Søg Garagen Hej Gæst! Register

Typhoon 30'er eller 45'er ?
#1
Sikkert et meget dumt spørgsmål, men hvilke kendetegn har en Piaggio Typhoon 45'er kontra en 30'er ? Kan det aflæses på stelnummer (guide til det ville være lækkert).
Noget andet jeg godt kunne tænke mig at vide lidt om, er hvilken karburator 30'eren og 45'eren som standard kører med. Er der forskel på årgangene, feks nogle der kører med 12mm og andre med 17,5mm ?

Jeg er i gang med at sætte en typhoon i stand, men jeg er skisme blevet i tvivl om den rent faktisk er en 30'er, eller om den tilfældigvis er en 45'er. Tidligere ejer, fortalte at den var en 30'er, men med 45'er cylinder på. Men da jeg skulle fejlsøge lidt på den i dag, så opdagede jeg at der sidder en sprit ny 17,5mm Dellorto på. Jeg havde fået den gamle karburator med, som er en 12mm, men den er ikke komplet, mangler bla nogle småting til gasspjæld (bundstyr/lås for nål/ nålplade ja kært barn har mange navne, men den der skal sidde mellem fjeder og nålen i gasspjældet). Vil øverste dæksel fra 17,5mm kunne bruges på den 12mm karburator mon ?
Og er der nogle der kan svare på hvilken standarddyse man skal køre med i henholdsvis 17,5mm og 12mm (evt hvis der er forskel på 30'er og 45'er).
Der er ikke guldplade i nogle af karburatorerne. Og de skal køre med standard luftfilter.
Jeg overvejer ligeledes at sætte en 30'er cylinder på, hvis det altså er 45'er der er sat på, som jeg har fået oplyst.
Pyh sikke en omgang. Måske er der en der kan linke mig til en haynes værkstedsmanual som jeg kan hente ned, eller en anden værkstedsmanual til Typhoon ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Så vidt jeg husker er Typhoon aldrig nogensinde lavet som 30'er med en 12mm karburator da de alle kører med Hiper2 Pro motoren der har 17.5mm standard.

På de helt gamle Typhoon er det nemt at se forskel på dem, de kører nemlig med en anden type varioskjold.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#3
Jeg har aldrig haft rodet med Hiper motor før, så jeg er komplet blank på det område. Jeg har været vant til PGO og peugeot Smil Så fagre nye verden.
Har du en guide for dummies, så jeg kan se forskellen på de motorer ?
Så vidt jeg kan læse mig frem til, så kører 45'er og 30'er med den samme type cylinder og top ? Eller er det misforstået ?
Jeg ved at den model jeg har, er den man kalder "gammel model", i hvert fald når jeg sammenligner med luftfilterkassen feks. Så er det den trekantede af dem, som er på, og iflg tidligere ejer, så er scooteren fra 1999. Så det var derfor jeg bla gerne ville have nogle særlige kendetegn, feks på stelnummer, hvor man kan se forskel på en 30'er og en 45'er Smil
Svar
#4
(23-09-2012, 21:08)ClausG Skrev: Jeg har aldrig haft rodet med Hiper motor før, så jeg er komplet blank på det område. Jeg har været vant til PGO og peugeot Smil Så fagre nye verden.
Har du en guide for dummies, så jeg kan se forskellen på de motorer ?
Så vidt jeg kan læse mig frem til, så kører 45'er og 30'er med den samme type cylinder og top ? Eller er det misforstået ?
Jeg ved at den model jeg har, er den man kalder "gammel model", i hvert fald når jeg sammenligner med luftfilterkassen feks. Så er det den trekantede af dem, som er på, og iflg tidligere ejer, så er scooteren fra 1999. Så det var derfor jeg bla gerne ville have nogle særlige kendetegn, feks på stelnummer, hvor man kan se forskel på en 30'er og en 45'er Smil


Det er en 45'er, 30 modellerne dukkede først op i 2003-2004, og kører alle med det nye type filter. Blink med øjet

Hvis den virkelig er fra 1999, så er der en chance for stelnummer starter med DGM istedet for ZAPC.

En anden ting de kan kendes på 45 udgaverne er de har det flade kølerskjold over blæserhjul, samt et varioskjold der ser således ud:

[Image: 1215617-piaggio-typhoon-45er-solgt]
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#5
Hmm, jeg kan ikke huske hvordan varioskjoldet ser ud, men jeg mener at det ser ud som på dit billede.
Hvis jeg tager nogle billeder af motoren i morgen, kan du så afgøre om det er en 30'er eller 45'er ?
Jeg går ikke ud fra der er nogle afvigelser på selve scooteren, mellem 30'eren og 45'eren ? Jeg har fået af vide at man bla kan se en lille forskel på speedo og på sæde, men hvordan ved jeg ikke Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(23-09-2012, 21:20)ClausG Skrev: Hmm, jeg kan ikke huske hvordan varioskjoldet ser ud, men jeg mener at det ser ud som på dit billede.
Hvis jeg tager nogle billeder af motoren i morgen, kan du så afgøre om det er en 30'er eller 45'er ?
Jeg går ikke ud fra der er nogle afvigelser på selve scooteren, mellem 30'eren og 45'eren ? Jeg har fået af vide at man bla kan se en lille forskel på speedo og på sæde, men hvordan ved jeg ikke Smil

Du kan ligeså godt tage mit ord på det er en 45'er, 30'erne var slet ikke typegodkendt dengang, og kører alle med den nye Hiper2 Pro motor.

Hvilket også betyder at alle Typhoon 30 km/t har det lille samlede stik til stator, hvor de gamle modeller har 3 løse ledninger op til tændspole/cdi samt et kabel med et lille rundt stik.

Den gamle type motor har vario med 16x13 ruller, samt 128mm remskiver samt 100mm tromle, hvor den nye Hiper2 har vario med 19x15.5 ruller samt 134mm remskiver og 110mm tromlebremse.

Der bliver solgt tonsvis af Typhoon 45'ere som 30'ere, jeg vil tro det er en af de modeller der svindles mest med.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#7
Jeg må ud og rode lidt mere i det. Kan der evt sættes 30'er varioskjold på en 45'er eller omvendt ? Jeg er ikke i tvivl om du ved hvad du snakker om, men jeg er i tvivl om der evt kan være sat en 45'er motor/dele på et 30'er stel.
Svar
#8
(23-09-2012, 21:45)ClausG Skrev: Jeg må ud og rode lidt mere i det. Kan der evt sættes 30'er varioskjold på en 45'er eller omvendt ? Jeg er ikke i tvivl om du ved hvad du snakker om, men jeg er i tvivl om der evt kan være sat en 45'er motor/dele på et 30'er stel.

Der kan godt sættes et varioskjold på fra en 45'er, men så smadrer du gearingen da den gamle type er uden støtteleje til koblingen, men den nye er.

Hvis den er fra 1999, er det ikke en 30km/t, og bliver det aldrig. Blink med øjet

Du har vel fået et stelnummer på maskinen, hvad starter det med ?
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#9
Jeg har ikke fået skrevet det ned, så jeg må ud og aflæse det i morgen, når det er blevet lyst Smil Jeg håber jeg har misforstået noget, eller har blandet noget sammen, mht årstal. Ellers kommer sælgeren sku til at tage det hele tilbage igen hehe.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(23-09-2012, 21:49)ClausG Skrev: Jeg har ikke fået skrevet det ned, så jeg må ud og aflæse det i morgen, når det er blevet lyst Smil Jeg håber jeg har misforstået noget, eller har blandet noget sammen, mht årstal. Ellers kommer sælgeren sku til at tage det hele tilbage igen hehe.

Mit gæt er du er blevet taget ved næsen, ligesom de mange andre der køber gamle Typhoons.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#11
Jeg har det desværre også på fornemmelsen, også derfor jeg er meget interesseret i at undersøge nærmere, bla med karburator størrelse osv.
Hvad skal stelnummeret starte med, for at kunne være en 30'er ?
Svar
#12
(23-09-2012, 21:54)ClausG Skrev: Jeg har det desværre også på fornemmelsen, også derfor jeg er meget interesseret i at undersøge nærmere, bla med karburator størrelse osv.
Hvad skal stelnummeret starte med, for at kunne være en 30'er ?

Der ligger 2 typegodkendelser på Typhoon 30km/t, og begge skal starte med zapc, den ene er zapc29, og har følgende i typegodkendelsen:
Tegn 11 i stelnummeret er 3 og angiver den maksimale hastighed = 30 km/t.

Den anden har zapc50, og har følgende i typegodkendelsen:
Tegn nr. 9 i stelnummeret er "1" og angiver den maksimale hastighed = 30 km/t.

Hvis den starter med TEC eller DGM er det en gammel 45'er, de nyere 45'ere starter dog også med zapc29.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar


Forum spring: