Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco G-Buddy falder ud
#1
Det sidste 3/4 år har jeg haft rigtig mange problemer med min Giantco g-Buddy. som er ca 3 1/2 år gammel. Dels skal ventilerne stilles igen og igen, da de går ud af stilling. Dels har den haft startproblemer.

Jeg har også en Giantco Sprint, som har stået på mit værkted lang tid samt en ekstra motor, som jeg fik lov at skrælle, da den stod ved vores container og skulle smides ud. Så der er lidt reservedele at tage af.

Nu kommer det mærkelige: i 2 omgange har den ikke villet starte p.g.a. mgl. gnist. Jeg har så checket diverse elektriske dele og prøvet at skifte dem ud med reservedele fra min sprint - uden at det har hjulpet, og har så sat de gamle ting på igen. Så pludselig når det meste er prøvet er der gnist igen - uden jeg ved hvad der var galt.

Begge gange kørte den så fint. Første gang 2-3 uger, hvor den så faldt ud specielt når jeg holdt stille (19 gange på en tur i myldretiden). Da var det ventilerne der skulle justeres. De blev strammet, så jeg var bange for at møtrikken gik over gevind.

Jeg opdagede iøvrigt, at møtrikken på ind ventilen sidder fast på gevindet. Tog en tang og holdt fast ved toppen af gevindet og forsøgte så at dreje møtrikken med en svensknøgle, men den sad fuldstændig fast. Jeg har så sat en ny i fra Sprinten.

I denne omgang kørte den som en drøm 1 døgn, efter at jeg havde fået gnist på, så faldt den ud igen efter at have kørt med "kængurubenzin" en halv times tid. Nu er ventilerne justeret igen, der er fin blå gnist og den starer fint, accellererer, men går så i stå uden at nå topfart. Her til sidst havde den endda svært ved overhovedet at accellerere.

Blandingsskruen er stillet 2 1/2 omgang ud. Luftfilter udskifet.

Det enste jeg har ændret m.h.t. hastigheden er at pille skiven.

Al hjælp modtages med stor tak.

M.v.h.

Larzini
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(11-10-2012, 20:14)Larzini Skrev: Det sidste 3/4 år har jeg haft rigtig mange problemer med min Giantco g-Buddy. som er ca 3 1/2 år gammel. Dels skal ventilerne stilles igen og igen, da de går ud af stilling. Dels har den haft startproblemer.

Jeg har også en Giantco Sprint, som har stået på mit værkted lang tid samt en ekstra motor, som jeg fik lov at skrælle, da den stod ved vores container og skulle smides ud. Så der er lidt reservedele at tage af.

Nu kommer det mærkelige: i 2 omgange har den ikke villet starte p.g.a. mgl. gnist. Jeg har så checket diverse elektriske dele og prøvet at skifte dem ud med reservedele fra min sprint - uden at det har hjulpet, og har så sat de gamle ting på igen. Så pludselig når det meste er prøvet er der gnist igen - uden jeg ved hvad der var galt.

Begge gange kørte den så fint. Første gang 2-3 uger, hvor den så faldt ud specielt når jeg holdt stille (19 gange på en tur i myldretiden). Da var det ventilerne der skulle justeres. De blev strammet, så jeg var bange for at møtrikken gik over gevind.

Jeg opdagede iøvrigt, at møtrikken på ind ventilen sidder fast på gevindet. Tog en tang og holdt fast ved toppen af gevindet og forsøgte så at dreje møtrikken med en svensknøgle, men den sad fuldstændig fast. Jeg har så sat en ny i fra Sprinten.

I denne omgang kørte den som en drøm 1 døgn, efter at jeg havde fået gnist på, så faldt den ud igen efter at have kørt med "kængurubenzin" en halv times tid. Nu er ventilerne justeret igen, der er fin blå gnist og den starer fint, accellererer, men går så i stå uden at nå topfart. Her til sidst havde den endda svært ved overhovedet at accellerere.

Blandingsskruen er stillet 2 1/2 omgang ud. Luftfilter udskifet.

Det enste jeg har ændret m.h.t. hastigheden er at pille skiven.

Al hjælp modtages med stor tak.

M.v.h.

Larzini

Har du prøvet at aflæse tændrørets farve?
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar
#3
Mit absolut bedste bud er, at der er noget helt galt ved ventiler/topstykke.
Det er ikke normalt, at der skal stilles ventiler "så" ofte, ligesom det ikke lyder betryggende, at møtrikkerne (ved ventilerne) er strammet i nævnte grad.

Mht. dine udsæt. Hvis ovenstående ikke er årsagen bør du tjekke din stelforbindelse ligesom du evt. bør tjekke kontakten ved sidestøttefoden (hvis denne findes på din model).

Håber du får godt gang i maskineriet.


Mvh

Minjet

Mvh

Minjet
Svar
#4
Jeg checker lige tændrør og stelforbindelse i morgen. Men jeg havde kigget efter stelforbindelsen ved blæsehjulet (som på min Sprint) og kunne ikke se nogen der). Et andet sted læste jeg at en bruger med en Giantco (model ?) havde stelforbindelse oven på topstykket.

Iøvrigt bemærkede jeg, da jeg løb det elektriske igennem under forskjolde6, at der under en gummimuffe med flere samlerstik ikke var noget stik i det ene. Der var ingen løs ledning, til at sidde i det hvide samlerstik
Svar
#5
(11-10-2012, 21:14)Larzini Skrev: Jeg checker lige tændrør og stelforbindelse i morgen.

<snip> Der var ingen løs ledning, til at sidde i det hvide samlerstik

Stik uden ledninger: Måske er elnettet beregnet til flere udstyrsvarianter? Jeg ville ta' det roligt medmindre der var spor efter at der HAVDE siddet en ledning.

Stelforbindelse: Husk nu at checke ledningen i BEGGE ender Blink med øjet

Ventilspil: Lyder særdeles underligt.
Bare for at udelukke fjumrefejl; når du checker spillerummet, så gør du det ved TDC i kompressions-slaget, og ikke bare ved TDC? Der er nemlig forskel på de to.
Til sammenligning har min egen Giantco kørt 10.000 siden sidste check. Og nej, der var IKKE behov for justering! Min erfaring er altså at hele ventiljusterings-cirkusset er vildt over-hypet.

Har din model sidestøttebens-motorstop-afbryder? Min har, og jeg havde osse i en periode de dér underlige og uforklarlige motorstop. Fænomenet forsvandt da jeg afmonterede kontakten ved støttebenet. Og sjovt nok skete det her da maskinen var omkring 3 år gammel - ligesom din.

Hvis du har sådan en kontakt, så prøv at trække stikket ud, og se om det ændrer noget.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Det er kun de først 3-4000 Km ventilerne skal stilles jævnligt, efter det kan man godt vente noget længere
og så selvfølgelig hvis man har topstykke osv af Smil
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#7
(12-10-2012, 08:18)stormbringer Skrev: Stik uden ledninger: Måske er elnettet beregnet til flere udstyrsvarianter? Jeg ville ta' det roligt medmindre der var spor efter at der HAVDE siddet en ledning.

Stelforbindelse: Husk nu at checke ledningen i BEGGE ender Blink med øjet

Ventilspil: Lyder særdeles underligt.
Bare for at udelukke fjumrefejl; når du checker spillerummet, så gør du det ved TDC i kompressions-slaget, og ikke bare ved TDC? Der er nemlig forskel på de to...
Til sammenligning har min egen Giantco kørt 10.000 siden sidste check. Og nej, der var IKKE behov for justering! Min erfaring er altså at hele ventiljusterings-cirkusset er vildt over-hypet.

Har din model sidestøttebens-motorstop-afbryder? Min har, og jeg havde osse i en periode de dér underlige og uforklarlige motorstop. Fænomenet forsvandt da jeg afmonterede kontakten ved støttebenet. Og sjovt nok skete det her da maskinen var omkring 3 år gammel - ligesom din.

Hvis du har sådan en kontakt, så prøv at trække stikket ud, og se om det ændrer noget.

Stormbringer, hvad be5yder TDC kompressionsslaget? Er det der hvor de 2 små huller i tandhjulet ligger lige over motorblokkens kant og det store hul over i midten?

Jeg vil forsøge med sidestøttebens kontakten, hvis jeg kan finde den. Jeg har svært ved at finde ud af ledningerne i dn modsatte ende af det de har dn funktion for.
Svar
#8
Så fik jeg checket at der er stelforbindelse. Jeg kan kun finde den nede ved blæsehjulet. (Er stelforbindelsen til motoren det stik der sidder uden på startermotoren?) , checket ventiler og tændrør. Sidebensstøttekontakten fungerer. Checket begge indgange til kaburator. Membran blev checket forleden. Benzinfiltret checket ved at suge i vacuumslangen og se der løb benzin ud gennem det. Bundskruen i kaburator er jeg ikke helt sikker på. Der sidder en som går vandret ud fra bunden. Er det den? Den var rustet fast, men der kom benzin ud gennem den slange der sidder lige ved siden af og ender blindt, da jeg havde løsnet kaburatoren.

Resultatet er igen: Den starter, tager gas 1-2 gange og dør så helt.

Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt?

M.v.h.

Larzini
Svar
#9
Så har jeg renset kaburator og kontrolleret membran og nål og ventiler igen. Den startede fint men ville ikke gasse op og til sidst ville den ikke starte igen.

Jeg opdagede så at batteriet nu var tappet for meget og satte et andet opladet i. Nu kommer det mærkelige: Ingen gnist overhovedet.

Det er sket flere gange at der ingen gnist er. Så udskifter jeg batteri, tændrør og cdi m.m. uden resultat. Så sætter jeg de gamle ting på og så er der gnist igen.

Men stadig vil den ikke tage gas. Når jeg så tester andre ting som ventilspillerum m.m. så er der pludselig ingen gnist igen...og så forfra. Og de ting har jo ikke noget med gnisten at gøre!

Jeg vil lige nævne at jeg klippede ledningen til sidestøttebenet igår.

En ting har jeg lagt mærke til. Det er at det stik som CDI'en sættes i der er næsten ingen metal i det ene hul og et andet ser sort ud.

Har min CDI noget med gnist/mgl. gnist a gøre?

Det bliver nok det sidste jeg checker. Hvis det ikke hjælper så afleverer jeg nummerpladen og det vil så være min 2. Giantco jeg har opgivet efter 3 år. Det virker som om det elektriske system er extremt sårbart. Jeg har haft gentagne problemer i ca 9 mdr - nogle skyldes dog de elendige tændhætter, der findes på markedet, hvor enten gummikanten går af så hætten ikke kan sættes helt ind (og tændrøret ikke kan skrues ud) eller det lille messingstykke, som toppen af tændrøret skal sidde i falder ud, hvilket først opdages efter lang tid.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Har ikke haft nogle af de problemer du nævner, og min er 3 år gammel.

Men det lyder som en løs forbindelse et eller andet sted, der er ikke andet for at gå det hele igennem.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#11
(21-10-2012, 14:16)Larzini Skrev: En ting har jeg lagt mærke til. Det er at det stik som CDI'en sættes i der er næsten ingen metal i det ene hul og et andet ser sort ud.

Har min CDI noget med gnist/mgl. gnist a gøre?

CDI'en har alt med gnisten at gøre, og når der er dårlige forbindelser som du selv nævner ja så forsvinder gnisten ganske hurtig, se at få det lavet først.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#12
Jeg vil kigge på det i den kommende tid (jeg har noget sygdom, der gør at jeg ikke har så meget energi).

Jeg kan se at jeg ikke bare kan tage en ledning til CDI stikket fra mine reserve scootere, for den er forbundet flere steder. Men er der nogen der har erfaring med at erstatte stikket som CDI'en er forbundet med med et andet?

Al hjælp modtages med stor tak.

Med venlig hilsen.

Larzini
Svar


Forum spring: