Søg Garagen Hej Gæst! Register

Stempelringe slidt hvis jeg har ret.
#1
Hej
Min Suzuki DM50 er blevet rimelig død i optrækket og er til tider meget sværd at få liv i.

Er dette ikke et tegn på at den skal have et nyt stempel med nogen friske stempelringe i Smil
Knallert lagt på hylden for nu.

PT kørende i en splinterny Renault Twingo fra 21/1 2014

Smuksere min dejlige Fym A3 125'er :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det kan være det. Det er som oftest ikke nødvendig at bytte stempel. Det rekker med at bytte ringene og hone cylinderen.
Svar
#3
En ting du kan gøre er at måle ring gabet.

Pil cylinder af, afmonter stempelringene. Indsæt en ring ad gangen i cylindergangen, ca. 2 cm fra top. Skub stemplet op gennem cylinderen så den skubber ringen længere op, så den ligger helt vandret i forhold til cylindergangen. Stop ca. 1 cm fra kanten. Smør lidt olie på delene inden.

Nu kan du med søgerblade måle afstanden på ring åbningen. Hvad den skal være ved en værksteds manual. Har du ingen ville jeg gætte på 0,2 til 0,6 mm, måske lidt mere inden de er slidt op.

Hvis du har en micrometerskrue og en to punktsmåler kan du også udmåle stempel og cylinder, men det er til de mere øvede.

PS: En meget slidt cylinder kan give fejl ved udmålingen af stempelringene, hvis diameteren er større vil gabet også være større. Mener Samuraien har alu/chrom/nikasil cylinder, det slider noget mindre end støbejern.
Svar
#4
Det er kompresionen det er galt med. Købt et nyt stempel og stempelringe. Det koster ikke meget ved Thansen.. Skift top og bund pakning. Køb et nyt tændrør og rengør pakfladen ved tændrørshøllet. Sørg for at pakflader for cylinder og topstykke er ok. Samme ved tændrørshullet.
Samuraien er rimelig billig at pille ved og cylinder/stempel/topstykke er en fornøjelse at arbejde med. Resten er desværre af tvivlsom kvalitet..
Stempel m. ringe: 99,-
Pakninger: 39,-
Tændrør: 49,-
I alt: 187,-
Det er da til at overkomme Grin
Skal motoren forkæles: Nyt nåleleje og simmeringe ved krumtap. Så spiller det..
PGO PMX Sport - 14000 km. Købt d. 27/07/11 :)
Svar
#5
Kan det godt bare komme lige pludslig sådan?
Har kørt 18km til og fra til en pratik plads i denne uge. Så 18km i et huk 2gange om dagen så 36km om dagen i denne uge. Det her det er kommet. Idag kunne jeg ikke engang køre ud af lige vej hvis bare den gik lidt op af uden at skulle ned i første gear. Den kan slet ikke trække anden gear mere. Skal siges de 36km er ren landevej Smil

Men vil prøve skifte stempel og pakninger. Cylinder for lov at blive da det koster en bondegård for nyt Grin
Knallert lagt på hylden for nu.

PT kørende i en splinterny Renault Twingo fra 21/1 2014

Smuksere min dejlige Fym A3 125'er :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(18-10-2012, 20:01)Shakon Skrev: Kan det godt bare komme lige pludslig sådan?
Har kørt 18km til og fra til en pratik plads i denne uge. Så 18km i et huk 2gange om dagen så 36km om dagen i denne uge. Det her det er kommet. Idag kunne jeg ikke engang køre ud af lige vej hvis bare den gik lidt op af uden at skulle ned i første gear. Den kan slet ikke trække anden gear mere. Skal siges de 36km er ren landevej Smil

Men vil prøve skifte stempel og pakninger. Cylinder for lov at blive da det koster en bondegård for nyt Grin

Ja, mangel på kompession kan komme meget pludseligt - fra normal fart og træk til død cylinder og stempel, der skal udskiftes - simpelthen fra det ene øjeblik til det andet.

Det er mine erfaringer fra Cometen.
Hygge hejsa.
Svar


Forum spring: