Søg Garagen Hej Gæst! Register

Endeligt "ny" MC
#37
Sprænger den også bagpæren, og hvor landt har du kørt før den sprang.
Det kan være vibrationer i forlygten.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#38
(31-07-2012, 21:32)LETSINDIG Skrev: Sprænger den også bagpæren, og hvor landt har du kørt før den sprang.
Det kan være vibrationer i forlygten.

Den sprængte kun det korte lys, langt lys virker stadigt (samme pære, har ikke brugt det lange lys). Baglys virker heller ikke og det er sket inden for de sidste 15km. Tror næppe det er vibrationer, da jeg skiftede pæren kom der et stykke gummi imellem der hvor den er spændt fast som tager vibrationerne.

Edit: Blinklys og bremselys er også stadigt funktionelt Smil
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#39
Hvis den lader med for høj spænding, så vil dit batteri syde kraftigt, og få en kort levetid.
Du må anskaffe dig et multimeter, hvis du vil finde udaf hvad der er galt.

Du kan sætte en modstand på ca. ½ ohm i serie med pæren, det vil give et spændingsfald på ca. 1½ volt til pæren
En overgang da der blev indført kørelys. blev det brugt meget på biler for at spare på pæren.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#40
(02-08-2012, 00:22)LETSINDIG Skrev: Hvis den lader med for høj spænding, så vil dit batteri syde kraftigt, og få en kort levetid.
Du må anskaffe dig et multimeter, hvis du vil finde udaf hvad der er galt.

Du kan sætte en modstand på ca. ½ ohm i serie med pæren, det vil give et spændingsfald på ca. 1½ volt til pæren
En overgang da der blev indført kørelys. blev det brugt meget på biler for at spare på pæren.

Bliver sq nok nødt til at kigge hele ledningsnettet igennem for at tjekke for bart metal og så hente den brugsforvirring så jeg måske ka lære noget om det skide el system :P

Bag pæren var ikke sprunget aligevel, bare mig der var en træt hat og glemte at tænde for lyset på den da jeg kiggede efter Flov
Takker mange gange for forslaget med en modstand. Hvis ledningsnettet er "lukket" (ingen knækkede ledninger osv) , skal det da prøves. Regner med at teste den med den pære der sidder i nu, siden langt lys ikke er sprunget endnu :P
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#41
(02-08-2012, 04:04)Havoc Skrev: Bliver sq nok nødt til at kigge hele ledningsnettet igennem for at tjekke for bart metal og så hente den brugsforvirring så jeg måske ka lære noget om det skide el system :P


Bart metal, betyder det en blottet ledning og kortslutning, det giver ingen sprængte pærer, men sprængt sikring.
Er vi derhenne hvor vi ikke ved om pæren er sprunget, eller manglende strøm til den?
Jeg tror ikke du skal se på brugsforvirringen, men gå på biblioteket og lån en bog, så du kan få de grundlæggende begreber om el på plads.

Hvad er vad er spændingen.
hvad er ohmsk modstanden, kunne det have noget med dårlig forbindelse at gøre.
hvad er en spole.
hvordan virker en elektromagnet- eller en transformator tændspolen.
hvad er et relæ og hvordan virker det.
hvordan laver man strøm.
Har man lært grundelementerne kommer resten af sig selv.
Hvorfor hvorfor hvorfor.

Vær så venlig at rette de med rødt markrede bogstaver, så de overholder BS's regler (§2), tak. Jps.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#42
Der var lidt ir her og der og fjernede det. Et af stikkene var meget løse så det blev også fikset. Jordledningen var rustet fast, så den blev også tjekket. Det var metal mod metal og ikke bare rust :P Troede så jeg havde fået det under kontrol men nej Ked af det Tog en lille tur på 8km og da jeg kom frem virkede lyset stadigt, jubii. Det var så ret så kortlevet et jubii, da jeg tjekkede om der stadigt var lys på da jeg kom hjem, var pæren sprunget igen igen. Så nu er der hverken kort eller langt lys Ked af det
Har ikke noget multimeter og gider ikk rode med det mere. Mekkeren får lov til at kigge på det da jeg ingen el værktøj har, foruden en skruetrækker der lyser hvis der kommer strøm i den Smil

@Letsindig
Kender lidt til strøm og hvordan det virker. Mit problem ligger i at jeg ikke har værktøjet til at efterse skidtet. Det er 100% sikkert at det er pæren der sprænger.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#43
?=!)(/#&%#!)%¤=#/&!(?!=)§

Argh ! Var omme ved min mor for at hilse og kl blev lidt for mange. Lånte en cykel lygte for at komme hjem men da motoren spinder op. tænder det lange lys sig. Jeg bliver skør af det el system !
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#44
Hvis der er lys i baglygten og ikke foran, så må fejlen ligge efter lyskontakten, altså herfra frem til forpæren og tilbage til stel. Det begrænser jo fejlfinding betragtelig.
Du sætter en prøveledning (en enkel ledning med et krokodillenæb i begge ender) Den ene ende sætter du på batteriets minus, den anden ende på fatningens minusside, kommer der lys i nu er det på minussiden fejlen ligger.
Er der stadig ikke lys tager du begge krokodillenæb af, sætter dem på batterieds plusside og fatningens plusside, kommer der lys i nu er det på denne side du skal fejlsøge.
Hvis du stadig ikke har fået lys, så er det i pærens fatning fejlen ligger.
Det er den grønne ledning der er minus.

Eldiagram

Brugermanual
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#45
Har du fået liv i dyret? Grin
---
Honda VFR 750 F, 1992. Billede
Tidligere: PGO Dr. Big.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#46
(10-08-2012, 19:57)Skat Skrev: Har du fået liv i dyret? Grin

Alt andet end lys funker som det skal. Jeg har givet lidt op ang det da jeg ikke har værktøjet til at måle osv. Skal ha smidt den ind til mekker på et tidspunkt. Så kan han gøre mig fattig og sørge for at det funker som det skal Blink med øjet
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#47
Et multimeter koster 150 kroner.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#48
Var ude ved mekanikeren for at høre hvad han skulle have for at tjekke den igennem elektrisk. Sagde han lige hurtigt kunne måle på den og 2min senere vidste jeg så at batteriet var kollapset så den ladede med 14v istedet for 12v og derfor sprang den pærene. 12V 6ah Nitro batteri med 130watt koldstarts ampere sat på og så må vi håbe pæren ikke sprænger før den er ved at være alt for gammel Smil
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar


Forum spring: