Søg Garagen Hej Gæst! Register

Montering af stram kilerem - Værktøj?
#1
Jeg har lige købt 2 x Motoforce (12 tommer) kilerem fra MSP-tuning.dk, da disse er billige (99 kr. per stk.) og samtidig ekstrem robuste (Jeg har den samme slags kilerem siddende i min knullert og der er knap noget slid at se på den efter 5000 km) - Men jeg kan simpelthen ikke få en af de nye monteret.
Jeg kæmpede forleden aften et par timer med at få monteret en af de nye, men det lykkedes desværre ikke.

Er der nogen af jer, der kan anbefale et værktøj eller lign. til på-montering af lidt stramme kileremme?
Det drejer sig om en halv centimet, før remmen kan trækkes ind over "krumtap-stangen".

N.B.: Det kan godt lade sig gøre at få kileremmene på, da den samme slags kilerem sidder i min vario nu! (Monteringen blev blot udført af en mekaniker, da han skulle lave noget andet på den samtidig)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(11-10-2012, 15:57)sc00ter Skrev: Jeg har lige købt 2 x Motoforce (12 tommer) kilerem fra MSP-tuning.dk, da disse er billige (99 kr. per stk.) og samtidig ekstrem robuste (Jeg har den samme slags kilerem siddende i min knullert og der er knap noget slid at se på den efter 5000 km) - Men jeg kan simpelthen ikke få en af de nye monteret.
Jeg kæmpede forleden aften et par timer med at få monteret en af de nye, men det lykkedes desværre ikke.

Er der nogen af jer, der kan anbefale et værktøj eller lign. til på-montering af lidt stramme kileremme?

N.B.: Det kan godt lade sig gøre at få kileremmene på, da den samme slags kilerem sidder i min vario nu! (Monteringen blev blot udført af en mekaniker, da han skulle lave noget andet på den samtidig)

Nu skal en kilerem jo ikke være stram, det giver den blot endnu en grund til at sprænge.

Når man monterer ny rem trykkes den blot ned mellem remskiverne i bag, og så monteres foran ved vario, dette kræver selvfølgelig remmen passer til scooteren.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#3
(11-10-2012, 16:01)DarkSide Skrev: Nu skal en kilerem jo ikke være stram, det giver den blot endnu en grund til at sprænge.

Når man monterer ny rem trykkes den blot ned mellem remskiverne i bag, og så monteres foran ved vario, dette kræver selvfølgelig remmen passer til scooteren.

Tak for info'en, men du kender ikke til noget værktøj der skulle gøre det lettere for mig at trække den en halv centimeter?
Svar
#4
(11-10-2012, 16:06)sc00ter Skrev: Tak for info'en, men du kender ikke til noget værktøj der skulle gøre det lettere for mig at trække den en halv centimeter?

Hvis du skal bruge værktøj så skal du ikke forsøge at montere den kilerem overhovedet, sådan en skal kunne monteres uden værktøj eller vold overhovedet.

Men ok det er selvfølgelig op til dig selv om du vil smadre din motor.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#5
Sådan her trykker du den ned bagi. Brug evt. den anden hånd lige foran remskiverne til at presse yderligere, så remmen går så langt ned mellem remskiverne som muligt. Hvis den så stadig ikke kan nå, er remmen for kort. Koblingen skal naturligvis være monteret, når der presses ned Smil.
Anaig City Elf 2019 13.000 km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(11-10-2012, 16:13)Jps Skrev: Sådan her trykker du den ned bagi. Brug evt. den anden hånd lige foran remskiverne til at presse yderligere, så remmen går så langt ned mellem remskiverne som muligt. Hvis den så stadig ikke kan nå, er remmen for kort. Koblingen skal naturligvis være monteret, når der presses ned Smil.

Jeg takker mange gange og prøver dette! Smil
Svar
#7
Så lykkedes det at få de nykøbte kileremme på!

Jeg havde hele tiden trykket den bagerste del af remmen ned, men prøvede en ting af som jeg altid har gjort ubevidst, når jeg har skulle montere de gamle remme:

Da de gamle remme var sat rundt om koblingen og samtidig på krumtappens "stang" trykkede jeg herefter ned på remmen i nærheden af koblingen og remmen blev efterfølgende lidt ekstra løs -
Denne fremgangsmetode var så ikke mulig med en af mine nye remme, da jeg kun kunne få dem rundt om koblingen og ikke krumtap-"stangen", så jeg fjernede hele varioen og satte et værktøj mod krumtap-væggen og brugte værktøjet som en midlertidig krumtap-"stang" og kunne herefter trykke ned på remmen i nærheden af koblingen og få den løs nok til at den kunne komme rundt om den rigtige krumtap-"stang" Smil
Svar
#8
Hmm det lyder helt galt?

Er du sikker på at den rem passer`?
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#9
(12-10-2012, 06:17)MSJ1982 Skrev: Hmm det lyder helt galt?

Er du sikker på at den rem passer`?

Jeg har kørt med samme type rem det sidste halve år (Hvis ikke mere) / 4000 km. - og min knullert har kørt upåklageligt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Tror der er en der skal træne sine fingermuskler.. Griner

Hvis den kan glide ned og og nr. der står på remme er ens.
Er det nok fingerne den er gal med, nå nu du ikke kan trykke remskiven fra hinanden.
Svar
#11
(14-10-2012, 20:19)sukedk2001 Skrev: Tror der er en der skal træne sine fingermuskler.. Griner

Hvis den kan glide ned og og nr. der står på remme er ens.
Er det nok fingerne den er gal med, nå nu du ikke kan trykke remskiven fra hinanden.

Hvis en scooter har kørt længe kan det også være svært. Fræk
På min første agility kunne jeg aldrig trykke den ned, og jeg tror at det skyldes at fedtet på akslen lige så stille var forsvundet efter de mange km, for jeg er desværre svagere nu end jeg var dengang Flov
Men kan godt trykke den sammen på den nye agility. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#12
Jeg har også det samme problem på min Jinlun. Det med fedtet lyder plausibelt og da jeg håber at få tid til at skille hele variomatikken til vinter tror jeg at jeg finder problemet.
Freedom is just another word, for nothing left to loose. Citat: janice Joplin.
Svar


Forum spring: