Søg Garagen Hej Gæst! Register

Sådan var forbruget ved forskellige løsninger
Jeg har i sommers testet benzinforbruget ved forskellige tiltag, samt ved de forsk. benzin oktaner og mærker. Her er resultatet:
Hver testperiode er ca. 770km. Svarende til en uge på scooteren. Der er brugt et denso irridium 4mm til at teste benzin. Km/l:

Preem 95: Svensk benzin: 35,33.
Preem 98: 35,37.
Q8: 95: 35,76.
Uno-X 95: 35,45.
Statoil 95: 35,66.
Shell 95: 35,11.
Shell Fuelsave: 35,82.
V-power: 36,14.

Tændrør: Preem 95:
NGK CR7HSA: 33,74.
NGK CR7HIX Irridium: 35,51.
Denso 4mm Irridium: 35,43 (Målt i en anden uge end øverst).

Hvad der skuffer mig er Shells Fuelsave. Der er jo stort set ingen gevinst. Derimod synes der en større gevinst ved V-power.

Men den største gevinst opnåede jeg dog ved brug af irridium tændrør fremfor et alm. tændrør fra NGK. Forskellen er trods alt 1,5km/l, hvilket da ikke er meget, men dog.

Nogen der har forslag at teste?
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Underligt er det også, at OKT 98 ikke giver mere end 95.
Ligeså skal det siges, at jeg tror at forskellen mellem et irridium og et alm. tændrør udlignes ved lavere omdrejninger. Jeg kører meget øde landevej med gassen i bund meget af tiden, dvs. mellem 55-65 plus minus bakker og vind etc.
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar
Det var egentlig rart nok at se at det var en god investering da jeg købte et Iridium til min egen maskine, og kan dertil tilføje at det har gået 12.000km nu, og fejler intet så det er en god investering.

Tak for testen Smil
VGA Firefox "Ad vitam aut culpam"
Ny 20.April 2017  -  Nu +1.000km
Svar
Inden man tager den ellers så fine test for gode varer, så husk at vejrliget giver en hvis afvigelse. Regn, blæst og sol kan give vidt forskellige resultater. Det er nok det, der giver forskellen på de 2 første punkter, da et større oktan tal ikke ændrer noget, hvis motoren kører fint på det lavere.

Cool
Svar
(20-09-2012, 09:53)Teddy Skrev: Inden man tager den ellers så fine test for gode varer, så husk at vejrliget giver en hvis afvigelse. Regn, blæst og sol kan give vidt forskellige resultater. Det er nok det, der giver forskellen på de 2 første punkter, da et større oktan tal ikke ændrer noget, hvis motoren kører fint på det lavere.

Cool

Ja, vejrlig har sikkert rigeligt at berette. Men det er testet under eksakt samme konditioner her i sommeren 2012: MØGVEJR. Hver dag Grin

Jo, vejret gør sit. Men jeg tror selv ikke på feks fuelsafe har så meget at sige. V-power måske en anelse, men det er nok kun fordi de ikke fylder skidtet op med ethanol = bedre brændværdi?

Dog synes jeg at et iridium tændrør har skilt sig meget ud. Jeg tror forskellen bliver meget mindre såfremt man kører med mindre omdr. end jeg gør.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

(20-09-2012, 11:52)Westenkaer Skrev: V-power måske en anelse, men det er nok kun fordi de ikke fylder skidtet op med ethanol = bedre brændværdi?

V-pover er i lighed med alt andet benzin i danmark tilsat 5% ethanol. Noget med et lovkrav.
Freedom is just another word, for nothing left to loose. Citat: janice Joplin.
Svar
Jeg kører også lidt længere på V-power end på andet benzin. Det bedste er dog V-power med 3 % iso-propanol. Så kører den gerne 28-29 km/l, i "lovlig" tilstand med ubegrænset udstødning.
PGO PMX Sport - 14000 km. Købt d. 27/07/11 :)
Svar
Hvis det med V-Power, står til troende (flere km. pr. liter). Så kan Big3 komme op på, ca. 23 km/l. Problemet er jo så, at det er noget dyrere end alm. benzin.
Anaig City Elf 2019 13.000 km.
Svar
Jeg føler min er mere tørstig med v-power end med fuel-save, men har ikke laver en test endnu, jeg ligger på ca 50km/l pt så den er ok budget mæssigt Smil
VGA Firefox "Ad vitam aut culpam"
Ny 20.April 2017  -  Nu +1.000km
Svar

Med gasspjældet åbnet lige meget med samme omdrejningstal vil det være hvor tyktflydende det er, der bestemmer hvor meget der suges op i en karburator af gangen, og på det punkt er der ikke rigtig nogen forskel. Smil

Grunden til at benzinfolkene siger at man kan spare benzin ved nogle af dem, er at kraften er mere koncentreret i nogle af dem, og man derfor kan slække lidt på gashåndtaget og have den samme kraft som ved de andre. Fræk
Så medmindre man slækker på gashåndtaget for at holde scooteren på en konstant hastighed under topfart, vil man ikke kunne se nogen forskel i benzinforbruget, da der jo gives samme mængde benzin ved alle sammen, i sådan en karburator. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
(20-09-2012, 23:16)Baddi Skrev: Med gasspjældet åbnet lige meget med samme omdrejningstal vil det være hvor tyktflydende det er, der bestemmer hvor meget der suges op i en karburator af gangen, og på det punkt er der ikke rigtig nogen forskel. Smil

Grunden til at benzinfolkene siger at man kan spare benzin ved nogle af dem, er at kraften er mere koncentreret i nogle af dem, og man derfor kan slække lidt på gashåndtaget og have den samme kraft som ved de andre. Fræk
Så medmindre man slækker på gashåndtaget for at holde scooteren på en konstant hastighed under topfart, vil man ikke kunne se nogen forskel i benzinforbruget, da der jo gives samme mængde benzin ved alle sammen, i sådan en karburator. Blink med øjet

Det er vist ikke helt korrekt. Hvis der er mere energi i benzin A end i benzin B, så vil omdrejningerne være højere end ved benzin B selvom gasspjældet er åbnet lige meget. Så kommer man hurtigere frem, men bruger den samme mængde benzin pr. tid. Så jo, hvis der er mere energi at hente i den ene type benzin fremfor den anden, så vil jeg spare benzin.
PGO PMX Sport - 14000 km. Købt d. 27/07/11 :)
Svar
(20-09-2012, 22:28)Jep123 Skrev: Jeg kører også lidt længere på V-power end på andet benzin. Det bedste er dog V-power med 3 % iso-propanol. Så kører den gerne 28-29 km/l, i "lovlig" tilstand med ubegrænset udstødning.

Men formentlig ikke langt nok til at retfærdiggøre den noget højere pris.
Svar

Forum spring: