Svar: 3.123
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
16-10-2012, 02:36
(Dette opslag var sidst ændret: 16-10-2012, 02:37 af Baddi.)
(16-10-2012, 02:23)dev0 Skrev: Mange tak til jer begge for info.
Ja det kunne godt være jeg selv skulle stå for servicen, det ligger ikke så langt fra mig med at rode med motorer, men var bare blevet vandt til at garantien ikke gælder hos T-hansen hvis man ikke får lavet service hos dem. Og tænkte at det nok var sådan alle steder...
Og det betalte sig at få lavet service, for der var en del ting som brød sammen i starten på min stealth, så var det jo godt at garantien ikke var blevet brudt af at jeg selv havde stået for service 
Altså med en Agility skal der stadig skiftes ruller, rem og tændrør en gang imellem og ventilerne skal justeres, men ellers er der ikke rigtig noget der er gået i stykker de første 10.000 km for mig, som jeg ikke selv har været direkte skyld i. 
Vil du gerne være sikker på at den kører så godt som muligt her i vinteren kan du fra starten skifte til en #82 dyse, 31.000V tændspole og et iridium tændrør. 
Dysen er lige en tand lille til vinteren, for at spare benzin, så kører du meget med fuld gas kan det være skidt inden du har skiftet til et nummer større. Tændspolen og tændrøret er dog som på alle andre scootere blot lavet en tand billigere, for at holde prisen nede, og en udskiftning til de lidt dyrere dele giver en bedre motorgang og en nemmere koldstart om vinteren.
Derudover skal du også bruge 10W40 motorolie og ikke 15W40, som de nogle gange skriver i manualen. Jeg har ikke oplevet noget, som jeg med sikkerhed kan sige at har skyldtes olien, men 10'eren flyder lidt lettere når det er koldt, mens den flyder ligesom den anden når det er varmt. Det første tal (10 og 15) er nemlig hvordan det er når det er koldt, mens det andet tal (40) er hvordan det er når det er varmt.
Hvad var det da der brød sammen på din stealth?
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 149
Tråde: 6
Tilmeldt: Feb 2010
Yup, ja det med olien det klarede jeg nu også på min stealth og brugte det samme, selvom t-hansen sagde noget andet.
Angående tændrør osv, så må jeg hellere gøre det, da jeg skal bruge den alle dage når jeg er i Danmark, lige meget hvor meget sne der så er på vejene (det kan være en sjov oplevelse en gang i mellem på en scooter i snevejr)
Hvilke helårsdæk er de bedste? Gider nemlig ikke at skifte konstant mellem sommer og vinterdæk..
Svar: 3.123
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
16-10-2012, 02:53
(Dette opslag var sidst ændret: 16-10-2012, 02:54 af Baddi.)
(16-10-2012, 02:41)dev0 Skrev: Yup, ja det med olien det klarede jeg nu også på min stealth og brugte det samme, selvom t-hansen sagde noget andet.
Angående tændrør osv, så må jeg hellere gøre det, da jeg skal bruge den alle dage når jeg er i Danmark, lige meget hvor meget sne der så er på vejene (det kan være en sjov oplevelse en gang i mellem på en scooter i snevejr)
Hvilke helårsdæk er de bedste? Gider nemlig ikke at skifte konstant mellem sommer og vinterdæk..
Jeg har ikke selv prøvet i helårsdæk, idet jeg har originaldækkene på et sæt fælge og mine vinterdæk på et andet sæt og så er det super nemt at skifte. Schwalbe Iceman dæk er dog formidable vinterdæk! 
Jeg kan dog sige, at originaldækkene ikke er særlig gode i regnvejr, så hvis det regner, så sænk farten. Jeg havde et sving på vej til skole, hvor der var skiltet "maks 30 km/t" fordi det var skarpt, men idet jeg fylder meget mindre end en bil følte jeg at jeg sagtens kunne tage det med 45-50 i timen, hvilket også gik godt og jeg kom så langt ned at støttebenet skrabede på asfalten, lige indtil en dag der var regnvejr og jeg var ved at ramme kantstenen fordi baghjulet skred i det skarpe sving. 
Så skarpe sving skal man ikke tage med for meget fart på, når vejret er skidt.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 408
Tråde: 13
Tilmeldt: Oct 2009
Politiværn gør tit sådan at motoren hakker når man giver fuld gas, og det kan gøre politiet mistænkeligt, så de kalder den ind og får skildt ad, og så klapper fælden desværre.
Noget jeg har overvejet, er om man kunne lave en slags gearmekanisme som man bygger ind på gaskablet, så man enten kan vælge en 1:1 udveksling, så når man giver fuld gas på håndtaget, så får den fuldgas på karburatoren, og et andet gear, der er gearet sådan at det gas der skal til for at køre 30, er fuld gas, på gashåndtaget, men kun det som skal til at køre 30 på karburatoren.
Jeg tænker at hvis det var rigtigt smart, så stod den normalt i det gear der kun kunne køre 30, mens man får at den skulle kunne køre mere, skulle slå den over elektrisk, via en kontakt eller noget i den stil, men når man slukkede for sin scooter, så skiftede den slev over i det begrænsede gear, så man ikke glemmer at slå den over når man køre fra privat grund og ud på offentlig vej.
Men det ville kræve en del arbejde, og alene det at lave det begrænser gear vil kræve en helvedes masse arbejde, og det vil sikkert kræve en masse tid og penge at fikse det, og det er ikke bare lige noget man laver, så det er en rimelig stor udfordring, som det nok ikke kan betale sig på sigt at lave...
Svar: 149
Tråde: 6
Tilmeldt: Feb 2010
Hmm, ja, må se om jeg kan udtænke et system. Tror det bliver svært at lave ordenligt, men elsker at lave sådanne opfindelser, så mon ikke det ender med at blive lavet, sådan et gear skifte
Svar: 408
Tråde: 13
Tilmeldt: Oct 2009
(16-10-2012, 14:00)dev0 Skrev: Hmm, ja, må se om jeg kan udtænke et system. Tror det bliver svært at lave ordenligt, men elsker at lave sådanne opfindelser, så mon ikke det ender med at blive lavet, sådan et gear skifte 
Hvis du finder på noget med det gearskifte som virker, og som kan justeres individuelt efter hvilken knallert man montere det på, så skriv mig op til at jeg vil købe en 
Og hvis det skulle ske at det bliver et kæmpe succes som du kommer til at tjene mange penge på, så vil en lille smule royalties for ideen heller ikke bliver afvist 
Men gør mig den tjeneste at sørge for at dokumentere hvordan du får det til at virke med nogle billeder, vil gerne se hvordan du får min ide som jeg selv er gået lidt fast med, ført ud i livet hvis det lykkes
Svar: 149
Tråde: 6
Tilmeldt: Feb 2010
(16-10-2012, 14:18)Thyboen Skrev: Hvis du finder på noget med det gearskifte som virker, og som kan justeres individuelt efter hvilken knallert man montere det på, så skriv mig op til at jeg vil købe en 
Og hvis det skulle ske at det bliver et kæmpe succes som du kommer til at tjene mange penge på, så vil en lille smule royalties for ideen heller ikke bliver afvist 
Men gør mig den tjeneste at sørge for at dokumentere hvordan du får det til at virke med nogle billeder, vil gerne se hvordan du får min ide som jeg selv er gået lidt fast med, ført ud i livet hvis det lykkes 
Hehe selvfølgelig, men nu skal jeg først lige få fast land under fødderne igen og købt en Kymco Agility før jeg når til at skulle finde ud af at lave sådan et system. Og selv hvis jeg får det lavet, så tror jeg desværre det bliver en for dyr løsning, så der er nok ikke nogen som vil købe det hehe.
Hvis jeg får det lavet, så skal jeg nok skrive en artikel om det herinde og sende dig en PM, men det bliver ikke før engang i det nye år desværre.
Svar: 3.123
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(16-10-2012, 11:25)Thyboen Skrev: Politiværn gør tit sådan at motoren hakker når man giver fuld gas, og det kan gøre politiet mistænkeligt, så de kalder den ind og får skildt ad, og så klapper fælden desværre.
Noget jeg har overvejet, er om man kunne lave en slags gearmekanisme som man bygger ind på gaskablet, så man enten kan vælge en 1:1 udveksling, så når man giver fuld gas på håndtaget, så får den fuldgas på karburatoren, og et andet gear, der er gearet sådan at det gas der skal til for at køre 30, er fuld gas, på gashåndtaget, men kun det som skal til at køre 30 på karburatoren.
Jeg tænker at hvis det var rigtigt smart, så stod den normalt i det gear der kun kunne køre 30, mens man får at den skulle kunne køre mere, skulle slå den over elektrisk, via en kontakt eller noget i den stil, men når man slukkede for sin scooter, så skiftede den slev over i det begrænsede gear, så man ikke glemmer at slå den over når man køre fra privat grund og ud på offentlig vej.
Men det ville kræve en del arbejde, og alene det at lave det begrænser gear vil kræve en helvedes masse arbejde, og det vil sikkert kræve en masse tid og penge at fikse det, og det er ikke bare lige noget man laver, så det er en rimelig stor udfordring, som det nok ikke kan betale sig på sigt at lave...
Det var da en hjernedødt god idé 
Men det er helt vildt lidt gasgivning der skal til for at holde en scooter på 30 i timen. Med karburator var det 1/8-1/4 og med indsprøjtning har jeg kunnet se at jeg kan komme helt ned på 3% gasgivning på lige vej uden at gearingen går ned fra begrænsningen.
Her er min idé til hvordan det kunne laves:
på gashåndtaget sidder der en cirkel hvor kablet er spændt fast på, ligesom den der er på siden af karburatoren. Størrelsesforholdet mellem de to cirkler i hver sin ende af kablet afgør udvekslingen, så hvis man har to cirkler i forskellig størrelse oppe ved gashåndtaget vil der være mulighed for at skifte gear ligesom på en cyklel med udenvendige gear, hvis man har en pind der holder om kablet efter cirklerne. Man ville så skulle skifte når man ikke giver gas og så holde pinden mod den anden side men man så giver gas, så kablet tvinges over i den anden cirkel. 
Jeg kan dog se 2 problemer her, men de er jo relativt små problemer, som der jo kommer, når man bruger 5 minutter på at få en idé:
- Det ene problem er at holde kablet stramt.
- Det andet er at der ville komme vand ind ved pinden, som så kommer ned af kablet og så vil det ruste og kablet sætter sig fast.
Hvis nogen har mod på at lave det her, så ville det være spændende. 
Jeg kan godt forsøge at lave nogle tegninger i "Inventor", men jeg er desværre hverken særlig god til at tegne i hånden eller 3D-designe
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 408
Tråde: 13
Tilmeldt: Oct 2009
Det med at holde kablet stramt ville kunne løses hvis man lavede en slags kæde/kabel strammer, lige som der er på mountainbikes med udvendigt gear?
Og det med vandet ville kunne løses ved at mekanismen såd nede ved kaburaroren, i stedet for oppe ved gashåndtaget måske?
Svar: 3.123
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(16-10-2012, 18:10)Thyboen Skrev: Det med at holde kablet stramt ville kunne løses hvis man lavede en slags kæde/kabel strammer, lige som der er på mountainbikes med udvendigt gear?
Og det med vandet ville kunne løses ved at mekanismen såd nede ved kaburaroren, i stedet for oppe ved gashåndtaget måske? 
I så fald med placeringen ville det jo ikke være særlig nemt at skifte mellem det. 
Jeg tænkte også på en kædestrammer, men det man skal tænke på er blot at kabelstrammeren ikke må trække i kablet så meget at den giver gas af sig selv.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 260
Tråde: 64
Tilmeldt: Aug 2011
(16-10-2012, 00:35)Baddi Skrev: Ja, jeg ville også gerne have den engang, men jeg bestemte mig for at jeg nok bare ville køre pænt og tage konsekvensen. Så nåede jeg at køre over halvandet år, før jeg stødte ind i et razzia, og på den tid har jeg haft tjent bøden ind mange gange på diverse besparelser. 
Dog har jeg senere fundet ud af, at man sagtens kan køre 55 km/l med begrænsning, men at man bare skal være meget bedre til at slappe af med gassen og så kun holde den på hvad der skal til for at man har den på vario begrænsningen uden at ramme omdrejningsbegrænseren. 
Præcis! 
Dog er der en del klaphatte der endnu ikke har fundet ud af dette.
Jeg kan sagtens præstere 50-55 km/l med begrænsning i og samtidig holde den på 35 km/t (Speedometer).
Svar: 408
Tråde: 13
Tilmeldt: Oct 2009
(16-10-2012, 18:17)Baddi Skrev: I så fald med placeringen ville det jo ikke være særlig nemt at skifte mellem det. 
Jeg tænkte også på en kædestrammer, men det man skal tænke på er blot at kabelstrammeren ikke må trække i kablet så meget at den giver gas af sig selv. 
Hmm, Ja det er rigtigt, den kan jo give gas af sig selv, og det er jo ikke så heldigt 
Den letteste metode ville jo være at man kunne satte gaskablet ind i en ting, hvor man kunne skyde en lille split ind så den blokerede gas håndtaget ved den rigtige mængdegas, men det ville bare virke for mistænkeligt at man ikke kan give fuld gas.
Ved at de Gilera Storm som de bruger til køreskole i mit lokal område, er begrænset yderligere med en blokering på hvor meget gas man kan give, da de alle kunne køre mere end 30 (der var enkelte der vist kunne køre helt op til 50, med alle begrænsninger på plads) og som de politifolk der stod for det dengang jeg tog kortet sagde: "Drengene kunne fint finde ud af at køre på dem med den hastighed, men pigerne, de kørte gal og væltede og det gik helt gal, så vi blev nød til at få dem begrænset yderligere"
Så hvis politiet stopper en og undre sig over at gassen ikke kan gå helt i bund og man så siger at den kunne køre mere end 30, så man fik begrænset den mere end den var, mon de så ville tage den med til kontrol eller?
Har dog hørt om en der havde en synlig skrue sat fast ved gashåndtaget, som blokerede ved 30, og politiet lod ham bare køre videre, men det var vist et enkeltstående tilfælde...
|