Søg Garagen Hej Gæst! Register

Den store omgang: Problemer med støttefodsfjedder
#1
Hej alle sammen herinde. Det er godt nok længe siden jeg har været aktiv her, men jeg er flyttet hjemmefra og er startet på studie, så har ikke lige haft så meget tid.
Jeg har dog alligevel brugt min scooter hver dag, og min listo er da også snart over 4500km.
Men det er ikke bare jer, jeg har forsømt, listoen har også en lang række ting jeg skal have kikket på. Centerstøttebenet er brækket, forskærmens holder er knækket, bagbremsen virker ikke optimalt. Desuden tror jeg det er tid til at få efterset tændrøret og skiftet olien. Altså den store tur!
Jeg har sadt scooteren ind på et stykke pap i min lejlighed, for det er godt nok koldt udenfor. Grin

Jeg har ikke kommet særlig langt. Jeg har fået afmonteret det gamle centerstøtteben, og er i gang med at påmontere det nye. Som I sikkert ved er støttebenet monteret med to store fjedre. Disse fjedre kan jeg simpelthen ikke få på igen. De er alt for stærke til at jeg kan strække dem ud over de to holdere. Er der en der har prøvet dette før, og evt. har et tip?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det var så her, at jeg skulle have kigget godt efter, da jeg fik monteret ny centerfod hos Lindbergmotor? Blink med øjet
Husker bare at mekaniker Brian også havde bøvl med det og måtte lægge alle musklerne i mens jeg holdte scooteren.
Ellers held og lykke med den helt store eftersyn. Min trænger også til eftersyn, men jeg venter på bedre vejr Grin

Håber da at andre kan give gode fif til foden.

God weekend.
Svar
#3
Hmm jeg har mødt brian, han er en stor fyr, så hvis han skal ligge alle kræfter i, står jeg ikke en chance. Håber der er en der har et fif.
Svar
#4
Altså ...
Jeg har endnu ikke en 'stand forskid' på de nævnte dele. F.eks. ved jeg end ikke i tilstrækkelig detalje hvordan de rent fysidk ser ud.

Men i andre sammenhænge har jeg kunnet benytte en god, kraftig skruetrækker. Andet passende stykke værktøj eller endog stålstang vil givetvis kunne gøre det samme.

Lad kærven hvile på, hvor fjederen nu skal hen, og lad 'stangen' gå igennem fjederens 'øje'. Derved har man gang i vægtstangsprincippet, hvor fjederen lidt efter lidt bevæger sig udefter mod kærven. Evt. med lidt hjælp.
Det kan hænde, at man skal lave en eller anden underfundig bevægelse til sidst for at få fjederen til at hoppe det sidste stykke på plads.

Men som sagt, om den her nævnte procedure overhovedet er brugbar her, er mig endnu ukendt. :oops:

Og nej, jeg er ikke noget gigantisk bodybuilderbrød, og det er heller ikke lige slige ting, jeg arbejder med til dagligt (elektronik!), men jeg har fået fjedre på plads, jeg dårligt kunne rokke med de bare hænder!
Metoden er også anvendelig i småtteriafdelingen, hvor en lup kan være formålstjenlig Smil
Svar
#5
Så har jeg fået fjedderen på i venstre side. Jeg brugte den løsning du foreslog . dog fandt jeg selv ud af det. En tynd skruetrækker og så en tang til at skubbe fjedderen langs skruetrækkeren på plads. Det er svært men muligt. Jeg kan ikke komme til i med samme løsning i højre side, pga, udstødningsrøret.

Hmm, jeg har lige købt et sæt fastnøjler (savner farmands værktøj) jeg opdaede bare ikke at st 15 ikke er med i sættet. Så nu kan jeg ikke få skruen af til olien. Det er bare ikke min dag!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Citat:Det er svært men muligt.
Som jeg har for vane at sige:

Quick'n dirty, but works! Smil
Svar
#7
Og som Stig ved selvsyn så, det kan altså lade sig gøre, det er jo en god viden at starte på. Herefter er det kun et spørgsmål om hvor langt tid det tager, man skal ikke give op efter første forsøg, det kan gøres på mange måder, her er erfaring, og ikke mindst fantasi et godt værktøj.Er sikker på at du har fået det på når du læser det.
Svar
#8
Ups ikke logget ind
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar


Forum spring: