvor man automatisk stirrer sig blindt på det man ikke vil køre ind i - er nok den største dræber, der skal man tvinge sig selv i at se på "udveje" så man kan undvige faren istedet for at prøve at bremse sig ud af situationen.
Target fixation : http://www.youtube.com/watch?v=2pSBGuiiWV4
De nye offroadere med ABS har muligheden for at slå det til og fra - til bla. grusveje og gennem skove, der vil man beholde muligheden for at låse baghjulet så man kan drifte gennem sving.