Søg Garagen Hej Gæst! Register

2 takter eller 4 takter?
#1
Jeg er kommet lidt i tvivl om hvad jeg ska købe; en 2 takter eller en 4 takter, 30 kmt eller 45 kmt

I skriver en 4 takter er sværer at få til at køre ordenligt.
Og mere kompliceret at reparer end en 2 takter.

En 2 takter er der sjældnt problemer med(?)

Jeg bor på amager, så jeg skal bruge den i københavns-området til at køre på arbejdet og sådan, det kan så risikere at blive hvor som helst i kbh.
Det er vigtigt at den starter om morgen.

En 30 kmt skal jo køre sammen med cyklister og de fleste ser sig jo ikke for herinde, når de skal overhale andre. *S*
Den kører ca. 30 km/L(?)

En 45 kmt skal køre sammen med biler, men der har man da en lidt bedre chance for at kunne se dem.
Den kører ca. 45 km/L(?)

Min gamle bil kører ca. 12 km/L, så jeg vil under alle omstændigheder spare meget når jeg skifter til scooter, pga. rep. til bil hvilket er megadyrt i forhold til en scooter.

Hvad er jeres råd til det?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Fordi det er en 45 scooter, er det altså ikke ensbetydende med at den kører 45 km på en liter benzin, tværtimod... Grin

En 30'er scooter derimod har måske nok en bedre benzin økonomi, men jeg ved det ikke, da jeg ikke har haft en...?

En 45'er kører vel ca. 25 km/l realistisk set, hvis den ikke er tunet en hel masse.

-Carsten
Svar
#3
Carsten Skrev:En 45'er kører vel ca. 25 km/l realistisk set, hvis den ikke er tunet en hel masse.

-Carsten

Ikke enig. - Det burde ikke være noget probelm at få en 50 ccm 4 takts scooter til at køre 50 Km/l, hvis man holder en fornuftig kørestil.

Hvis man ikke fjerner begrænsningerne i variatoren, har den betydeligt dårligere økonomi, fordi den kører med alt for høje omdrejninger i forhold til farten.

Hvis omdrejningsbegrænsning er tilstede, ødelægger det økonomien, fordi tændrøret blot sætter ud og benzinen så suser uforbrændt igennem.

Hvis rullevægten er lav, har scooteren sikker et fint optræk, men det giver bedre køre økonimi at den gearer op tidligt.

Hvis dysen er stor, kører scooteren sikkert også lidt hurtigere, men det giver også dårlig økonomi.
--
Hilsen Ole
Svar
#4
Jeg har haft 2-taktere både som 45'er og som 30'er, og er nu den lykkelige ejer af en billig 4-takter (Kymco Agility). Den er bevidst indkøbt som 30'er.
Fordelen ved en 2-takter er ydelsen i forhold til størrelsen på motoren, forstået på den måde, at den kan tunes til ydelser en 4-takter ikke kan komme i nærheden af. Faktisk er det næsten umuligt at tune en 4-takter. I modsætning til en 2-takter, hjælper det ikke med anden lydpotte m.m. på en 4-takter. Det eneste man kan gøre ved en 30'er 4-takter, er at fjerne begrænsningen i varioen og evt. i cdi'en. Jeg har fjernet begge, og min agility kører nu 65-70 på speedometeret (55-60 reelt)med en "dødvægt" - mig- på 110kg.

Fordelen ved 4-takteren er, at man slipper for olieblandet benzin og stanken i tøjet af olie. Den larmer også væsentligt mindre. Og måske det vigtigste, en betydelig bedre benzinøkonomi. Min kører mellem 45 og 5o km/l. Konens Peugeot 2-takter kører 28 km/l. Som nævnt, kører den mindre, hvis begrænsningen i varioen ikke fjernes.
Du siger, at du skal køre i København. Så er der ingen tvivl om, at du skal have en 30'er. Med en 45'er er du tvunget til at "følge strømmen" af biler på kørebanen, og det kan være en frustrerende og farlig oplevelse, især i myldretiden. Helt konkret kan jeg fortælle, at på en tur fra Valby til indre Nørrebro er tidsforskellen 50% til 30'erens fordel - selv med mange cyklister. På en tur fra Glostrup til Indre by er 30'eren kun 7 min. længere om turen end en bil!!!! pga. stoplysene på Hovedvejen (ingen eller få lys gælder cyklister).

En anden, måske ikke helt uvæsentlig fordel ved 30'eren, er, at du ikke risikerer "klip" i dit kørekort og at maksimumbøden for "overtrædelser" følger bøder til cyklister pt. maks. 500 kr. Straffen for forseelser begået på en 45'er, følger reglerne for biler. En alvorlig ting, hvis du f.eks. skulle komme til :? at køre 60, hvor der er 40 km/t. En 50% overskridelse koster dyrt på kortet Fortvivlethock: Hertil skal dog lægges udgiften til en ny vario, hvis du har "pillet" ved den, da hele varioen bliver konfiskeret. Skulle du have været så uansvarlig, at have fået en fredagsbajer for meget Ond vil du på en 30'er - indtil videre - ikke blive tiltalt for spirituskørsel og evt. fradømmelse af kørekortet + en klækkelig bøde.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Jeg kører også på en 30'er Agility, muligvis en af de meget få lovlige herinde!

Hvis jeg holder mig til 25 reelle km/t har jeg 2 gange været oppe over 45 km/l. Faldende til 35 km/l, hvis jeg går op på 28 km/t.
Topfarten på 30,5 km/t giver en økonomi i samme talstørrelse.

Jeg har ikke de store problemer på cykelstierne. Måske lige undtaget de gange, hvor kærestepar eller 2 jappende tøser spærrer det hele uden kontakt med omverdenen Ond

Jeg har dog besluttet at lade et andet værksted udføre det næste eftersyn. Det lød som om den gamle gut der, var mere mindet for kundeservice, end ude på 'fabrikken' i Hillerødgade.
Der opererer man med et begreb, 'slidskiver', som ingen hidtil har kunnet give mig en for mig fyldestgørende forklaring på. Måske et x-tra lag i varioen, der reelt sænker topfart, men også skåner selve varioen mod slid fra remmen ?
Er det noget maskinen er født med, eller er det kun 'fabrikken', der benytter det?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen Skrev:Skulle du have været så uansvarlig, at have fået en fredagsbajer for meget Ond vil du på en 30'er - indtil videre - ikke blive tiltalt for spirituskørsel og evt. fradømmelse af kørekortet + en klækkelig bøde.

Det med kortet er rigtigt, men du får dog stadig en klækkelig bøde ved spritkørsel på knallert-30, nemlig 2000 kr første gang.
http://www.sikkertrafik.dk/3d853e80

Desuden er der jo også aspektet med forsikringen ved en ulovlig knallert, du risikere at den ikke dækker hvis du bliver impliceret i en ulykke, og den "fornøjelse" kan gå hen og blive rigtig dyr.

http://www.sikkertrafik.dk/3d813e80
Svar
#7
Det er korrekt, men der er den lille hage ved loven, at den kun gælder registreringspligtige knallerter (store og små). Lille knallert købt før 1. juli 2006 er ikke registreringspligtige! Ej heller brugte knallerter, solgt som nye før samme dato og solgt videre senere. Reglerne for spirituskørsel (promillekørsel er afskaffet) er følgelig de samme som for cyklister.

En sådan lille knallert er ikke et motordrevet køretøj i lovens forstand, og en konfiskation af hele knallerten kan ikke anses for lovlig. Erstatningspligten - det mest alvorlige - vil altid, evt. som regressag - blive pålagt brugeren, såfremt det kan sandsynliggøres, at det ulovlige indgreb, kan have haft indvirkning på ulykken. En "udbrændt" eller manglende pære i baglygten - hvilket også gør knallerten ulovlig - vil dog nok ikke kunne foranledige forsikringsselskabet til at nægte at betale.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
kragen Skrev:Jeg har haft 2-taktere både som 45'er og som 30'er, og er nu den lykkelige ejer af en billig 4-takter (Kymco Agility). Den er bevidst indkøbt som 30'er.
Fordelen ved en 2-takter er ydelsen i forhold til størrelsen på motoren, forstået på den måde, at den kan tunes til ydelser en 4-takter ikke kan komme i nærheden af. Faktisk er det næsten umuligt at tune en 4-takter. I modsætning til en 2-takter, hjælper det ikke med anden lydpotte m.m. på en 4-takter. Det eneste man kan gøre ved en 30'er 4-takter, er at fjerne begrænsningen i varioen og evt. i cdi'en. Jeg har fjernet begge, og min agility kører nu 65-70 på speedometeret (55-60 reelt)med en "dødvægt" - mig- på 110kg.

Fordelen ved 4-takteren er, at man slipper for olieblandet benzin og stanken i tøjet af olie. Den larmer også væsentligt mindre. Og måske det vigtigste, en betydelig bedre benzinøkonomi. Min kører mellem 45 og 5o km/l. Konens Peugeot 2-takter kører 28 km/l. Som nævnt, kører den mindre, hvis begrænsningen i varioen ikke fjernes.
Du siger, at du skal køre i København. Så er der ingen tvivl om, at du skal have en 30'er. Med en 45'er er du tvunget til at "følge strømmen" af biler på kørebanen, og det kan være en frustrerende og farlig oplevelse, især i myldretiden. Helt konkret kan jeg fortælle, at på en tur fra Valby til indre Nørrebro er tidsforskellen 50% til 30'erens fordel - selv med mange cyklister. På en tur fra Glostrup til Indre by er 30'eren kun 7 min. længere om turen end en bil!!!! pga. stoplysene på Hovedvejen (ingen eller få lys gælder cyklister).

En anden, måske ikke helt uvæsentlig fordel ved 30'eren, er, at du ikke risikerer "klip" i dit kørekort og at maksimumbøden for "overtrædelser" følger bøder til cyklister pt. maks. 500 kr. Straffen for forseelser begået på en 45'er, følger reglerne for biler. En alvorlig ting, hvis du f.eks. skulle komme til :? at køre 60, hvor der er 40 km/t. En 50% overskridelse koster dyrt på kortet Fortvivlethock: Hertil skal dog lægges udgiften til en ny vario, hvis du har "pillet" ved den, da hele varioen bliver konfiskeret. Skulle du have været så uansvarlig, at have fået en fredagsbajer for meget Ond vil du på en 30'er - indtil videre - ikke blive tiltalt for spirituskørsel og evt. fradømmelse af kørekortet + en klækkelig bøde.


Ok tak krage, jeg havde ikke lige tænkt på en 30kmt - 4takter, jeg er dog ik i tvivl om at ska være agillity.

Jeg troede cykelister ville være et stort problem, og jeg drikker ikke når Jeg ska kører bil, det vil også gælde min kommende scooter.

Det er vel også meget sjældnt at politiet fartmåler cykelister, så der er vel endnu en god grund, jeg vil dog ikke tune den vildt meget når den tid kommer.

Jeg vil læse jeres "tips".
Svar
#9
Når du siger, at du ikke lige havde tænkt dig en 30'er 4 takter, men dog en billig Agility, så må du mene en 45'er Kymco Agility - alle Agility'er er 4-taktere.
Cykelstier er intet problem i forhold til at ligge i kø på kørebanen til stor irritation for alle billister. Hvis du kender København, så prøv i bil eller på en 45'er at komme fra Bispebuen til f.eks. Nørrebros Teater! Det kræver, at du skal hele vejen ind over Søerne og tilbage igen. På en 30'er kan du køre på tværs i alle gaderne. da de kun er afspærret for motorkøretøjer - hvilket en 30'er, som sagt, ikke er. Skulle du fortryde et evt. køb af en 30'er, kan du altid få den omregistreret til en 45'er - men ikke omvendt!
Politiet "fartmåler" normalt ikke cyklister på cykelstier, men de kørende patruljer har et godt øje til hurtige knallerter - også på cykelstien. Især hvis du kommer drønende indenom en patrulje :oops:
Vedrørende tun, så er der som sagt ikke meget du kan gøre, andet end at få fjernet begrænsningen i varioen. Det kan gøres for en 500,-. Så tune vildt meget på en 4-takter, kan du ikke. Men at køre 25-35 km/t er en pine. Jeg kører dog normalt ikke meget hurtigere, hvis der er mange cyklister - men det er stadig hurtigere end den anerkendte gennemsnitsfart for biler i København på sølle 24km/t
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Fjernet begrænsningen i vario for 500kr? Forstår jeg det det forkert eller er det det du siger? Det er godt nok dyrt.
Svar
#11
kragen Skrev:Skulle du fortryde et evt. køb af en 30'er, kan du altid få den omregistreret til en 45'er - men ikke omvendt!

Øhhh... - Er det nu rigtigt?

Jeg mener nu at flere herinde har beskrevet at en scooter ikke kan omregistreres hverken "op" eller "ned"; altså det den oprindeligt var købt som, vedblev den at være til sine dages ende.

Vi ser bort fra snyd og humbug med registreringsattester m.v.
--
Hilsen Ole
Svar
#12
Citat:Der opererer man med et begreb, 'slidskiver', som ingen hidtil har kunnet give mig en for mig fyldestgørende forklaring på. Måske et x-tra lag i varioen, der reelt sænker topfart, men også skåner selve varioen mod slid fra remmen ?
Er det noget maskinen er født med, eller er det kun 'fabrikken', der benytter det?
Jeg har lige tjekket reservedelskataloget hos Kymco i Tyskland og servicemanualen (ikke den pamflet, der følger med scooteren) om der skulle være noget, der ligner "slidskiver" i varioen, men jeg kan absolut ikke finde noget, der bare ligner. Jeg kender slidskiver fra affjedringer og pumper, men ikke på en scooters vario. Der sidder godt nok en stor kraveskive bag drevet til kileremmen for at beskytte remmen, så den ikke kører på metallet i selve huset - men det er ikke skiver (flertal) og den har ingen indvirkning på farten. Bed værkstedet om at få lov at se/få de slidte "slidskiver". Du har altid ret til at få udleveret de udskiftede dele.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: