Søg Garagen Hej Gæst! Register

Nye regler for MC-kørekort
#49
Jep, jeg har haft mine nærdødsoplevelser mange gange, men 7-9-13 er det gået godt og jeg har lært meget af det.

Man rører absolut ikke forbremse i sving/kurver - højst bagbremse hvis man 100% kender blokeringspunktet på sin bagbremse - det er kun meget øvede, der kan styre mc'en ind i sving med let aktiveret bagbremse, og der skal det kun gøres i starten af svinget, ellers ryger man ud på marken el. ind i et eller andet. Hvis man har for meget fart på gennem sving, så er det kontrastyringen man skal have fat i - ikke bremser !!!!

Div. sikkerhedstag (såsom ABS, gul "redningsvest" og airbag) er for så vidt helt fint, man skal bare passe på det ikke bliver en hovedpude, så man ikke får trænet køreteknikken.

Fx. fænomenet "target fixation" - hvor man automatisk stirrer sig blindt på det man ikke vil køre ind i - er nok den største dræber, der skal man tvinge sig selv i at se på "udveje" så man kan undvige faren istedet for at prøve at bremse sig ud af situationen.

Target fixation : http://www.youtube.com/watch?v=2pSBGuiiWV4

De nye offroadere med ABS har muligheden for at slå det til og fra - til bla. grusveje og gennem skove, der vil man beholde muligheden for at låse baghjulet så man kan drifte gennem sving.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#50
Den ultimative tekniske løsning, er at montere 4 hjul.
Svar
#51
(25-10-2012, 01:27)Super 8 Skrev: Den ultimative tekniske løsning, er at montere 4 hjul.

Ja, men så er det jo ikke sjovt. Blink med øjetGrøn grin
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#52
(22-10-2012, 21:38)Teddy Skrev: Jeg har hørt, at EU snart indfører ABS som krav til nye MC'er. Hvornår kan jeg ikke huske, men et eller andet siger mig 2015. Men der kører jo rigtig mange gamle maskiner rundt, og de har altså ikke samme sikkerhed som de nye.

Jeg ser flere og flere bliver lavet med ABS nu, og det er ikke kun de helt dyre. Det bliver formentlig et krav, når jeg engang skal have en MC. Ikke fordi jeg ikke stoler på mig selv, men fordi jeg ikke vil kunne bremse optimalt ved en pludselig katastrofe opbremsning. Kan jeg blot hive løs i begge håndtag uden at risikere at blokere forhjulet, er chancen for at jeg overlever liiiidt større Blink med øjet

Jeg vil have ABS på de større cykler og at det bliver indført som lovkrav er fint for mig. Det er mere sikkert. På længere ture kan man også blive udsat for løst underlag (vejarbejde, jord på vejen fra traktorer osv) og så er det meget nemt at klemme lidt for hårdt på bremsen og så er chancerne for at man ligger ned noget større uden ABS.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar


Forum spring: