Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tjek på bremserne
#1
Ved ikke om der ligger guides til bremsetjek herinde i forvejen, men her kommer lidt alligevel Smil

FORBREMSE:

Kaliberen sidder på forgaflen med to bolte.
Boltene skrues ud, kaliberen kan nu tages af forgaflen.
Klodserne sidder på to lange umbraco bolte.
Boltene skrues ud, klodserne falder nu ud.
Alle bolte/glidere samt stempel renses og en smule kobberfedt påføres.
Nye klodser sættes på (Stemplet skubbes tilbage så der er plads til skiven, pas på gummimanchetten!)
Umbraco bolte skrues i, så klodserne sidder korrekt.
De første to bolte skrues på igen.
Kaliberen sidder nu på forgaflen igen.
Testkørsel.
Skidtet virker.
Her ses de to skruer der holder kaliberen på forgaflen Smil
[Image: 1319979195.jpg]

BAGBREMSE:

Det er forskelligt om udstødningen skal af eller ej. På nogle modeller kan man godt tage baghjulet af, imens udstødningen er på.

Udstødning tages af, 2 bolte ved cylinderen, 2+ ved motorblokken+ bagskærmen (husk en ny pakning imellem udstødning og cylinder).
Baghjulet tages af (centermøtrik = 24 top).
Du kan nu se bremsebakkerne, de tages af med fingrene (De sidder på med 2 små fjedre).
Er bagbremsen generelt noget sløv, så ville jeg vælge at smøre det hele op, hvilket jo er op til dig selv om du gider.
Bremsearmen sidder under motorblokken på venstre side (Set bagfra).
Bolt på bremsearmen løsnes.
Armen kan nu tages af (Skru evt møtrikken tilbage på gevindet, så du justerer bremsekablet "længere").
Bremsearmen sidder på en "pind/arm".
[Image: 17332.jpg]
Den skubbes igennem hullet den sidder i, ind mod udstødningsiden.
"Nøglen" rensen med fint smergellærred og smøres med kobberfedt så den glider fint.
Bremsearmen sættes på igen.
De nye bakker sættes på, samt fjedrene dertil.
Baghjul monteres.
Udstødning monteres (Husk den nye pakning!).
Nu justerer du længden af kablet, indtil bagbremsen bremser tilfredsstillende / som du vil have det.

Velbekommen Smil.
Sådan ser det ud når du har udstødning + baghjul af.
[Image: billed1391.jpg]

Her kan du se hvordan bakkerne skal sidde, derudover kan du se fjedrene.
Nede i venstre hjørne kan du se bremsenøglen Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
OBS! OBS! OBS! Det er en meget dårlig ide at bruge kobberfedt til bremser da det i forbindelse med bremsestøvet får noget nær samme konsistens som en bussemand og der er større sandsynlighed for at stemplet i kaliperen sætter sig, brug derfor hellere specielt bremsefedt det er klart det bedsteSmil
Svar
#3
(29-10-2012, 21:37)kj9292 Skrev: OBS! OBS! OBS! Det er en meget dårlig ide at bruge kobberfedt til bremser da det i forbindelse med bremsestøvet får noget nær samme konsistens som en bussemand og der er større sandsynlighed for at stemplet i kaliperen sætter sig, brug derfor hellere specielt bremsefedt det er klart det bedsteSmil

OBS OBS OBS
Min har nu kørt mindst 10000 km med kobberfedt som smøremiddel Blink med øjet
Ingen problemer der Blink med øjet Kobberfedt bruger jeg også til bilerne Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#4
(29-10-2012, 21:37)kj9292 Skrev: OBS! OBS! OBS! Det er en meget dårlig ide at bruge kobberfedt til bremser da det i forbindelse med bremsestøvet får noget nær samme konsistens som en bussemand og der er større sandsynlighed for at stemplet i kaliperen sætter sig, brug derfor hellere specielt bremsefedt det er klart det bedsteSmil

Eftersom det kun er bremsearmsholderen (ved bagbremsen) der skal smørres, sker der intet ved at bruge kobberfedt der. Ved forbremsen, kan man bruge kobberfedt mellem stemplet/stemplerne og bremseklodsen. Det sker der absolut intet ved.
Ivecar plus 2023.
Svar
#5
(01-11-2012, 17:45)Jps Skrev: Eftersom det kun er bremsearmsholderen (ved bagbremsen) der skal smørres, sker der intet ved at bruge kobberfedt der. Ved forbremsen, kan man bruge kobberfedt mellem stemplet/stemplerne og bremseklodsen. Det sker der absolut intet ved.

Enig, har jeg gjordt på alle mine.. + Biler`ne nul problemer der..
Tilgilderen skal der dog noget andet fedt til (bruger sådan noget syrefrit gennemsigtig noget)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Generelt, ville jeg ikke smørre bevægelige dele på bremser med kobberfedt. Dvs sådan noget som glidere og selve bremseaksel, det skal altså have silikonefedt, eller bremsefedt som nogle kalder det, eller noget der er tilsvarende.
Kobberfedt har gode egenskaber til meget, men det har også dårlige egenskaber, så som det isolerer varmen, og det indeholder slibende materiale. Skaden sker over længere tid, den sker ikke lige i løbet af et år eller to. Så hvis man gerne vil passe på sine ting, så bruger man ikke kobberfedt på bevægelige dele, som man ikke ønsker udskiftet (bremseklodser er ok, hvis man giver et moderat lag, på anlægsflader).
Svar
#7
(02-11-2012, 15:03)ClausG Skrev: Generelt, ville jeg ikke smørre bevægelige dele på bremser med kobberfedt. Dvs sådan noget som glidere og selve bremseaksel, det skal altså have silikonefedt, eller bremsefedt som nogle kalder det, eller noget der er tilsvarende.
Kobberfedt har gode egenskaber til meget, men det har også dårlige egenskaber, så som det isolerer varmen, og det indeholder slibende materiale. Skaden sker over længere tid, den sker ikke lige i løbet af et år eller to. Så hvis man gerne vil passe på sine ting, så bruger man ikke kobberfedt på bevægelige dele, som man ikke ønsker udskiftet (bremseklodser er ok, hvis man giver et moderat lag, på anlægsflader).

Enig på Anlægsfladerne. Gliderne skal have noge special fedt.
Svar


Forum spring: