Søg Garagen Hej Gæst! Register

Listo 45 gider ikke starte
#1
Hej.
Min storebrors Listo gider ikke starte mere.
Det startede her i forgårs hvor den bare ikke gad at starte om morgenen, så han måtte op på jernhesten Blink med øjet

Jeg kigge lige kort på den igår, og følgende ting kan der konkluderes:

*Tændrøret gnister
*Der kommer benzin ned til karburator (benzinslange/filter ok)
*Bundkaret i karburator bliver fyldt rigtigt nok op.
*Det er IKKE sidebenstøtte-funktionen der fejler af en eller anden art. (Når denne funktion er slået til kan scooteren slet ikke gniste.)

Vi prøvede med lidt karburatorvæske direkte ned i tændrør-indgangen, men den startede stadig ikke.
Når jeg står holder karburatoren i hånden (taget fri fra de to studse, indsugning og fra luftfilter) så kan man se en lille "nål" af en art i den ende hvor luftfilteret sidder. Når man giver gas, så mener jeg at der her skal sprøjte benzin ud, men dette gør der ikke, så mon ikke karburator er tilstoppet?
Vil skille den af her i morgen.

Mener dog stadig at scooteren bare burde have givet lidt fra sig igår, da vi prøvede med karburatorvæske, men måske tændrøret var så gennemvæddet at det slet ikke slog gnister, når det kom til stykket.

Storbror fortalte også at da han næsten var hjemme, slukkede han scooteren i fart, så den døde og lige trillede de sidste par meter, kan dette have ødelagt noget elektronik? Jeg tænker evt. på CDI-boksen?

Ellers nogle indvendinger?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Tror ikke at der er noget krudt i karburatorvæske, prøv hellere benzin, men allerbedst, startspray ( købes på tankstation ) er vist ren æter.
Er der gnist i tændrøret skal det nok få den igang, I min instruktionsbog står der, at man skal undgå, at slå tænding fra og trille med motor på, da det kan skade de elektriske dele, har dog selv kommet til det, men det skal vi altså prøve at undgå. Men er der gnist i tændrør, har den sikkert ikke taget skade. Det er med meget elektronik, enten virker det 100 % eller ikke slet ikke, helt som med en elektrisk pære, der er to muligheder.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#3
Jeg kender én med en spritny Pexma. Den er osse lidt besværlig at starte, især når den har stået ude i kulden. Jeg tror det har noget med fugt at gøre
Svar
#4
Fandt ud af at tændrøret kun gad at gniste nogen gange.
Det tyder på at det er tændhætten (den med sølv-hætte).
Men han er vist for nærrig til at betale for en ny, så må han jo cykle fremover Smil)
Svar
#5
Ja jeg er efterhånden ved at smide min Listo på lossen .... skodpisse(masserafcensur)kinaskrammel. Ked af det

Har megamange problemer med motorgangen.

Når jeg giver fuld gas skyder og brager den ud igennem potten som om der er knaldperler i udstødningen.

Har prøvet med flere forskellige dyser - både Maxi dyser, men også den originale, den fra min mekaniker, og så en som Brian fra Lindberg har sendt til mig. Har prøvet nålen i alle 5 forskellige stillinger på alle dyserne, har skruet og regeret på blandingsskruen.

Den bedste justering lige nu er standard dysen, nålen i midten, og blandingsskruen 1 3/4 ude. Så kan jeg da køre 55 på nålen, og ikke mere. Kommer jeg over 3/4 gas skyder og brager den.

Så plejer man at sige at den får for mager en blanding - så derfor har jeg prøvet med større dyser, en federe nåleposition, en federe blanding på skruen - og vel at mærke alt ind imellem. Så kan den give fuld gas på støttefoden, men der er ingen optræk ude i trafikken, og det er ligesom om den dør (mister kompression) ind imellem. Også ved ligeudkørsel på landevej med 50-55 km/t jævn hastighed.

Problemet med skyderiet er værst, når det er mellem +/- 2 grader og det er meget fugtigt i luften. (Luften er tættest dér - og den får så for meget luft, tror jeg). Når det er tørt og varmt, eller reel regn, eller fryser kraftigt, ja så er der "næsten" ingen problemer.

Jeg har tjekket alle tilgængelige karburator- og motordele for utætheder, og alt er fugtsikret med Silikone og med Motip Kontakt- og fugtspray.

Synes ikke jeg vil ofre penge på en helt ny karb, hvis nu ikke fejlen ligger dér.

Til gengæld må jeg sige at alt andet virker perfekt - lys, bremser, støtteføder, startmotor, affjedring, skjolde og låse, greb og kontakter - alt har det fint.... og den starter i første eller andet hug på kick'en om morgenen - også selvom det er bundkoldt.

Jeg har flere gange talt med min mekaniker, men han mener ikke der er mere at gøre - fejlen er der ikke i hans tørre og opvarmede værksted. (that figures). Har talt med Brian fra Lindberg, som gerne vil se på den, men jeg ved ikke hvor mange flere penge jeg vil bruge på den. Jeg vil ikke risikere at havarere på vejen fra Nordjylland til Vejen og stå på Lars T.'s mark med en maskine der ikke vil køre. Så den skal op på en (lejet) trailer, og bag på Asconaen hele vejen til Vejen (benzinomkostninger) - og så skal Lindberg jo også have for arbejdet - og måske reservedelene (endnu flere penge).

Jeg tager MC pap til foråret, og så skal Listoen sæles eller skrottes på samme måde som min gamle FZ'er (ren æter i krumtaphus og karburator og så en god stor stryger i hullet til tændrøret :twisted: ). Så hopper jeg på nakken af en MC scooter af anerkendt fabrikat (PGO/Peugeot/Honda) el.lign med 100+ ccm under bugen.

Kina er sku til at grin'a .. og det er jeg efterhånden også - min kæreste synes jeg bruger mere tid med skruenøglerne end med hende i weekenderne. Neutral

Blot til skræk og advarsel - jeg var så positiv over maskinen i starten, og intet problem var for stort til at blive fixet nu... men nu er jeg klar til at give den den sidste tur - Terminator style!!! Ond

Nogen bud på fejlen?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
lyder ik godt. havde elers tænkt på en listo til forår men jeg er ik god til motor min far er og når både stig bror og nigthawk har problemer og jeg har læst ander så er det nok ik et godt bud?
Svar
#7
Det lyder ikke rart, specielt ikke når den har været på værksted, og derfor skulle være i orden.
Hvis det knalder i udstødning, kan det være fordi blanding er for mager, men det har du jo rodet med så det er nok ikke dette. Når temperaturen er mellem 0 og 5 grader kan det være nødvendigt med karburatorvæske i benzin så prøv det. Det kan også være ventilspillerum der er forsnævert indstillet, så udstødnings ventilen ikke lukker rigtigt, få det justeret hurtigst muligt. Står ventilerne for stramt kan ventiler og sæder blive brændte, hvad der kan koste en dyr reparation.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#8
Bare en tanke, jeg fik. Forhåbentlig er den ikke rådden Smil

Kunne ledningen til tændrøret eller hætten være blevet utæt, så fugt kan trænge ind og skabe strømlækage?
Der skal jo ikke meget til, før der ikke er nok til gnisten, eller at den bliver for svag.

Jeg har set mange plasticting, der var blevet 'møre' efter lang tids påvirkning af varme eller sollys. (UV stråler er nok næppe årsagen! Smil )

I ældre dage (10-15 år siden?), var det vist også en god ide om vinteren at tørre sin strømfordeler og tændkabler i bilen af og derefter give dem et tyndt lag olie fra en sprayflaske. Det skulle holde fugt og snavs væk.
Svar
#9
walker1 Skrev:Bare en tanke, jeg fik. Forhåbentlig er den ikke rådden Smil

Kunne ledningen til tændrøret eller hætten være blevet utæt, så fugt kan trænge ind og skabe strømlækage?
Der skal jo ikke meget til, før der ikke er nok til gnisten, eller at den bliver for svag.

Jeg har set mange plasticting, der var blevet 'møre' efter lang tids påvirkning af varme eller sollys. (UV stråler er nok næppe årsagen! Smil )

I ældre dage (10-15 år siden?), var det vist også en god ide om vinteren at tørre sin strømfordeler og tændkabler i bilen af og derefter give dem et tyndt lag olie fra en sprayflaske. Det skulle holde fugt og snavs væk.

Ja, det er jo det jeg selv mistænker.
Et nyt tændrørshætte og den kører igen, det er jeg nu meget sikker på!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
siestaknud Skrev:lyder ik godt. havde elers tænkt på en listo til forår men jeg er ik god til motor min far er og når både stig bror og nigthawk har problemer og jeg har læst ander så er det nok ik et godt bud?

Slap af.. Du kan jo også finde en person der har en scooter til 15.000kr,- hvor den efter 2 år ikke har det godt længere.
Så skal man nok bare være glad for, at man kun har givet 7.500kr,- for den, og ikke over 15.000kr,-!

Så med den tankegang du er inde på her, skal du aldrig have noget køretøj :?

- Desuden er problemet med min storebrors scooter en defekt tændrørshætte som er dækket af reklamationsretten, til sølle 40kr,-..
Svar
#11
LETSINDIG Skrev:Det lyder ikke rart, specielt ikke når den har været på værksted, og derfor skulle være i orden.
Hvis det knalder i udstødning, kan det være fordi blanding er for mager, men det har du jo rodet med så det er nok ikke dette. Når temperaturen er mellem 0 og 5 grader kan det være nødvendigt med karburatorvæske i benzin så prøv det. Det kan også være ventilspillerum der er forsnævert indstillet, så udstødnings ventilen ikke lukker rigtigt, få det justeret hurtigst muligt. Står ventilerne for stramt kan ventiler og sæder blive brændte, hvad der kan koste en dyr reparation.

Den har masser af karburatorsprit i benzinen, da det er en 4-takter kører jeg med blandingsforholdet 1:25 ligesom i vores ældre bil. Den har været på værksted og fået justeret ventiler for knap 400 km siden. Ventilerne er ikke justeret for stramt, de er justeret så de akkurat står og klikker hjørbart - og de er tjekket igen og skulle gerne stå korrekt.

Men men den skyder også ved lave omdrejninger, hvis jeg giver fuld hane begynder den med det samme, også selv om den ligger og rumler rundt ved tomgang. Jeg kan som beskrevet godt køre 50-55 km/t og den kører og trækker perfekt, så jeg tror ikke det er udstødningsventilen.

hvis det var ventilerne, burde de så ikke gøre det altid? Som sagt, hvis der er varmt og tørt er der ingen problemer....

Nogen bud anyone.
Svar
#12
Nej, jer er ikke motorekspert. Og jeg ligner heller ikke en forhenværende plattysk hest (eks-pert Smil

Men blot et tankeeksperiment.

I tilfælde af at tændrøret ikke futter af, eller gnisten ikke er varm nok, hvad sker der så med den uforbrændte benzin?

Knald og brag fra udstødningen skyldes det ikke uforbrændte gasser, der futter af på grund af varmepåvikrkningen, når de kommer ud i det meget varmere rør?
Står kabu'en rigtigt har gassen jo netop den rette blanding til at kunne selvantænde ved en ikke alt for stor påvirkning. Og et udstødningsrør på 3-400 grader er ikke nogen helt lille påvirkning.

På den anden side, så burde periodisk tændingsudfald vel give sig udslag i ringe trækkraft, så ...

Kunne ringe kompression være årsagen? Utæt toppakning eller slidt stempelring f.eks. ? (eller er sidstnævnte mest ved 2-taktere ?)
Svar


Forum spring: