Søg Garagen Hej Gæst! Register

Malingen krakelere når jeg bruger Klarlak
#1
Hej.
Har dette ireterende problem.
Har købt grunder, sort blank og klarlak spraymaling af mærket Plastic-Kote i XL byg.

Når jeg sprøjter klarlak på, så krakelere malingen i samme øjeblik det rammer.

Hvorfor vil det ikke fungere sammen? Ond
Knallert lagt på hylden for nu.

PT kørende i en splinterny Renault Twingo fra 21/1 2014

Smuksere min dejlige Fym A3 125'er :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(06-10-2012, 13:59)Shakon Skrev: Hej.
Har dette ireterende problem.
Har købt grunder, sort blank og klarlak spraymaling af mærket Plastic-Kote i XL byg.

Når jeg sprøjter klarlak på, så krakelere malingen i samme øjeblik det rammer.

Hvorfor vil det ikke fungere sammen? Ond

Det er måske for koldt til at spraymale, derfor krakelerer det. Jeg har selv prøvet det da jeg malede Big1.
Jeg har dennegang brugt en varmepistol til at varme mine emner op til Puch'en, og her er der intet der er krakeleret. Det kan selvfølgelig også være fordi det er noget billigt spraymaling, du har købt. Jeg bruger selv kun Motip.
Ivecar plus 2023.
Svar
#3
Kan det være fordi du sprøjter klar lakken for tidligt på?. Altså inden den anden maling er tørt nok?.

Svar
#4
Det har stået siden igår så det ikke fordi det ikke er tørt.

Jeg holder mig til at det fordi det for koldt. Må prøve i kælderen så.
Knallert lagt på hylden for nu.

PT kørende i en splinterny Renault Twingo fra 21/1 2014

Smuksere min dejlige Fym A3 125'er :)
Svar
#5
(06-10-2012, 14:47)barden Skrev: Kan det være fordi du sprøjter klar lakken for tidligt på?. Altså inden den anden maling er tørt nok?.
Nope. Det er fordi temperaturen er forkert. Når du maler et emne med lak skal der helst være et sted mellem 16-24 grader og emnet må ikke være for varmt eller for koldt. Hvis man går for hurtigt på med anden eller tredje gang laver det løbere da malingen ikke kan nå at binde sig til emnet (uanset temperatur).
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(06-10-2012, 15:00)Havoc Skrev: Nope. Det er fordi temperaturen er forkert. Når du maler et emne med lak skal der helst være et sted mellem 16-24 grader og emnet må ikke være for varmt eller for koldt. Hvis man går for hurtigt på med anden eller tredje gang laver det løbere da malingen ikke kan nå at binde sig til emnet (uanset temperatur).

Super. Tak for svaret, jeg sender beskeden videre til Shakon, det er ikke mig der maler. Grin

Svar
#7
(06-10-2012, 14:56)Shakon Skrev: Det har stået siden igår så det ikke fordi det ikke er tørt.

Jeg holder mig til at det fordi det for koldt. Må prøve i kælderen så.

Det er højst sandsynligt pga temperaturen. "Krakelerer" det stadigt er der sikkert rester af silikone på emnet; Hvis du har brugt silikone (poleringsmiddel og visse vaskemidler indeholder silikone) på overfladen bliver malingen "skubbet væk" fra der hvor der er silikone. husk at gøre det ordentligt rent. Der findes Silikone Fjerner som man vasker med inden man sliber og maler. Man bruger en fedtklud til at fjerne evt støv med fra slibningen før man maler for et 100% i orden resultat Smil

Det kan også være en kemisk reaktion, men meget usandsynligt siden alt autolak skal være vandbaseret efter de nye regler (vedtaget ifra 1jan 2012 tror jeg nok, de er ihvertflad gældende nu).
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#8
Nogle gange kan den klarelak være meget kraftigere altså stærkere end den almindelige farve, og derfor reagere kraftigt med hinanden. Derfor skal man sørge for at give den, den farve man ønsker, i den rigtige temperatur som andre også har påpeget, SAMT at sørge for at det skal hærde, dvs. lade det stå i omkring 24 timer i varme (stuetemp.), hvorefter man giver den klarlak. Kig på dåsen bagpå, der står et nummer normalt, sikkerhedsmærke, normalt 2 eller 3. Mens nogle andre er helt oppe på 5 - 6 stykker. Dette indikere hvor kraftigt malingen er!
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar
#9
På nogle spray, skal man vente 24 t. med at male oven på og hvis det er koldt skal der gå længere tid før man kan male.
Læs på dåsen om de skriver noget om dette. Men helst varmt, når du maler og dæk godt af.
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Opel Meriva årg. 2005
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: