Søg Garagen Hej Gæst! Register

At aftjene sin værnepligt
Nogen der har gjort det for nyligt?
Jeg vil skide gerne! Men pladserne er trænge, og alligevel er der så mange valg. Dog vil jeg blive på sjælland, så flyvevåbnet og søværnet er udelukket. Nogen der har gode/dårlige oplevelser forskellige steder fra? Jeg har forresten planer om at skulle i politiet som 21 årig, hvad vil egne en bedst? Hvor vil jeg få de bedste kompetencer? Smil
Ved godt det er et spørgsmål langt fra scooter verdenen, men her er sq så mange venlige og intelligente sjæle herinde Blink med øjet
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

(13-09-2012, 23:35)Jacob k Skrev: Nogen der har gjort det for nyligt?
Jeg vil skide gerne! Men pladserne er trænge, og alligevel er der så mange valg. Dog vil jeg blive på sjælland, så flyvevåbnet og søværnet er udelukket. Nogen der har gode/dårlige oplevelser forskellige steder fra? Jeg har forresten planer om at skulle i politiet som 21 årig, hvad vil egne en bedst? Hvor vil jeg få de bedste kompetencer? Smil
Ved godt det er et spørgsmål langt fra scooter verdenen, men her er sq så mange venlige og intelligente sjæle herinde Blink med øjet

Det må vel næsten være Hjemmeværnet du skal henvende dig til, tror jeg.

Nu er det her jo off topic forummet, så her kan man snakke om alt der ikke er scooter relateret Blink med øjet
/Karen Hansen

Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017

"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
Til politi er en alm. karriere i forsvaret en fin ide, du kan jo evt. droppe værnepligten og tage et år eller to som Konstabel, det er langt mere spændende hvis man rent faktisk har lyst til at være i milli.

Selv var 1/2 af dem jeg var værnepligtig med der, fordi de var tvunget, mange ville have det bedste ud af det, nogle ville bare brokke sig.

Men det andet, der får du også først en værnepligtstid, og så en form for uddannelse, og så til sidst et job.

Mest oplagt er næppe hjemmeværnet, det bliver af de fleste betragtet som en hobby. Men Militær politiet det lugter da en hel del af politi, og er super hårdt og spændende, min bror har været meget glad for sin tid der, som konstabel. han måtte dog stoppe pg.a. en hofte skade.

ellers er der jo søværnet hvor man kan være heldig at komme med på togt med absalon eller esben snarre, der har min bror faktisk også gjort karriere, men han skiftede til MP kort før udsendelse af forskellige grunde (det var noget med en kæreste han ikke kunne undvære, og så konflikter med en leder om at han hellere ville have en anden uddannelse end den han havde fået oprindeligt)

Men sådan en tur på havet giver kassen, og en masse gode oplevelser, jeg synes min bror er en idiot for at blive hjemme, selvom jeg som bror er glad for at jeg slap for bekymringerne.

Selv var jeg i beredskabs styrrelsen, det var super fedt, noget af det bedste jeg har gjort i mit liv. Brandmands uddannelse og et gratis stort kørekort, massere af øvelser, og mulighed for at gøre en forskel allerede som værnepligtig. Og så har jeg kørt udryknings kørsel, og det er sgu fedt!

Stedet er faktisk ikke så vigtigt, men det er en klar fordel at komme længere end bare værnepligten, og så er gode papirer jo næsten et must, hvis man vil stå godt til politiets optagelses prøve, endnu et plus hvis du bliver i forsvaret, er at du har en kondi osv. som gør at du kan klare optagelses prøven uden at træne og i overlegen stil.
Svar
Join the navy see the world Smil
Svar
Jeg fik faktisk mit nuværende job, ved at gå mili-vejen!

Men nu havde jeg jo en uddannelse, man gerne ville gøre lidt ud af, så man havde en specialretning alene for færdiguddannede ingeniører!

Samlet militærtjans = 6 mdr + 12 mdr. med ingeniørarbejde.
Det var dog fordi man mente, jeg skulle videre i systemet. (Endte som løjtnant-R)

For dem der forblev menige var der kun 2 mdr. med march, skydning, FUT og førstehjælp. Derefter 6 mdr nørderi af forskellig art. Og mange, også menige, fik faktisk ret ansvarsfulde opgaver!

Ordningen er for længst ophørt grundet indsigelse fra begge (den gang) ingeniørfagforeninger. Faktisk en tosset indsigelse for den vej var springbræt for mange nyuddannede, og Forsvaret beholdt mange af folkene. Af de 13 i min sektion kom de 9 ind den vej.

Og jeg har i mit arbejde stadig gavn af ting, jeg lærte, mens jeg rendte rundt i grønt.
Radiosprog, kort og kompas og forståelse af militær tankegang bl.a.
Førstehjælp er heller ikke dumt at kunne!
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Hvis folk kan få praktisk erfaring, og samfundet kan spare nogle penge på løn, og det er en begrænset periode, så er det da vist en viw viw situation.

så længe de ikke koster rigtige arbejdspladser

Det er vel ikke mere slemt, end at vi foretog en stor del af den daglige rengøring i de dele af kassernen hvor vi boede, det manglede da bare, men det kostede jo også hurtigt en halv eller en hel fuldtids stilling.

Ved ikke hvordan det er med folk der har svendebreve i dag, i gamle dage fik mekanikere jo "lov til" at få en kort værnepligts uddannelse efterfulgt af nogle måneder på forsvarets mekaniske værksteder, hvor den stod på service og reperationer af mc'ere og biler mm.

Der hvor jeg var værnepligtig havde de 2 alm. fast ansatte civile, som mekanikere.
Svar

Forum spring: