Søg Garagen Hej Gæst! Register

Klip i kørekortet?
#13
Carsten Skrev:Så bliver jeg lige nødt til at spørge; hvis man som jeg har en 45'er knallert, der altså kræver kørekort til MC eller bil, og bliver stoppet med 45 km/t men med en tunet knallert der kan køre stærkere, bliver man så dømt efter det kallerten KAN køre eller den fart man bliver MÅLT med i det øjeblik man bliver målt af politiet?

Jeg mener, hvis man bliver MÅLT til f.eks 60 km/t, er det så det der gælder, eller er det den hastighed min tunede scooter kan køre, f.eks 120 km/t (hvilket den dog ikke kan)?

-Carsten


Du får bøde og klip i kortet ved 58,5 km/t, så hvis du bliver målt til 60 km/t, ja så fanger bordet, om jeg så må sige. Der accepteres dog en 10% overskridelse af de 45, hvilket giver 49,5 km/t( på en lovlig scooter, selvfølgelig Smil ).

I dag har politiet en "rullemarie", hvorpå de kan teste farten på din scooter, og så får du bøde derefter(ved dog ikke om det giver klip i kortet?)


Jeg kender selv til en der fik testet sin 45'r, og blev målt til 53 km/t. Det fik han så en bøde for, på 500 kr. Og det mærkelige var, at den ikke var ulovlig, og han alligevel fik bøde. Men det er jo ejerens ansvar, at den er lovlig, og ikke kører mere end de 45 km/t(plus de 10 % Blink med øjet ).
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Alle tiders, tror sku det var bevis nok. Så skal der pilles :twisted:
Svar
#15
Struerboen Skrev:Undtaget hvis du gør det gentagne gange ( ikke bare 1 eller 2 gang). I såfald vil du kunne miste et evt kørekort. I sådanne situationer vil du endda kunne miste kørekortet ved spirituskørsel på cykel.
Årsagen er at du ved gentagne gange har sandsynlig gjort at du har et spiritus problem, og man derved må antage at du sandsynligvis ikke vil kunne føre bil/mc på betrygende vis.

Jeps, hvis det er gentagende gange, træder en anden paragraf til.
Har enda hørt om en englænder, der fik frataget retten til at benytte sin el-rullestol, fordi han hele tiden kørte råddent på den i traffikken..hehe.
Svar
#16
hos Rigspolitiet, færdselsafdelingen, forespørger De om klippekortsordningen.

Det er ikke et krav, at man har kørekort for at føre en lille knallert, hvorfor man heller ikke er omfattet af klippekortsordningen.

Rigspolitiet skal afslutningsvis bemærke, at den endelige afgørelse af et spørgsmål i sidste instans vil bero på en domstolsafgørelse


det har jeg fåret at vide fra Rigspolitiet, færdselsafdelingen så ved i det jo Griner
Svar
#17
Nu er sidste post 2.5 år gammel, så håber lidt, der er en der måske kan opdaterer gældende regler. Er det stadig de samme regler der gælder, eller er der foretaget opdateringer hvad angår klippekort systemet jeg/andre ikke har hørt?

Har ikke selv kunnet finde noge ved søgning, derfor en lille ny post.

Mvh Kenneth
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Nintendowii Skrev:Nu er sidste post 2.5 år gammel, så håber lidt, der er en der måske kan opdaterer gældende regler. Er det stadig de samme regler der gælder, eller er der foretaget opdateringer hvad angår klippekort systemet jeg/andre ikke har hørt?

Har ikke selv kunnet finde noge ved søgning, derfor en lille ny post.

Mvh Kenneth
Der er ikke ændret ved ordningen, men der er tale om, at udvide klipperiet til også at skulle gælde andre forseelser, som f.eks. mobilsnak. For lille knallert, er det måske mere relevant, at holde øje med lovforslaget om, at gentagne "pilleri" ved motor og gear, skal kunne medføre udsættelse af retten til at erhverve kørekort i f.eks. 2 år, fra man fylder 18 år. Der er ikke nogen umiddelbar fare for kørekortet, når man kører på en lille knallert, men som anført, er der i lovgivningen mulighed for, at man ved flere gentagelser af alvorlige forseelser, kan blive erklæret uegnet til, at føre køretøj.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#19
Tak for opdateringen, det var jo kort og præcist det svar jeg ledte efter :clap:
Svar
#20
Citat:I dag har politiet en "rullemarie", hvorpå de kan teste farten på din scooter, og så får du bøde derefter(ved dog ikke om det giver klip i kortet?)


Jeg kender selv til en der fik testet sin 45'r, og blev målt til 53 km/t. Det fik han så en bøde for, på 500 kr. Og det mærkelige var, at den ikke var ulovlig, og han alligevel fik bøde. Men det er jo ejerens ansvar, at den er lovlig, og ikke kører mere end de 45 km/t(plus de 10 % ).

Her tror jeg der er sket en fejl. Rullemarie tester hastigheden ubelastet - og derfor skal accepteres en væsentlig højere hastighed, end den maximale hastighed i belastet tilstand. De 49.5 km/t, er ved normal belastning, dvs. lige ud af vejen, og i normal vind.

For en 30 knallert, er den maximale hastighed her 33 km/t. For at kompensere for at motoren er ubelastet ved brug af rullefeltet, så er grænsen her 42 km/t. Der er altså lagt 9 km/t på de 33 km/t.

Lægges tilsvarende 9 km/t på de 49.5 km/t, så bliver hastigheden 58.5 km/t. Med andre ord, kan meget nemt ske, at en scooter der på rullefeltet måles til 58.5 km/t, kun kan køre 49.5 km/t, i belastet tilstand. Dette vil næsten altid være tilfældet, hvis den har rem, og ikke gear.

Yderligere, skal de 9 km/t faktisk være større ved 45 km/t, end ved 30 km/t, da motorens belastning sker i procent af hastigheden. Det skal derfor lægges på, som et antal procent. Skal det være helt rigtigt, er antallet af procent endog ofte større, fordi at gearingen er mindre, og motoren derfor ikke så kraftig. Det vil jeg dog ikke tro, at politiet tager hensyn til, da en knallert 30 jo også kan have en svag motor, og det må antages at være taget med i valget på +40%.

Vi får da, at 42/33 = 27% er det antal procent, der lægges på ved 30 km/t scootere. Medtages de 10%, som er tilladt grundet måleusikkerhed, så bliver det 42/30 km/t. = +40%. Med en hastighed på 45 km/t, så burde rullefeltet måtte vise op til 58.8 km/t.

En rullefeltsmåling, der viser 53 km/t, kan altså langtfra fungere som et bevis for, at knallerten i belastet tilstand, kan køre over 49.5 km/t. Hvis bøden er givet på grundlag af en rullefeltsmåling, er den altså forkert, og der burde klages. Politiet har åbentbart ikke fået tilstrækkelig vejledning i brug af rullefeltsmålinger, ved måling på 45 knallert.
Svar
#21
En fartbøde kræver, at man er blevet målt til, at have kørt for stærkt. Man skal altså tages på fersk gerning, enten ved en laserkontrol eller en hastighedsmåling, mens man kører på vejen. Om knallerten så kan køre 200 km/t på et rullefelt, kan det ikke give en fartbøde. Kører en 30'er mere end de 43 km/t på rullefeltet, berettiger det alene til, at politiet kan tage den til kontrol for ulovligheder, uden yderligere undersøgelse. Hvis politiet udsteder fartbøder, alene på grundlag af en måling på rullefeltet, så har betjentene misforstået hele grundlaget for målinger på rullefelt.

De kritiske hastigheder for henholdsvis 30'ere og 45'ere på et rullefelt, er ikke baseret på en "procentudregning" eller et "tillæg" af et bestemt antal km/t. Det er simpelthen de hastigheder, ved hvilke, man ved forsøg med forskellige gængse knallertmodeller, har konstateret en 98% sikkerhed for, at knallerterne har fået foretaget en ulovlig konstruktiv ændring. Man har så samtidigt vedtaget, at disse hastigheder på rullefeltet, i sig selv statuerer en begrundet mistanke, så yderligere undersøgelse ikke er påkrævet, før knallerten kan køres til endelig kontrol. Hastigheden på rullefeltet, siger således intet om, hvor hurtigt, knallerten formodes, at kunne køre på vejen, men alene, at den med 98% sikkerhed er ulovlig. Ulovlighederne skal dog efterfølgende konstateres, før der evt. kan blive tale om en konfiskation. Der er jo 2% chance/risiko for, at der trods hastigheden på rullefeltet, ikke foreligger en ulovlig konstruktiv ændring, men at man blot har fået fat i en af de sjældne, der fra producenten ikke er droslet ordentligt. Det vil godt nok gøre knallerten ulovlig, men der kan ikke rejses sigtelse for ulovlige konstruktive ændringer, hvilket er betingelsen for, at føreren kan få en knallert konfiskeret, anden gang, han bliver bliver taget. At køre for stærkt, giver ikke i sig selv ret til, at konfiskere en knallert anden gang. Det er handlingen, altså at have foretaget de ulovlige indgreb, der tæller. Det er også derfor, at "klippekortet" følger selve personen, og ikke knallerten.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
For en knallert 30 er rullefeltshastigheden 42 km/t.

Hvad er den for knallert 45? Eksisterer nogen?

Jeg synes ihvertfald, at 53 km/t, er helt utroværdig. Der accepteres trods alt, at den kan køre 49.5 km/t, ved ligeud kørsel. Kun 3.5 km/t i "slip", er utroværdigt. I forhold til knallertens effekt kører knallert 45'eren med større hastighed, og den har mindre nedgearing. Desto større nedgearingen er, desto mindre slip må forekomme. Så for en knallert 45, burde være et større slip, end for knallert 30. Jeg kan ikke forestille mig, at en rullefeltsmåling for knallert 45 - hvis der findes foreskrifter for en sådan i loven - så vil angive en hastighed væsentligt under 60 km/t.

Det er korrekt, at hvis hastigheden er målt til 53 km/t, så vil det kunne udløse en bøde. Men rullefeltsmålingen i den sammenhæng, er uden betydning. Den vil skulle op over 58-60 på rullefelt, hvis det skal lyde troværdigt, at knallerten med stor sikkerhed (98%) er tunet.

Jeg har ikke hørt, at der skulle være fastsat en "rullefeltshastighed" for knallert 45. Hvis det er tilfældet, kender nogen så dens størrelse?
Svar
#23
Nu fandt jeg selv oplysningerne:
http://www.politi.dk/Vestegnen/da/lokaln...041108.htm
http://www.politi.dk/Vestegnen/da/lokaln...041108.htm
http://www.sikkertrafik.dk/Paa%20MC%20og...llert.aspx
Citat:Hvis en lille knallert , der må køre 30 km/t, bliver målt til at kunne køre mellem 40 og 42 km/t giver det en bøde - første gang på 1000 kroner, anden gang på 1500 kroner og derefter 2000 kroner hver gang. Det samme gælder, hvis en stor knallert (45 km/t) bliver målt til mellem 60 og 63 km/t.

Anden gang en lille knallert bliver målt til over 43 km/t eller en stor knallert til over 64 km/t giver det en bøde - og derudover kan knallerten konfiskeres.
Min "procentvise overskridelses" teori, holdte således kun "næsten" vand. Det kan give en bøde, hvis en stor knallert bliver målt til 60 km/t og derover på et rullefelt. Jeg fik det til 58.5 km/t udfra procentvis overskridelse. Tages højde for, at nedgearingen typisk er lidt mindre, er realistisk at afrunde opad, til 60 km/t.

Knallerten har altså på rullefeltet haft en hastighed over 60 km/t. Hvis de 53 km/t, er den hastighed som politiet har målt knallerten til, og den er målt til over 60 km/t på rullefelt, så giver det baggrund for en bøde.

Bøden på 500 kroner, tyder på at rullefeltet højst har vist 60-63 km/t, og at det har været første gang. Her er bøden 1000 kroner.

Citat:Kører man mere end 45 km/t eller hurtigere end færdselstavlerne viser, koster det 500 kr. i bøde.
Hvis den måles på rullefelt, til at være ulovligt er bøden 1000 kr. Hvis der derudover er kørt for hurtigt, bliver det 500 kr. ekstra. Totalt 1500 kr.

Så det er mest troværdigt, at politiet ikke har brugt rullefeltets værdi til noget.
Svar
#24
Super 8 Skrev:(...)Min "procentvise overskridelses" teori, holdte således kun "næsten" vand. Det kan give en bøde, hvis en stor knallert bliver målt til 60 km/t og derover på et rullefelt. Jeg fik det til 58.5 km/t udfra procentvis overskridelse. Tages højde for, at nedgearingen typisk er lidt mindre, er realistisk at afrunde opad, til 60 km/t.

Knallerten har altså på rullefeltet haft en hastighed over 60 km/t. Hvis de 53 km/t, er den hastighed som politiet har målt knallerten til, og den er målt til over 60 km/t på rullefelt, så giver det baggrund for en bøde.

Bøden på 500 kroner, tyder på at rullefeltet har vist 60-63 km/t, og at det har været første gang. Her er bøden 1000 kroner.
For stor, som lille knallert gælder en fejltolerance på 10-20%, alt efter, hvilken målemetode, man anvender på vej. De 20% vil således give 54 km/t. Hertil skal lægges 3 km/t, der fratrækkes måleresultater for en sikkerheds skyld - det giver i alt 57 km/t, i "accepterede" lovlige km/t. På rullefelt, har man så valgt atter at lægge 3 km/t på, som fejltolerance, og det giver 60 km/t, før man giver en bøde for at have en for hurtig knallert - det er egentlig ikke en fartbøde. Kører den 64 km/t eller mere på rullefelt, vil man kunne få en bøde for, at have foretaget ulovlige konstrukltive indgreb, samt konfiskation af de ulovlige dele, man finder ved den endelige kontrol på værkstedet, og anden gang konfiskation af den knallert, man kører på, ved den lejlighed. Altså første grænse 60-63 km/t på rullefelt takseres til en for hurtig knallert, og alt over, tolkes som begrundet mistanke om, at man har foretaget ulovlige konstruktive ændringer. Det kan forekomme som lidt af "pølse for, pølse bag", men det er to forskellige forseelser, man måler for, nemlig ulovlig knallert, og ulovligt indgreb. Det er det sidste, der kan føre til konfiskation af hele knallerten.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: